[ 11 berichten ] 
 Titel: Oud Hout
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Mrt 2012 15:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Afgelopen week een aantal dagen onthaast in de natuur. Ik wilde proberen wat landschappen vast te leggen, maar het weer werkte niet mee. De hoeveelheid gesneuvelde bomen, die uiteindelijk weer nieuwe natuur op weg helpen viel me op. En zo kreeg ik toch een onderwerp.

1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Mrt 2012 18:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
7 mag van mij helemaal centraal, lekker boompje, zwammen en licht.
2 vind ik ook leuk door de centrale compo van de afwijkende (oude) stammetjes.
De andere doen me minder, blijven me minder bij.
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Oud Hout
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Mrt 2012 19:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Volgens mijn standpunt begin je met de beste en eindig je met de minste.
(een klassieke volgorde van presenteren, die goed werkt).
Het valt me ook op dat je van een ruim beeld naar close-ups gaat.
Foto één kan me dus zeker bekoren ^O_ , twee iets minder en de overige niet.
Omdat:
bij één zijn de vormen van het onderwerp vrij bizar, lijkt wel een of andere constructie, misschien wel land-art. Ook het camerastandpunt vind ik goed. Je toont het onderwerp in zijn omgeving.
Fijn van kleur.
Twee: een vrij clichématig beeld. Had ik graag wat ruimer gezien, wat er op de voorgrond gebeurt, de afgevallen takken, lijkt me namelijk ook interessant. Iets te krap onderaan dus. Ook die boom rechts onderaan staat wat te krap in het kader.
Drie tot en met zeven:
redelijk ingezoomd op de onderwerpen, waardoor de omgeving minder gaat meespelen, en net dat geeft de foto meestal meer inhoud.
Vooral de laatste foto begrijp ik niet goed. Beperkte scherptediepte, helemaal gefocust op een nogal oninteressant stammetje. In een boek over het bos kan dat misschien nog, maar als alleenstaand beeld vind ik dit fotografisch niet boeiend.
En bij nader inzien zijn zes en zeven qua opbouw en inhoud eigenlijk gelijkaardige foto's. Alleen ziet het onderwerp in zes er spectaculairder uit.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Mrt 2012 21:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Citaat:

Volgens mijn standpunt begin je met de beste en eindig je met de minste.

Bedoel je dat het volgens jou zo zou moeten, of dat het nu zo gebeurd?
Het beste is te beginnen met een wow beeld en er mee te eindigen, want je bent zo goed als het laatst bekeken beeld!

Vind het idee waarmee je nu bezig bent erg interessant en heeft volgens mij een goede kans op een gave serie!
Denk wel dat je nog wat meer kan doen met bewerking en compositie van de beelden!
Aantal zijn erg rommelig en je kan denk ik met contrast en licht de nadruk op je onderwerp versterken!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Mrt 2012 11:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eerliijk gezegd wordt ik niet erg wild van deze reeks. Alle foto's komen nogal rommelig over, dat heb je doorgaans wel met bossen, maar de bedoeling is dat je op zoek gaat naar structuur en een rustig beeld. Erg mistige omstandigheden zijn daarom vaak interessant voor bossen. Ze maken het geheel wat rustiger, doordat de mist veel verbergt.

Foto 5 spreekt me dan het meeste aan in deze reeks, vermoedelijk ook omdat die ook de meest rustige compositie heeft.
Portfolio, workshops & fotoreizen: http://www.bartheirweg.nl - Beeldenbank: http://library.bartheirweg.com

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Mrt 2012 12:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@bart : Het zijn foto's uit de natuur, maar geen landschaps foto's hè. In mijn startpost heb ik dat ook aangegeven. De constatering 'rommelig' klopt vwb de situatie van het bos nu, maar dat is ook wat ik bewust heb vastgelegd. Jou argumentatie over de mist is hier dus niet van toepassing.

@flipperkoning : het klopt dat ik van matig contrast houd, iets doordrukken/tegenhouden zou ik nog wel toe kunnen passen. Ik wil niet teveel afwijken van de situatie zoals ik die aantrof. In die zin heb ik het documentair benaderd. Je vindt een aantal composities rommelig : kun je iets toelichten?

@roosevelt : leuk wat je ziet in de opbouw van de serie, maar ik heb het anders bedoelt :) dode boom, gevallen boom, stronk, nieuw leven op de stronk.

Bedankt voor jullie reacties...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Mrt 2012 17:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
2 en 4 vind ik best heel aardig. Als serie een leuk geheel. Losstaand niet echt sterk.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Mrt 2012 18:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Rommelig in de zin dat het hoofdonderwerp in de achtergrond vast komt te zitten, terwijl je met een stap naar links of rechts het net iets beter kan vast leggen. Bij 6 en 3 bijvoorbeeld.
Bij 4 is de onscherpte in de rechter onderhoek erg aanwezig, door de richting van de boom en ook dat het nog lichter wordt en je oog hier meteen naar toe getrokken wordt.
Bij 1 is de achtergrond zo onrustig en licht, terwijl de voorgrond net zo gevormd is dat ik er omheen kijk en alleen het licht van de achtergrond zie en niet echt blijf hangen in de foto.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Mrt 2012 18:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als serie vind ik het best wat hebben. Vooral 5 vind ik als beeld ook best fijn.

Het is misschien niet de meest spectaculaire set, maar gezien de locatie en omstandigheden vind ik het best netjes gedaan.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Oud Hout
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Mrt 2012 09:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Citaat:

De constatering 'rommelig' klopt vwb de situatie van het bos nu, maar dat is ook wat ik bewust heb vastgelegd. Jou argumentatie over de mist is hier dus niet van toepassing.

Neemt toch niet weg dat je kan proberen om het geheel wat minder rommelig te maken. Dit geldt niet alleen voor landschappen, maar praktisch elke vorm van fotografie. De mist was een tip die vaak helpt in dergelijke landschappen.
Portfolio, workshops & fotoreizen: http://www.bartheirweg.nl - Beeldenbank: http://library.bartheirweg.com

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Jun 2012 02:12 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Als je 2 nu eens staand cropt, met die 2 dunne stammetjes beetje links uit het midden...
Ben je al heel wat rommel kwijt en krijg je een veel sterke compo!
Hubba! Digitale Fotografie
Architectuur & Landschappen
http://www.hubbadigitalefotografie.nl

Vrijheid zit tussen je oren...

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Natuur, (Stads)Landschappen en Architectuur
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden