[ 13 berichten ] 
 Titel: Groene kleurzweem over zwart-wit print.
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 18:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik wil m'n eindopdracht mode uitprinten en dat is in zwart-wit. Ik heb een epson stylus r800 van, ik heb de juiste printprofiel voor het papier (Ilford Premium Photo Satin Paper 250g/m).

Photoshop print menu:
-Photoshop manages colors
-Relative colometric (black point compensation aangevinkt)
-Match print colors aangevinkt

Printersettings 'uitgeschakeld', dus:

-Color Management = ICM
-ICC/ICM Profile = Off (No color adjustment)

En nog weet dat ding er een groene zweem overheen te gooien bij elke print. Ik word er een beetje moedeloos van.
HELP!

Hier link naar een screenshotje van de instellingen: http://i44.tinypic.com/112g8zb.jpg

Gr. Tycho

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 19:01 
 WWW  Profiel
Plain paper? Klopt dat? Volgens mij moet je de printer ook vertellen wat er in zit. Je Ilford papier zal er niet bij zitten maar dan moet je volgens mij de dichtsbijzijnde kiezen, zal gok ik glossy of semigloss zijn.

Maar ik ben hier ook niet echt een ster in hoor....

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 19:05 
 WWW  Profiel
Ik kreeg indertijd te horen dat je vooral naar het gewicht van het papier moest kijken, en daarna naar het soort papier.
Vaak staat er in of op de doos bij Ilford welke papiersoort je moet selecteren in je printerinstellingen.
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 19:20 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Vallen me twee dingen op:
Absolute colorimetric
ProphotoRGB

Verklaart niet per se de zweem, maar wel een uitdaging voor de gemiddelde kleurenprint.
Alles wat dan buiten het kleurbereik van je printer valt wordt afgekapt...

Even voor het testen: heeft die R800 niet een B/W mode?
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 19:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
De 800, 1400 en 1800 hebben last van kleurzwemen, omdat de grijstinten uit de overige kleuren worden opgebouwd. Als je goed het kleurenwiel begrijp zou je de tegenovergestelde kleur van de zweem moeten toevoegen en dit zou de zweem wegkrijgen.
Toen ik op de FOAC zat werd ik er helemaal gek van en heb toen de 2880 gekocht.
Wel belangrijk is dat je scherm gekalibreerd is om de juiste kleuren te zien en dit aan te kunnen passen.

Verder bestaan er inktsoorten die van je kleuren printer een echte zwartwit printer met kooldruk tinten!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 20:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fokke heeft t goed, en dat heeft vooral met inkthoeveelheid te maken, beter kies je wel iets dat een beetje meer in de buurt van je papier komt dan plain.

Er zit idd een soort how to bij je ilford profiel als t goed is

Mxv: Abs Colo dat klopt. Prophoto kan ook prima. Het hele idee van PS manages colors in combinatie met een profiel is juist dat er geconverteerd wordt voordat er geprint wordt.

Ik weet niet of ICM goed is, volgens mij is Color Controls beter, en laat je dat allemaal op 0 staan.

Wat flippert zegt klopt ook: er zit geen grijs in je printer en het is erg moeilijk/niet mogelijk om 100% mooi grijs te krijgen. Beter sepia printen dus ;) Of een 3800 halen (is de inkt ook goedkoper van)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 20:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja ik heb nu bij de advanced settings van het epson menu ''PhotoEnhance'' aangeklikt en dan kan je kiezen uit o.a. Monochrome. Dat heb ik aangevinkt en nu print 'ie wel min of meer zwartwit, heeeel lichte gele tint erin maarja. Dank je wel iedereen voor de tips!

En Mark je weet dat ik net deze printer van Hanne heb overgekocht.. dus nu wéér een andere aanschaffen gaat niet lukken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 20:15 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Het kan natuurlijk ook nog 'gewoon' liggen aan een brak ICC-profiel.
Probeer het nog eens als je in de printerdriver het juiste papier selecteert zodat het overeenkomt met het daadwerkelijke papier, of de soort die door de profielleverancier is gebruikt voor het maken van het profiel (staat op de Ilford website).
Ik heb hier een paar (prijzige) voorbeelden liggen met Gallery Gold Fiber Silk die zijn vernacheld door een verkeerde paiersoortsetting in de driver... (o.a. magentazweem)

Dan even licht off-topic: kleuren die buiten je printergamut vallen, worden met abs col niet gebruikt omdat de kleuren die wél binnen gamut vallen een op een worden geconverteerd. Rel col doet dat iets minder rigoreus (buiten gamut wordt gecomprimeerd), maar wel meegenomen. Perceputal houdt globaal de onderlinge relaties meer in verhouding.
Probeer maar eens met aRGB-kleuren icm glossy papier ivm mat papier...

EDIT:zoals hier beschreven.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Groene kleurzweem over zwart-wit print.
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 23:10 
 WWW  Profiel
Mooi zwart wit zal je niet lukken met de r800. Zover ik weet zit er geen speciale zwart/wit module in de printerdriver.
Download de freeware quadtonerip. Dan werkt het perfect.

Suc6

Alex
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jan 2012 23:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
http://www.inksupply.com/bwpage.cfm hier vind je de info om je printer om tr bouwen tot zwart wit printer.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jan 2012 14:50 
 Profiel
ProPhotoRGB in combinatie met Absolute of Relative colorimetric zorgt niet voor een zweem, alleen zorgt wel voor andere problemen: alle kleuren die buiten het doelprofiel vallen worden geclipt!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jan 2012 14:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat "plain paper" is hoe dan ook vragen om problemen. Dus daar even experimenteren met andere papiersoorten, volgens mij kan je idd van Ilford gewoon t' goeie type inladen en kiezen zelfs.

De andere tip kan ik ook onderbouwen : Gewoon de kleur die je in de zweem hebt toevoegen. Een manier om dat te proberen als je geen geniaal oog/gevoel hebt voor kleurcompensatie is door een print met z/w grijsverloop in te scannen (op een goeie scanner). Dan inverten, en eens goed kijken welke kleurwaarde je nou moet toevoegen.

Kan best dat de middentonen een iets andere zweem hebben dan de hogelichten - dan moet je bij selective color je neutrals dus een andere kleurcorrectiezweem meegeven dan je highlights.

Ik heb t' vroeger vaak gedaan en goede resultaten gekregen, zal je wel een velletje of 2-3 A4'tjes en een uurtje of twee kosten maar dan heb je ook wat ;-)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jan 2012 16:04 
 WWW  Profiel
Om mooie zwart wit prints op een r800 te krijgen hoef je de printer niet om te bouwen.
Doe maar eens een test met quadtonerip http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html
Ik gebruik het al jaren op een epson 7600 met succes.
gebruik van andere papiersoorten zal jouw probleem niet oplossen.
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 13 berichten ] 

Grijswaarden