[ 11 berichten ] 
 Titel: DVDs komen paarsig uit de printer - hoe los ik dat op?
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Feb 2012 19:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tja, eigenlijk zegt de titel het al :) Voor mijn bruidsparen/promovendi/andere klanten maak ik altijd een persoonlijk hoesje met foto + dezelfde foto op de DVD. Nu is het probleem dat mijn printer (Canon Pixma MP600) de DVDs nogal paarsig uitspuugt.* Het verschilt per foto hoe paars, maar vaak zie je het verschil meteen. De vraag is: hoe zorg ik dat de DVD er normaal uit komt?

Tot nu toe gooi ik er altijd een adjustment layer overheen (color balance naar groen schuiven), maar echt lekker werkt dat natuurlijk niet, het is steeds een gok. Mijn settings staan trouwens op 'Photoshop manages colors'. Ik heb op twee websites (klik) gevraagd of het mogelijk is een printerprofiel te maken voor deze DVDs, maar op beide plekken geen antwoord gekregen, en het lijkt niet standaard te zijn om dit te doen (volgens google-zoekacties). Ik hoop dat de whizzkids hier nog een tip voor me hebben, vast dank!

*bijvoorbeeld zo (tis een crappy foto, I know, ik had haast en het gaat om het idee 8-) )

Afbeelding
5DmkII | 40D | 17-35mm F2.8 | 24-105 F4 | 35mm F1.4 | 50mm F1.4 | 85mm F1.8 | 90mm F2.8 | 70-200mm F4 IS

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Feb 2012 20:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Misschien dat je met een jpg op srgb minder last krijgt?
Met calibreer software moet je vaak een paar vellen papier printen en dat zal wat lastiger gaan met de dvd's lijkt mij.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Feb 2012 21:01 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zit er 'gewoon' papier op zo'n cd'tje of een soort coating? In het eerste geval zou je een normaal-papierprofiel kunnen nemen. Welk profiel gebruik je nu trouwens?
Ik wil best ns kijken of een profiel te maken is, maar hou dan wel rekening met veeeel testprints...
Alternatief is inderdaad een 'best effort profiel' zoals je dat nu ook doet.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Feb 2012 11:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor jullie reacties! Flipperkoning, dit is helaas al sRGB... MxV, het is een coating (geen sticker oid) en het printerprofiel staat nu standaard op Canon IJ printer profile 2005... (?) hoeveel is veeeeeel testprints? :) mijn weggooiratio is nu 1:3 dus misschien is het wel de moeite waard :)
5DmkII | 40D | 17-35mm F2.8 | 24-105 F4 | 35mm F1.4 | 50mm F1.4 | 85mm F1.8 | 90mm F2.8 | 70-200mm F4 IS

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Feb 2012 12:08 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wat je dus zoekt is een ICC-profiel voor die DVD's. Ik zou kunnen proberen of mijn profiler patches kan lezen van een cd-rom, maar die testsheets zijn bedoeld voor twee A4'tjes (you do the maths hoeveel cd'tjes dat zijn...;)
Als je nu in PS eens een ander profiel kiest, bijv 'glossy photo paper' en kijkt of dat beterder in de buurt komt?
Laat maar weten als je er niet uit komt. (ik zie er wel een uitdaging in :) )
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Feb 2012 12:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Oh, twee A4tjes, dat is te overzien! :) *gaat staartdeling maken*
Ik heb voor nu toevallig alle opdrachten afgerond/alle DVDs geprint die geprint moesten worden, maar ik zal het binnenkort proberen met een ander printerprofiel, ben benieuwd. Dankjewel voor je hulp en ik hou je op hoogte!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Feb 2012 14:32 
 Profiel
Waarmee print je? Ik heb een Pixma printer, maar volgens mij is het idee hetzelfde. Met de software die met de printer meegeleverd is (Easy Photopix?) komen CD's prima uit de printer. De papiersoort is dan iets als bedrukbare CD.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Feb 2012 23:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik print met een Pixma MP600. Ik heb wel eens geprobeerd wat te doen met die software, maar die begrijpt niet dat de dvd volledig geprint moet worden (incl extra klein middengat). Ik kreeg het er gewoon niet uit...

Licht Donker  
.
 Titel: Re: DVDs komen paarsig uit de printer - hoe los ik dat op?
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Feb 2012 00:17 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik doe dat altijd met CD-LabelPrint wat bij de printer (Pixma iP5000) zat.
In dit programma kun je de binnendiameter (min. 17 mm) en buitendiameter (max. 118 mm) opgeven.

Grote kleurafwijking is mij nog niet opgevallen.

Ik heb het 1 keer rechtstreeks vanuit Illustrator geprobeerd, maar daarbij kreeg in inkt op plekken waar het niet moest... :roll:

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Feb 2012 09:17 
 Profiel
Nadia schreef:

Ik print met een Pixma MP600. Ik heb wel eens geprobeerd wat te doen met die software, maar die begrijpt niet dat de dvd volledig geprint moet worden (incl extra klein middengat). Ik kreeg het er gewoon niet uit...

Vreemd, daar kan ik juist precies selecteren wat voor CD/DVD het is. In het normale print dialog (als ik bijv. vanuit Adobe reader een PDF wil printen op CD) krijg ik dat niet geselecteerd. Ik kan de disclade selecteren, maar krijg dan een papierformaat ter grootte van de volledige disclade. :twisted:

Maargoed, daar heb jij niks aan. Ik kan onder mediumtype kiezen voor "Afdrukbare disc (aanbevolen)" óf "Afdrukbare disc (overige)". Bij mij geen opmerkbaar verschil, maar misschien dat dat wat doet?

Verder: staat er toch niet iets als image optimizer aan? Het kan dat die bij gewone afdrukken niet standaard aan staat, maar als je voor een ander medium/"la" kiest, wel.

Het moet in ieder geval kunnen, ik druk ook af op Verbatims.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Feb 2012 10:56 
 Profiel
Als je in Photoshop instelt "Photoshop manages color", zorg dan dat de printer driver dit NIET doet! Als je in de driver die setting niet kunt vinden, zou ik de instelling in Photoshop eens instellen op "Printer manages color".

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden