Vanwaar jullie conclusie dat ik alleen maar uit het paardenperspectief denk?
Op dit moment ben ik voor 75% van mijn tijd bezig met hondenfotografie en 25% van de tijd met paardenfotografie, dus ik weet dondersgoed wat de verschillen zijn.
Daarbij ben ik momenteel géén paardenhouder, maar wel trotse bezitter van 2 honden.
Er is dus absoluut geen sprake van een perspectief puur vanuit de paardenwereld, zoals nu geconcludeerd wordt. Ik keek er júist naar vanuit een hondenliefhebbers oog.
Ernst vroeg me alleen om een voorbeeld, waarbij ik al uitgelegd heb dat ik die van honden niet zo 1,2,3 heb liggen in zo'n serie. Vandaar dat ik het via het paard wilde laten zien.
En ja, ook van paarden maak ik liever series in de vrijheid zónder ruiter, dan met. Dus ook daarmee is het maar afwachten hoe het paard zal lopen (en een hond is daar in véél makkelijker te sturen omdat die nog te roepen is, een paard loopt waar hij wil).
Inderdaad, een hond beweegt sneller. Maar de voetzetting van een hond in galop is identiek aan die van een paard in galop. Dus wat dat betreft zijn ze wel degelijk 100% te vergelijken bij beweging in vrijheid.

En daarnaast gaat het voornamelijk over lichaamslijnen en vormen. In mijn ogen zijn die in deze serie niet zo, zodat de hond er optimaal uit ziet qua lijnenspel en vormen. In mijn ogen is er met deze lichaamsvormen op de foto niet het beste gehaald uit de betreffende hond.
Ook al lopen ze in vrijheid, dat is echt iets waar je wél op kunt letten door een bepaalde timing te kiezen.
Ja, als "de hond straalt plezier uit" voldoende is voor iemand, prima. Maar als je hogere eisen aan jezelf en/of je foto's stelt, is dat niet voldoende. Dan let je óók op hoe de hond er uit ziet qua belijning, voetzetting, etc. En een hond die omhoog springt, daar straalt het plezier nog minstens zo goed vanaf, misschien zelfs nog meer.
Het verbaasde mij gewoon, omdat ik bij Ernst op de website steeds super getimede foto's tegenkom, en nu verrast werd door deze serie, die in mijn ogen niet getimed, of slecht getimed is.Wat iemand mooi vindt, dat is een 2e. En dat is inderdaad ontzettend smaakgebonden.
Daarom heb ik ook mijn persoonlijke visie gegeven. Ik zeg niet dat het zo moet, maar gaf slechts een uitleg van hoe het in mijn ogen overkomt. Als een ander er een andere visie over heeft; prima
100 personen, 100 meningen en daar is niets mis mee.
En met kritisch zijn en goede beargumenteerde onderbouwing is ook niets mis. Dus mag ik gewoon a.u.b. mijn mening over de foto's plaatsen zoals ik ze zie? Zonder dat dit ondergesneeuwd wordt met commentaar dat gebaseerd is op onjuiste conclusies over mijn visie en achtergrond....
Tegen een beetje kritiek op fotoo's en mogelijkheid op verbetering moet een mens toch kunnen? Daar is de showcase voor. Om foto's te bekijken, te beoordelen, en zonodig te bekritiseren. Zodat we er van kunnen leren.
Sta open. Zou ik zeggen.