[ 17 berichten ] 
 Titel: Chernobyl 25 years later
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2011 21:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
In oktober dit jaar heb ik Chernobyl en de omliggende gronden bezocht. Samen met drie goede vrienden hebben we een prive-tour geboekt om deze wildernis te verkennen, want dat is het daar geworden. Nog maar een kwart eeuw geleden heeft hier de grootste kernramp uit onze gesciedenis plaatsgehad. Maar daar laat de natuur niets van merken.

Het leek mij bizar om dit gebied te verkennen. Bizar, maar ook bizar interessant. Dit is een belangrijk onderdeel van onze (recente) geschiedenis, maar het heeft ook iets mystieks over zich. Ik wilde graag met eigen ogen zien wat de consequentie van de ramp is, maar ook hoe dit gebied zich nu ontwikkelt.

Gek als het misschien klinkt, maar het gebied is in volle bloei. Dieren kunnen ongestoord hun gang gaan, een deel van de zone is zelfs reservaat geworden. Steden en dorpen raken overwoekerd en worden met verve teruggeclaimd door moeder natuur. Op sommige plaatsen zie je al haast niet meer dat er een dorp was.

Het feit dat dit zo kan gebeuren en dat wij rond kunnen lopen over dit terrein is, gezien het soort ramp, erg bijzonder. Dit is onder meer door het opruimwerk van de Liquidators, brandweerlieden en al het andere personeel dat veel heeft gegeven om al het kernafval op te ruimen. Soms met de hand of op slechts 50 meter afstand tot reactor nr. 4 dat maakte niet uit. Het moest opgeruimd!

Hieronder een tiental foto's met wat tekst erbij. Een klein verhaal van hoe het er nu uitziet.

- 1 -
Het monument aan de grens van het dorpje Chornobyl, ter nagedachtenis aan de ramp en de brandweerlieden die hier hun leven hebben gegeven om erger te voorkomen.
Afbeelding

- 2 -
Chornobyl Nuclear Power Plant. Reactoren één (rechts) t/m vier (links). Na de explosie in reactor nr. vier bleef de rest operationeel. Reactor nr. twee werd stilgelegd na een grote brand in 1991. Reactor nr. één werd in 1996 stilgelegd en op 15 december 2000 werd ook reactor nr. drie gesloten. Op de voorgrond het koelkanaal.
Afbeelding

- 3 -
Dit waren nog twee reactoren in aanbouw. Na de ramp is de bouw gestopt en is simpelweg alles blijven staan/liggen zoals het was.
Afbeelding

- 4 -
Iedereen kent dit beeld, dit bord. Het ooit zo trotse bord voor de bouw van Pripyat dat klaar was in 1970. Een complete stad ter ondersteuning van de kerncentrale. Nu een monument ter nagedachtenis.
Afbeelding

- 5 -
Middenin Pripyat is dit een blik van voor het hotel, kijkend naar het centrale plein. Op de grote woonflats staat nog de trotse symboliek van de USSR.
Afbeelding

- 6 -
Een foto van het centrale plein. rechts het cultuurpaleis en twee woonflats links en rechts erachter. Elke flat met een USSR kroon. Opvallend is hoe veel natuur er te zien is.
Afbeelding

- 7 -
Een uitkijk van bovenin het hotel naar de kerncentrale. Wederom opvallend veel bos in wat een stad van 50.000 mensen was. Aan de rechterzijde van de kerncentrale reactor nr. 4 in de sarcofaag.
Afbeelding

- 8 -
Onze gids vertelde bij het bezoek aan deze school dat de ramp op een zaterdag plaatsvond. Er was toen gelukkig geen les en geen mensen hier aanwezig. Daarom dacht hij ook dat deze gasmaskers hier achteraf zijn verspreid als een soort boodschap.
Afbeelding

- 9 -
De achterkant van het politiebureau, achter de gevangenis. Op zich niet zo noemenswaardig, maar onze gids merkte hier de auto's op het dak op en wij konden geen oprit vinden.
Afbeelding

- 10 -
Quote van plakkaat: "To Heroes, professionals, to those who protected the world from nuclear disaster. In honour of the 20-th anniversary of Shelter Object construction" Monument en direct daarachter de Sarcofaag van Reactor nr. vier.
Afbeelding

Meer foto's op mijn Blog en tevens een klein verhaal over de helden die deze ramp hebben opgeruimd.
Take nothing but photographs, leave nothing but footprints

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2011 22:10 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Tof dat je daar hebt rondgelopen, maar er zijn twee dingen die mij opvallen. De HDR-bewerking en de vaak scheve horizon. Het eerste moet je smaak zijn (niet het geval), het tweede is wat slordig. Ook je composities zijn wat slordig. Er zijn al zoveel foto's gemaakt daar, dat je met echt iets bijzonders moet komen om op te vallen.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2011 22:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor je feedback. Ik vind foto's goed recht krijgen qua horizon soms nog best lastig. Klinkt stom, maar is zo. Ik heb deze keer een statief gebruikt en daar met die bubbeltjes (hoe heten ze ook weer) goed de horizon uit proberen te meten. Is em ook niet echt dus.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2011 22:31 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Zoek naar een verticale lijn in het midden van je foto, die moet recht staan. Met de rawconverter in photoshop of lightroom kun je dat gemakkelijk doen.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2011 22:32 
 WWW  Profiel
Indrukwekkend onderwerp. Nadeel van deze bewerking vind ik dat het te snel spectaculair wordt in plaats van indrukwekkend. Een subtielere bewerking zou de aandacht meer bij de beelden zelf leggen. Wat composoties betreft vind ik de serie geslaagd. Ook het ontbreken van close-ups vind ik sterk. Dat vind ik te makkelijk en op deze manier krijgt de serie meer samenhang.

edit: ook je blog even bekeken, staat ook nog mooi werk tussen.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2011 22:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank Enzo en Dirk.
Ik wil misschien dit jaar nog een keer daarheen, maar dan twee dagen en juist zo min mogelijk bewandelde paden bezoeken. Ik wil eigenlijk meer zien van het samenspel van natuur en bebouwing.

Ik ben het overigens meteen eens met wat Enzo zegt over de veelheid aan foto's. Dat is ook een reden voor een revisit. Want wanneer je daar rondloopt en al die dingen ziet... Het is echt wel bijzonder, een eerste bezoek wil je deze dingen ook gewoon zien, voelen. Sommige mensen kunnen unieke platen schieten right from the start en tegelijkertijd dit beleven. Jaloers :-)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2011 23:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank voor het delen, feedback is al gegeven en sluit ik me bij aan, toch genoot ik van je serie. Ik zou nml oo zo graag zelf daar heen willen nog....
Ga je nog pogen de feedback die je kan doen nog op je foto's toe te passen?

grtn, Peter
-> Meer weten? Zie hier: http://strange-artifact.blogspot.com/ <-

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2011 00:34 
 WWW  Profiel
Wat me eigenlijk verrast is dat je HDR hebt kunnen toepassen daar.
Ik heb altijd begrepen dat het not done is om in die regionen ook maar iets op de grond te zetten, en dat je schoenen bijvoorbeeld in plastic moeten? Maar blijkbaar kun je wel "gewoon" je statiefje meenemen.
Persoonlijk vind ik de bewerking nog best leuk eigenlijk. Weer eens wat anders dan wat je meestal ziet van Chernobyl. Zijn meestal slordige foto's van mensen die er vooral naar toe gaan om te kijken.
Ik ga je blog ook eens bekijken. Ben benieuwd.

Was het moeilijk om er te komen vanuit Nederland? Moeite moeten doen voor toestemming, tickets, enz? Het is niet echt een reis die je even bij D-Reizen besteld ;)

Edit. Solo-East blijkbaar dus :) Alleen de link waar je naar verwijst werkt niet ;)
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2011 09:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mooie serie. HDR bewerking vind ik persoonlijk niet zo veel afbreuk doen, de lucht lijkt echter wel wat onrustig. Nabewerking leidt tot wat grauwige beelden, maar dat was wellicht je bedoeling. In tegenstelling tot Dirk mis ik wat afwisseling, een beeld dichtbij/middenin de materie dat inslaat. 8 en 9 voldoen daar al een beetje aan, maar dan bedoel ik meer middenin de bosjes/auto's die je daar geheel links ziet, en dus een detail van het samenspel van natuur en (oude) menselijke invloed. Het komt op mij over als een documentair verslag van de plek, niet van jullie indrukken of reis aldaar of iets dergelijks. Het is een keuze van wat je over wilt brengen, maar zeer interessant om te lezen en te kijken.
Canon EOS 60D :: Sigma 10-20mm :: Sigma 30mm f/1.4 :: Sigma 50mm f/1.4 :: Tamron 90mm f/2.8 :: Canon Speedlite 430EXII :: Yongnuo YN-460 II :: Yongnuo YN-560 II::Cactus V5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2011 10:05 
 Profiel
Mooie serie van een erg interessant gegeven, maar er vallen me een paar dingen op:
1. De bewerking is niet mijn smaak. Ik heb het idee dat je geprobeerd hebt een wat rauwe, grauwe sfeer te creeeren. Dat is prima, maar dan had je misschien zelfs beter in zwart-wit kunnen fotograferen.
2. Je foto's zijn meer verhalend dan artistiek. In combinatie met je verhaal doet valt dat wel goed. Maar je foto's hebben het verhaal erachter wel nodig en andersom. Dat zou je als kritiek op je foto's kunnen opvatten: ze vertellen toch te weinig, zijn vooral overzichtsfoto's.
3. Je hebt het in je verhaal een paar keer over de natuur, die zo opvallend het gebied "overneemt". Dat is een machtig interessant gegeven en je had misschien dat als uitgangspunt moeten nemen voor je foto's.

Ik ben het ook wel eens met opmerkingen over de enorme hoeveelheid foto's die hier al gemaakt zijn, met allemaal zo'n beetje hetzelfde doel: het desolate gevoel weergeven van een gebied dat hals-over-kop verlaten is. Het is dan ook vreselijk moeilijk om daar je eigen draai aan te geven. Maar de herovering door de natuur is dan een leuk uitgangspunt.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Chernobyl 25 years later
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2011 11:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Strangeartefact
Dank en het lijkt me indeed leuk om er een update aan te geven. Dit is natuurlijk geen werkplaats, dus ik wacht nog rustig even af of er meer mensen een mening over hebben. Daarna een update maken is misschien wel tof. Zie je resultaat van je tips.

@Christiaan Sauber
Ook dank en ik heb gezien dat je wat je wel en niet mag daar ruim moet zien. Als je van te voren goed inleest over de risico's dan valt het allemaal enorm mee en kun je met gezond verstand rustig je gang gaan. Goed idee is bijvoorbeeld alleen je statief op steen/asfalt zetten. Slecht idee, het ding in gras of mos zetten (houdt radioactief materiaal beter vast).
Daar komen is heel makkelijk: Vliegreis boeken (Wizzair), hotelletje in kiev boeken en ruim vooraf Solo East vragen voor de excursie aldaar. Klaar. :)

@Ramirezi
Dank! Een grauwe/grijze lucht was inderdaad het plan, een vrolijk blauw luchtje vond ik niet zo passen. Je spreekt over meer detailbeelden, beelden die inslaan. Als je door m'n blogpost kijkt, zie je daar zo'n soort beeld tussenstaan? Ik heb nog niet echt een duidelijk beeld voor me hoe je dit bedoeld.

@multikoe
Top, dank voor je feedback. Met puntje 1 ga ik later nog eens spelen, net zoals de andere nabewerkingspuntjes die genoemd zijn. Ik proef aan je reactie dat het idee overkomt, maar niet overtuigend. Puntje 2 vind ik vooral interessant samen met nummer 3.
Ik heb vooraf veel gelezen over Deze omgeving, de ramp, het opruimen, de omgeving. Maar het heeft mij niet genoeg voorbereid op er daadwerkelijk zijn. Ik was vooral verrast door de overname van de natuur, dat had ik niet verwacht. Maar ondanks de voorbereiding wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik kon verwachten en wat ik wilde laten zien, dat blijkt nu dus ook wel uit je feedback.
Ik wil sowieso Chernobyl nog eens revisiten nu ik een beter beeld heb wat ik kan verwachten. Misschien wil ik dan even vooraf een klein beetje storyboarden of iig een verhaallijn bedenken. Het stomme is, door de veelheid aan zelfde foto's zie je van weinig erg veel. Van de rest zie je weinig en dat is ook vrij boeiend. Het uitgangspunt lijkt me dan de overname door de natuur, want dat kun je daar heel goed laten zien.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Dec 2011 17:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik moet helaas meegaan met de rest , ik vind de composities niet bijzonder spannend of iets wat ik nog niet eerder heb gezien vanuit dit gebied mogelijk is dit ook omdat de gidsen een routine rondje draaien voor iedereen omdat de rest van het gebied medisch onverantwoord is?

De bewerking vind ik ook niet echt geslaagd , HDR kan enorm mooi zijn bij foto 6 vind ik het wel erg geslaagd en vind ik de kleuren ook erg fijn alleen bij de rest komt dit wat minder goed uit de verf.

Ben toch benieuwd naar een update

Ps : Ik herken enorm veel al bij voorbaat uit dit gebied door het PC spel Stalker call of chernobyl wat echt een aanrader is als je hier eens wilt rondlopen in een virtuele wereld.
Nikon d200 | D700 | 20-35mm 2.8 D IF | peleng 8mm | 50mm 1.8 |180mm 2.8D if |
http://www.flickr.com/photos/morti/

The magic possibility of framing a certain space and time

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Dec 2011 19:00 
 Profiel
Ik was sowieso op dat dak geklommen om een foto te maken die nog niemand gemaakt heeft. (politie bureau)
Voor de rest eens met de andere comments.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Dec 2011 19:58 
 Profiel
tom@s schreef:

Ik was sowieso op dat dak geklommen om een foto te maken die nog niemand gemaakt heeft. (politie bureau)

Niet eens even die reactor in voor een uniek kiekje?
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Jan 2012 13:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@ Toeval: op je blog inderdaad beelden met meer detail op het gebied van overwoekering, en het in beeld brengen van objecten ipv het landschap. Ik had er 1 daarvan in de serie geplaats, maar het blijft persoonlijke smaak.
Canon EOS 60D :: Sigma 10-20mm :: Sigma 30mm f/1.4 :: Sigma 50mm f/1.4 :: Tamron 90mm f/2.8 :: Canon Speedlite 430EXII :: Yongnuo YN-460 II :: Yongnuo YN-560 II::Cactus V5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Jan 2012 10:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
met teksten erbij is de materiaal toch interessant. maar, als je naar de foto's kijk zonder die tekst, worden ze heel saai. ook qua compositie zijn ze saai. wat wel - ik vind het wel dapper dat je daar durfte gaan. respects daarvoor.
Delusional Insanity

Site | Portfolio | Rss

P.S.
I have very strong outlooks of my own in everything anyhow related to art.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Jan 2012 13:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik vind er toch wel een aantal mooie platen bij zitten, 5, 6, 8 en 9. Drukt de troosteloosheid wel uit. Ik hou zelf helemaal niet van HDR en zou de foto's ook wel eens willen zien zonder die bewerking.
Dat saaie vind ik niet eens zo erg, dat vind ik eigenlijk wel bij het onderwerp passen. Nu rusten je foto's wel op HDR, probeer het eens zonder, ben ik wel benieuwd naar.

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Documentair, Journalistiek & Reportage
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 17 berichten ] 

Grijswaarden