[ 15 berichten ] 
 Titel: Reacties op foto's
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 12:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zat vanmorgen op het forum te kijken en zag een reactie van Eric_vr in het straatfotografie-topic.

Hij had foto's geplaatst en kreeg geen reactie. Waarschijnlijk omdat de foto's goed zijn maar niet uitdagen om er iets van te vinden.

Ben hier zelf ook al een aantal keren tegenaan gelopen en kreeg ook de reactie dat de foto's niet uitmuntend waren maar ook niet slecht en dat daardoor de reacties achterwege blijven.

Het frustrerende is alleen dat wanneer mensen zich nieuw aanmelden bij DPZ, een eigen topic openen omdat ze de regels niet goed kennen en de foto's vaak van bedenkelijke kwaliteit zijn toch uitgebreide reacties krijgen. Ook inhoudelijk.

Toch plaatsen Eric_vr, ik en waarschijnlijk meerdere DPZ-ers hier foto's om er beter van te worden.

Dus het is niet echt een vraag waarom de reacties uitblijven maar wil het onderwerp graag een keer aansnijden, om te zien hoe andere leden hier over denken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 12:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat je zegt klopt ..

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 12:51 
 WWW  Profiel
Is ook mij al vaker opgevallen inderdaad. Foto's van op zijn best bedenkelijke kwaliteit krijgen soms heel veel aandacht, en foto's van gewoon goede mooie kwaliteit die bijna compleet aan voorbijgegaan wordt.
Kan soms best frustrerend zijn volgens mij.
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Reacties op foto's
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 13:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ieder gebruikt het forum op zijn eigen manier en ik vind ook dat dat gerespecteerd moet worden. Niet iedereen heeft tijd om op elke foto te reageren. Ik zie dit forum meer als een plaats om je foto's te delen en die van anderen te bekijken. Reageer eigenlijk alleen als ik geraakt wordt door een beeld. Ik zie het dus meer als een showcase, ik leer door veel beelden te bekijken en deze zelf te analyseren. Scroll dagelijks even snel door nieuwe topics en geniet vaak van beelden, heb verder een druk leven, kan geen opbouwende kritiek voor elk geplaatst beeld geven, kost simpelweg teveel tijd. Plaats af en toe wat foto's als ik echt vind dat ze het delen waard zijn. Naar opbouwende kritiek ben ik persoonlijk niet op zoek. Wil gewoon wat eye-candy delen, en gebruik het forum om eye-candy te zien.

Als je geen reacties krijgt betekent dat m.i. dat je beelden niet genoeg aanspreken. Soms is een beeld "gewoon ok", en kun je weinig opbouwende kritiek geven. "Gewoon ok" nodigt ook niet uit om complimentjes te geven. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er weinig reacties op komen. Slechte foto's zijn makkelijk af te kraken, vandaar dat mensen in dergelijke topics vaak lekker los gaan. En echt lekkere foto's, eye-candy, vragen om complimentjes. Die topics lopen dus ook lekker vol met reacties. Weinig reacties betekent "gewoon ok", niet bijzonder. Betekent overigens niet dat ze aan mensen voorbijgaan.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 14:05 
 Profiel
Soms is het lastig om onder woorden te brengen wat je nu eigenlijk vind, daar heb ik zelf ook wel last van. Wellicht omdat mensen niet goed op de hoogte zin van hoe ze een foto nu echt moeten bekijken/beoordelen? (Nieuwste boek van David Duchim gaat daar over. En nee, ik werk niet voor hem :P)

Overigens ben ik de laatste maanden een echte lurker op dit forum geworden, bekijk veel maar post bijna niets meer.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 14:10 
 Profiel
Voor het grootste deel eens met Konrad.
Echt goed en echt slecht krijgt vrijwel altijd een reactie. Bij gewoon prima krijg je vaak reactie van de volgende poster (in de verzamel topics) Ik vind dat wel lekker helder. DPZ is gelukkig alles behalve een klapfabriek
Ik leer het meest door het kijken naar foto's die anderen plaatsen. Welke keuzes hebben ze gemaakt, hoe zit het beeld in elkaar?
Aan de hand van de reacties of het uitblijven ervan op mijn eigen foto's kan ik inschatten of ze boven of onder de "algemene" grens liggen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 14:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hetgeen wat mij wel stoort (en ik wijs nu niet), is het volgende:
Een paar dagen terug poste ik een foto in het portrettentopic.
De 2 daaropvolgende reageren keurig, helemaal prima.
Één van beiden post een erg goede foto, en er wordt alleen nog maar op die foto gereageerd, met één of 2 reacties erbij.
Erg vervelend, daar ikzelf gewoon alles van de pagina had gepakt (stuk of 6 reacties.)

Ik kan wel veel met de reacties die ik heb gehad, daar niet van, maar het is soms wel vervelend.

Er lijkt trouwens een soort aversie zijn op de laatst geposte foto te reageren, mij valt op dat dat vaak niet gebeurt, en de eerst-volgende dat dan weer wel doet. ;)
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 20:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
In ieder geval goed om te horen dat meerdere leden hier hetzelfde over denken.
Konrad heeft het mooi verwoord, alleen het verschil tussen ons beide is dat ik wel wel foto's plaats om opbouwende kritiek te krijgen. Het liefst ook op de foto's die "gewoon ok" zijn, zodat ik de volgende keer een uitmuntende foto maak en alleen maar complimentjes nodig heb ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 22:07 
 WWW  Profiel
De grote misvatting is vaak dat men denkt een soort van 'recht' op commentaar te hebben zodra men een foto plaatst. Terwijl het eigenlijk hoop op reactie(s) is.
Foto's bekijken is een stille bezigheid. In een galerie of museum hoor je ook niet voortdurend reacties en ook niet als mensen in kranten of tijdschriften foto's zien. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet beleeft worden. Ik denk dat je daar als maker aan moet wennen, dat beelden bij de kijker aankomen zonder dat je er per se iets van merkt.
Dus; lekker blijven plaatsen en misschien komt er een reactie. Als er niks komt is dat stil, maar hang daar niet teveel oordeel aan. Als je graag reacties wilt kan je die uitlokken met een begeleidende tekst. Met misschien zelfs een vraag. Mijn ervaring is dat dat enorm stimuleert om iets te schrijven.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2011 22:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Fokke: dat klopt.. maar als je niet weet of er summier gereageerd wordt omdat je fotowerk wel aardig is (maar er niet uitspringt)... of dat het wel degelijk mooi wordt gevonden en in stilte van genoten, is nogal een verschil.

Maar ik maak me er zelf ook schuldig aan. Ik geniet ook in stilte... en afhankelijk van tijd of de frequentie waarmee ik het forum bezoek, reageer ik ook actiever. Vaak zijn het ook topics die ik over het hoofd heb gezien en na lange tijd pas ontdek. Meestal reageer ik dan ook niet meer.

Overigens de tendens om in verzameltopics uitgebreid te reageren op de laatste twee pagina's, vind ik zelf wat veel.. Ik heb het ook een aantal keer gedaan, uitgebreid gereageerd.. en iemand overgeslagen en dat werd niet goed ontvangen. Het moet allemaal wel spontaan blijven..

Maar wat de topicstarter aangeeft, heb ik me dus ook afgevraagd. En goed om te weten dat ik niet de enige ben ..

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 19:20 
 WWW  Profiel
Ik vind het beter om te accepteren dat er soms niet wordt gereageerd dan dat er een huisregel zou komen die voorschrijft dat er per se commentaar geleverd moet worden. Ik ervaar dat namelijk soms in de verzameltopics, dat ik eigenlijk niks te melden heb bij een foto maar omdat ik iemand niet wil overslaan in een rijtje, omdat niks zeggen verkeerd geïnterpreteerd kan worden, ik toch maar iets schrijf. Maar daartegenover staat, dat ik soms toch wordt gedwongen om iets op te schrijven en dat het soms toch ook wat oplevert. Dus, er is voor beiden iets te zeggen. Conclusie; ik weet het niet! :-)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 19:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk dat er niet zo'n halszaak van gemaakt moet worden. Zoals Konrad zegt: iedereen gebruikt het forum op zijn eigen manier. De laatste tijd probeer ik wat meer op foto's te reageren, ook wanneer ik zelf geen foto plaats. Dat doe ik omdat ik me op die manier verder wil ontwikkelen in de fotografie. Door bewust naar foto's te kijken, er op te reageren en andermans commentaar te lezen, leer ik. Voor andere forum-gebruikers geldt dit wellicht niet. Diegenen gebruiken het forum enkel om te genieten van de mooie platen die voorbij komen of foto's van zichzelf te showen.
50D | 17-55 2.8 | 50 1.8

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2011 07:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het gaat bij dit forum (ea) voornamelijk over het delen van meningen en minder over het delen van kennis. Vandaar dat fotos die (positief of negatief) opvallen de meeste reacties krijgen. Omdat je daar het eenvoudigs een mening over kunt vormen.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2011 12:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Fokke van Saane schreef:

Ik vind het beter om te accepteren dat er soms niet wordt gereageerd dan dat er een huisregel zou komen die voorschrijft dat er per se commentaar geleverd moet worden. Ik ervaar dat namelijk soms in de verzameltopics, dat ik eigenlijk niks te melden heb bij een foto maar omdat ik iemand niet wil overslaan in een rijtje, omdat niks zeggen verkeerd geïnterpreteerd kan worden, ik toch maar iets schrijf. Maar daartegenover staat, dat ik soms toch wordt gedwongen om iets op te schrijven en dat het soms toch ook wat oplevert. Dus, er is voor beiden iets te zeggen. Conclusie; ik weet het niet! :-)

Zo denk ik er precies over!

Ook het 'moeten' reageren op andere foto's in verzameltopics wanneer je zelf een foto plaatst, lijkt tegenwoordig ook meer een 'regel' dan gewoon 'fatsoen'...

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Nov 2011 20:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zie nu ineens dit topic. Raar om mijn username in de openingspost te zien!

Als er geen reactie op mijn werk komt, dan ga ik er vanuit dat de foto('s) niet interessant (genoeg) zijn. De enige reden dat ik er wat van 'zei', was omdat ik al een gevoel had (vóór het plaatsen van de foto's) dat er geen reactie zou komen. Was een beetje voor de grap eigenlijk.

Maar het is natuurlijk wel zo dat we hier op een forum zitten en dan is het de bedoeling om actief werk te laten zien, maar ook om op het werk van anderen te reageren.

Licht Donker  
.
Forumindex » Luchtige zaken » Kletspraat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 15 berichten ] 

Grijswaarden