[ 15 berichten ] 
 Titel: 360º in 1 keer?
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Okt 2011 20:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik weet dat een 360º in 1 keer gemaakt kan worden met bijv een spiegel zoals op www.0-360.com te zien is. Deze is echter een beetje achterhaald, omdat deze meer is gemaakt voor lichtere DSLR's en compacts.

Is er iemand die hier wat meer info heeft of kan vinden hoe het kan met wat professionelere spullen?
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 07:53 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik kwam laatste deze tegen. De kwaliteit is vast niet wat je zoekt, maar ik vond het wel een leuk idee.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 08:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja dat is idd leuk, maar die is nog niet eens in productie en ik heb het over 5 weken nodig ;)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 08:08 
 Profiel
Huur zo'n Google Streetviewauto.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 08:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
:) beetje lastig in het Gelredome :lol:
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 08:56 
 Profiel
Beetje wel ja :)

Hoe moet de kwaliteit zijn? Want met een spiegel of vergelijkbare oplossingen kun je nooit iets heel straks krijgen, naar mijn idee. Google lost dat op met een aantal camera's in een cirkeltje, en dat lijkt een betere oplossing. Zou dat voor jou werkbaar zijn (vaste opstelling), of zoek je iets compacters?

Want een aantal (simpele, vanwege kosten) dSLRs huren en die met één remote triggeren moet te doen zijn.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 09:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
T.o.m. het is om tijdens Qlimax 360° te maken. Dat zal niet alleen vanaf het podium zijn, maar ook midden in het publiek. Nu is dat niet moeilijk om dat te stitchen, maar de lichtshow maakt het nogal ingewikkeld. Nu kan ik met mijn D700+10.5 mm combi met 3 foto's een complete 360°x180° maken, maar het is nog veel makkelijker om dit met inderdaad een spiegel in 1 keer te doen. Ik heb bijvoorbeeld al eyesee360.com en gopano.com gevonden, maar dat zijn redelijk prijzige oplossingen voor eigenlijk "flut" kwaliteit. Leuke is wel dat je met de gopano ook 360° video kan maken :)
Maar kwaliteit moet wel goed zijn.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 09:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Extreme fisheye lenzen kunnen volgens mij in één keer een halve bol fotograveren (Field of view van 180 graden). Als je die recht omhoog mikt en op de grond legt zou je dus in één keer 360 hebben. (of recht omlaag mikt en met een monopod een paar meter boven je houdt)

Voorbeeld: Sunex 5.6mm Fisheye, kijkhoek 185 graden.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 10:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
B.J. sharp thnx voor je input, maar zoals ik hierboven al zei ik heb een D700 met een 10.5 mm fish (deze fish is eigenlijk voor DX, maar ik heb eigenhandig de zonnekap eraf gezaagd, hierdoor heeft die ook een beeldhoek van ca. 190 gr. :)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 11:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ben eens gaan proberen dankzij jouw opmerking en ik denk dat ik het zelfs met 2 beelden kan :)

Deze heb ik uit 2 bestaanden beelden gemaakt:
Afbeelding
Ik had deze panorama uit 4 staande gemaakt en heb er nu dus 2 staande uit geplukt. Ik heb geen controle punten dus ik heb hem zelf moeten verschalen en lensinstellingen moeten doen, maar ik denk dat als ik in liggende stand best een aardige 360 kan maken (weliswaar met zwarte bol boven en onder, maar kan dan mooi een logo staan :))
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 13:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Maar als je beeldhoek daadwerkelijk 190 graden is, probeer dan eens recht omhoog of omlaag te schieten. Dan zou je volgens mij al een volledige 360 van de horizon moeten hebben. Volgens mij is er voldoende software die uit een dergelijke `fisheye-bol' een `normaal' panorama kan maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 14:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Helaas zoals je kunt zien op de foto hierboven heb ik niet een compleet circulair beeld er valt net een stukje van de bol buiten beeld dat is ook wat je hierboven ziet (de zwarte stukken). Dan zou ik een Sigma 4,5 fish moeten gebruiken.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 15:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
de 10.5 is een full-frame fisheye, geen circulair fisheye? Dan gaat het trucje niet werken idd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 15:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
10.5 is geen fullframe fish. Is een fullframe fish voor een DX Nikon ;) ik heb de zonnekap er afgezaagd en nu is het er tussenin dus half ciculair of zoiets ;)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2011 15:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat bedoel ik idd met `full-frame fisheye': beeldvullend, niet een cirkel met de diameter van de korte zijde van het beeldformaat.

Dan zal je toch op zoek moeten naar een nog extremere fisheye lens (als je dit trucje wil gebruiken tenminste). :-) Meer suggesties heb ik niet, helaas.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Overige hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 15 berichten ] 

Grijswaarden