[ 24 berichten ] 
 Titel: Daglichtlampen voor aan plafond - welke
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 10:12 
 WWW  Profiel
Zoals de topictitel al zegt: wat zijn goede daglichtlampen om op mijn werkkamer te gebruiken?
Momenteel werk ik of met het licht uit, of met een staande daglichtlamp (zo'n lamp om je afdrukken mee te controleren), maar dat werkt gewoon niet.
Als het donker is moet ik mijn plafond lamp aandoen, en dat is gewoon te donker, en een hele slechte kleur.
Nu zal er natuurlijk (terecht) meteen naar Google verwezen worden, alleen, daar kom ik er niet uit. Volgens mij roept iedereen wat anders, en zijn er veel verschillende soorten verlichting.

Mijn vraag is:

Welke lamp (normale lamp of eventueel tl-bak) is geschikt om je kamer neutraal te verlichten?

Thanx!
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 10:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zijn er geen daglicht tl-balken?
Zat toen ik de fotoacademie deed er aan te denken om een bureaulamp te nemen die je aan je bureau kan klikken en daar een daglicht peer in te stoppen. Weet alleen niet of die daglicht peertjes nog gemaakt worden met de nieuwe regels in de EU.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 10:46 
 WWW  Profiel
Dat weet ik dus niet :)
Wat ik wel kan doen is zo eens naar een verlichtingswinkel gaan, en het daar eens vragen of ze een idee hebben.
Moet ik meteen door naar een winkel om eens iets te kopen dat ik tegen het raam kan ophangen zodat ik niet met tegenlicht werk. Wil mijn Oradour serie opnieuw nabewerken, maar dat gaat pas lukken wanneer lucht wat minder fel is :x

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 11:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het beste is om je bureau zo te zetten dat het licht van buiten je papier belicht zonder dat je schrijfarm er een schaduw over geeft. Dus als rechts handige moet het raam links van je zitten.
Voor de ramen kan je van die witte lamellen doen die een transparant licht door laten, dan heb je licht dat niet zo fel is.
Wat info over TL-lampen, heb gewoon de eerste niet commerciƫle link aangeklikt via Google.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 11:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Waarom wil je dat? Denk je dat het nodig is om kleurechte foto's te maken? En vraag jezelf dan af..maak jij kleurechte foto's?

Volgens mij zoek je een oplossing voor een probleem dat er niet is.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 11:19 
 WWW  Profiel
Ik hoef ze niet perse volledig kleur echt te hebben, maar ik wil wel graag zien wat ik doe. Dat ik niet later voor verrassingen sta. Binnenkort een shoot waarbij het belangrijk is dat het op elkaar afgestemd is.
Denk dat het belangrijk is of zo'n lamp/buis duur is. Zoniet is het een kleine moeite om die erin te schroeven.
Ga wel zo naar de winkel om verduisteringsstof te halen. Dat is denk ik nog belangrijker.

Wie werken er hier op het forum overigens in een kamer met daglichtlampen? Ben ik dan zo gek dat me dat prettig lijkt?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 11:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
prettig is dat volgens mij nooit, het is kei wit.

en ik denk dat je je op verkeerde verbeterpunten focussed. No offence, maar de foto's die je hier recentelijk liet zien hoef je echt niet in een kamer met daglichtlampen te bewerken. Niet dat ik de waarheid in pacht heb/ de koning in fotograferen/photoshoppen ben, maar kijk even naar mijn foto's en bedenk dat ik gewoon in een normale woning zit. Ofwel met zonlicht, of met regen, of met halogeen licht aan.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 11:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb daglichtlampen boven mijn werkplek. En ook gewoon een gele gloeilamp. Als ik zit te internetten o.i.d. dan staat de gele gloeilamp aan. Maar als ik serieus met de foto's aan de slag ga, dan schakel ik over.

Ik heb gemerkt dat ik langer 'fris' blijf en dat er gewoon veeeeeeeel meer licht vanaf komt dan van een gele 100W plafoniere.
Ik heb overigens gewoon van dit soort lampen in een hangend armatuur gedraaid: http://www.fotoflits.nl/product_info.ph ... cts_id=179

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 12:55 
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

..

Ik zou zeggen: gooi er een reactie in een betreffend topic tegenaan. Wellicht leer ik er nog van ook.
Sterker nog, die kans is gewoon realistisch.
Verrast me overigens, dat je je foto's nabewerkt in normale verlichting.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 17:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik heb geen kritiek op die foto's. Althans geen onderbouwde kritiek, en daar vroeg je om :). Maar ik weet wel dat t bij die foto's geen klap uitmaakt bij welk licht je die bewerking er in zet

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 17:59 
 Profiel
Wij hebben hier volspectrum daglicht TL aan het plafond voor wanneer het echt nodig is daglicht-helder licht te hebben. Echt warmwit is het niet... maar ook wij merken, je blijft wel wakker.
Prettiger schijnt het te zijn wanneer daglicht TL met voldoende vermogen omgekeerd hangt naar het plafond toe gericht en zo het licht reflecteert en verstrooid wat prettiger is voor je werkplek.
Groet, Jeroen

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 18:35 
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

ik heb geen kritiek op die foto's. Althans geen onderbouwde kritiek, en daar vroeg je om :). Maar ik weet wel dat t bij die foto's geen klap uitmaakt bij welk licht je die bewerking er in zet

Ok, dat is inderdaad wat anders dan ik uit je vorige post opmaakte.
Daaruit begreep ik dat je de foto's sowieso ruk vond, en dat ze met welke bewerking dan ook niet te redden waren.

Citaat:

geen onderbouwde kritiek

Dat lijkt me de enige manier om iets te kunnen leren :) Alleen maar de mededeling "Oh wat mooi" of "Oh wat lelijk" kan ik gewoon niets mee ;) Vandaar.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 18:36 
 WWW  Profiel
Jeroens schreef:

Wij hebben hier volspectrum daglicht TL aan het plafond voor wanneer het echt nodig is daglicht-helder licht te hebben. Echt warmwit is het niet... maar ook wij merken, je blijft wel wakker.
Prettiger schijnt het te zijn wanneer daglicht TL met voldoende vermogen omgekeerd hangt naar het plafond toe gericht en zo het licht reflecteert en verstrooid wat prettiger is voor je werkplek.
Groet, Jeroen

Niet toevallig een naam/type voor me? En eventueel een prijskaartje?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 19:26 
 Profiel
christiaan sauer schreef:

Jeroens schreef:

Groet, Jeroen

Niet toevallig een naam/type voor me? En eventueel een prijskaartje?

Sorry, helaas.. op de lampen kan ik geen merk ed. zien. Zit natuurlijk precies aan de achterzijde. En erbij kan ik niet. We hebben nl. fijnmazig wit gaas eroverheen gespannen om niet rechtstreeks in de spiegel van de bak te kijken en om het licht wat te verstrooien.
De lampen hangen al weer een aantal jaren, dus de rekening is ook al ergens achteraf..

Wij hebben twee lange daglicht TL via het net gekocht en een geschikte TL bak.
De lichtsterkte bepaalden we aan de hand van de hoogte van het plafond.
Hoeveel het allemaal heeft gekost weet ik niet meer. Het viel mee en aanzienlijk minder dan een bedrijf dat daglicht TL incl. 'speciale' bak levert. Offerte was toen enkele honderden euros voor twee enkelvoudige bakken.
Maar het is zonder al te veel gedoe zelf te doen. Zo ook een indirecte construktie - dan heb je overigens wel wat sterke lampen nodig ivm lichtverlies door de reflectie en je hebt een mooi wit plafond nodig.. :D en regelmatig stoffen ook...

Groet, Jeroen

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jul 2011 22:00 
 WWW  Profiel
Dat witte plafond is er wel ;)
Mijn vriendin heeft het hoogglans wit geschilderd toen ze d'er huis kocht....
Denk dat ik morgen maar eens binnenloop bij de lokale vakhandel. Wellicht hebben die ook nog wat praktische tips en adviezen :)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Daglichtlampen voor aan plafond - welke
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jul 2011 09:57 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bij een verlichtingszaak kunnen ze je zeker verder helpen en, hoewel het misschien vreemd klinkt, een dierenwinkel met een flinke aquarium afdeling :)
In aquaria worden (bijna) altijd TL's gebruikt, en die zijn er in verschillende soorten om je plantengroei te stimuleren of juist niet, etc.. Dus daglicht-TL's zijn er te vinden (rond een 10,-), maar ook TL's voor warmer licht of juist voor wat koeler licht.

Hier wat Osram TL's van een Auarium webshop bijvoorbeeld.

[edit]En misschien is het bij een TL gelijk handiger om te kijken naar een T5 ipv T8, deze zijn dunner, maar hebben een hogere lichtopbrengst (en zijn uiteraard wel ietsjes duurder)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jul 2011 10:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een aquariumwinkel klinkt leuk, maar gesimuleerd daglicht is niet hetzelfde als Full-spectrum. Dat is wel iets om in de gaten te houden. In aquariums zie je ook vaak twee kleuren hangen (althans, vroeger)

Als ik even zoek, dan vindt je ze bijvoorbeeld hier: http://www.wvscolor.nl/index.php?page=35

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Daglichtlampen voor aan plafond - welke
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jul 2011 10:19 
 Profiel
Rocker schreef:

Bij een verlichtingszaak kunnen ze je zeker verder helpen en, hoewel het misschien vreemd klinkt, een dierenwinkel met een flinke aquarium afdeling :)
In aquaria worden (bijna) altijd TL's gebruikt, en die zijn er in verschillende soorten om je plantengroei te stimuleren of juist niet, etc.. Dus daglicht-TL's zijn er te vinden (rond een 10,-), maar ook TL's voor warmer licht of juist voor wat koeler licht.

Hier wat Osram TL's van een Auarium webshop bijvoorbeeld.

[edit]En misschien is het bij een TL gelijk handiger om te kijken naar een T5 ipv T8, deze zijn dunner, maar hebben een hogere lichtopbrengst (en zijn uiteraard wel ietsjes duurder)

Die dunne hebben we hier ook. Da's waar ook.
Jeroen

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 02 Aug 2011 15:28 
 Profiel
Hallo
Kijk hier eens naar. http://www.naturalite.nl/
Heb er eens een heel bureau mee ingericht, tof om mee te werken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 02 Aug 2011 17:30 
 Profiel
Vandeweek bij de Hornbach geweest. Philips daglicht lampen en puur witte lampen gezien (TL-balken). Heb de puur witte gepakt, gewoon voor de zolder.
2,50 euro per stuk geloof ik. De daglicht is vergelijkbaar geprijsd ;)
Ja....

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 02 Aug 2011 21:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Maar da's dus iets anders dan een daglichtlamp ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 02 Aug 2011 21:11 
 Profiel
Het gaat hier toch om de kleur? Toch niet om iets wat gebruikt wordt voor depressies e.d. als zgn vervanging van zonlicht?
Want dat zijn het inderdaad niet ;)
Ja....

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 02 Aug 2011 21:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Maar uit welk spectrum die kleur is opgebouwd is weer wel van belang als je naar andere kleuren moet kijken.
Een witte tl-lamp biedt op zich geen slechte CRI, maar het kan merkbaar beter zonder dat je meteen honderden euro's op tafel moet leggen

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Aug 2011 10:17 
 Profiel
Als ik het goed heb.
Een TL met puur wit lichtbeeld geeft een ander spectrum weer dan een volspectrum-daglichtlamp.
Het volle spectrum van de daglichtlamp zorgt er voor dat kleuren in de omgeving zoveel mogelijk tot hun recht kunnen komen.
En.. het hoeft inderdaad geen honderden euro's te kosten.
Op het net vond ik nog een voorbeeld.
http://www.natuurlijkeverlichting.nl/fullspectrum/
http://www.neosave.nl/html/full-spectru ... tlamp.html
Groet, Jeroen

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Overige hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 24 berichten ] 

Grijswaarden