[ 12 berichten ] 
 Titel: Enige hulp bij nabewerking (scherpte/kleur/helderheid)
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Mei 2011 15:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hallo,

Ik kan wel ìets met photoshop maar toch merk ik dat ik qua kleuren en belichtings-bewerking nog wel wat hulp zou kunnen gebruiken. Ik zou graag horen welke tools handig zouden zijn als oplossing voor de problemen op mijn foto's, zoals onderstaande. Hoef niet (per sé) een hele uitgebreide beschrijving, een korte tip en verwijzing naar de tool zou al hardstikke fijn zijn!

Deze foto vind ik deels te licht. Wat kan ik doen om de lichte rechterkant/onderkant iets donkerder te maken?

En: Welke kleurfilters zouden jullie gebruiken en waarom? Kleur heb ik zo weinig verstand van, met name wat een foto nou een prettig ogende foto maakt voor de massa, en waarom.

Afbeelding
Kupari Hotel Ruin by Apist0, on Flickr

Bedankt alvast voor de tips, ik heb nog veeel meer foto's waarvoor ik jullie zou kunnen gebruiken ;)
Canon EOS 60D :: Sigma 10-20mm :: Sigma 30mm f/1.4 :: Sigma 50mm f/1.4 :: Tamron 90mm f/2.8 :: Canon Speedlite 430EXII :: Yongnuo YN-460 II :: Yongnuo YN-560 II::Cactus V5

Laatst gewijzigd door Ramirezi op 05 Mei 2011 16:22, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Enige hulp bij nabewerking (scherpte/kleur/helderheid)
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Mei 2011 16:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ramirezi schreef:

Bedankt alvast voor de tips, ik heb nog veeel meer foto's waarvoor ik jullie zou kunnen gebruiken ;)

Ik neem aan dat dit moet zijn:
Ramirezi schreef:

Bedankt alvast voor de tips, ik heb nog veeel meer foto's waarvoor ik jullie hulp/advies/assistentie zou kunnen gebruiken ;)

Verder zijn er in je foto wat onderdelen die overbelicht zijn en lastig zijn te redden, heb je hier een raw-exemplaar van of alleen JPG? Verder kan je met wat Shadow/Highlights of een graduele layer mask en dan met levels spelen al wel wat corrigeren...
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Enige hulp bij nabewerking (scherpte/kleur/helderheid)
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Mei 2011 16:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Citaat:

Ik neem aan dat dit moet zijn:

Inderdaad, zo bedoelde ik't, kan anders opgevat worden.

Citaat:

Verder zijn er in je foto wat onderdelen die overbelicht zijn en lastig zijn te redden, heb je hier een raw-exemplaar van of alleen JPG? Verder kan je met wat Shadow/Highlights of een graduele layer mask en dan met levels spelen al wel wat corrigeren...

Helaas alleen JPG. Zal een ruime selectie van de lichte gebieden maken met een flinke feather hanteren en dan met graduele mask spelen. Highlights verlagen vond ik niet echt iets verbeteren. Maar deze oorspronkelijke foto is natuurlijk ook niet echt ideaal om iets nog mee te doen...
Bedankt voor je hulp vast!
Canon EOS 60D :: Sigma 10-20mm :: Sigma 30mm f/1.4 :: Sigma 50mm f/1.4 :: Tamron 90mm f/2.8 :: Canon Speedlite 430EXII :: Yongnuo YN-460 II :: Yongnuo YN-560 II::Cactus V5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Mei 2011 20:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@MikeKiwi, deze foto is nog prima te redden hoor, bijna overal is nog detail terug te vinden...

@TS: Door de achtergrondlaag te kopieeren en die laag op multipli te zetten kom je al een heel eind, als je daar dan de donkere delen weg maskert, heb je direct resultaat, ik heb voor mijn versie de multiply-laag nog eens gekopieerd en die laag op 50% gezet.

Afbeelding

Zelf heb ik maar een snelle selectie gemaakt, voor een definitive versie moet dat een stuk netter kunnen.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Mei 2011 22:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@bobvanduin Bedankt voor je bewerking en je uitleg!

Ik heb de gemasked met de ´gum´tool, maar ken een manier waarbij je met de paintbrush met wit-grijs-zwart kunt masken, moet ff uitzoeken hoe dat zit. Zal van´t weekend een foto posten met het resultaat.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Mei 2011 23:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
In je lagenpaneel, onderaan vind je een vierkant met stip in het midden, dat is je laagmasker, door met zwart te verven doe je er een masker over, met wit haal je de masker weg.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Mei 2011 08:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@bobvanduin: Bedankt voor je tip want het heeft geholpen maar ik heb de kleuren van de bossage rechts nog niet zo mooi groen gekregen als jij. Misschien iets meer dekking of saturation in een bepaalde laag.

Nieuwe foto Gisteren een auto geschoten, waarbij ik een pol-filter heb gebruikt. En zie links de vlek/vignettering/(wat is het eigenlijk? komt dit door de pol-filter?). Excuus voor deze over-de-top HDR bewerking, maar de vlek werd er wel duidelijk zichtbaar van.

Ik zou heel graag tips van iemand krijgen hoe hiermee om te gaan! Zelf kloonstempel, natte vinger en kopiëren-vervagen geprobeerd, maar zijn er nog andere manieren om dit mooi te krijgen?? Ben zeer benieuwd hoe deze afbeelding het beste verbeterd kan worden. Alvast bedankt voor enige hulp!

Afbeelding
Auto Racha 3 by Apist0, on Flickr

Laatst gewijzigd door Ramirezi op 10 Mei 2011 08:54, in totaal 3 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Mei 2011 08:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vind je die kleur groen van Bob mooi dan? Ik vind dat juist het grootste nadeel van bob's werkwijze, en dat zou ik er juist uithalen door geel en groen minder gesatureerd te maken. Als je doet wat bob omschrijft, zou je dat hup in 1 x moeten hebben.

Oh, en je auto foto doet t niet,.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Mei 2011 09:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@ Kissyfur: verschijnt de foto nog steeds niet?

Ik had een iets minder aanwezige kleur groen, was ook niet verkeerd. Op mijn scherm leek het effect overall gewoon nèt 10% minder heftig dan bij bobvanduin, maar kan ook gezichtsbedrog zijn. Ik kan mijn nabewerking hier posten, maar weet niet of dat de bedoeling is (van elke foto een vòòr en nà)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Mei 2011 09:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
sowieso moet je dat vuile links eerst weghalen, voordat je er andere bewerkingen op los laat. Maar eerlijk gezegd zou ik me er bij deze foto niet teveel aan storen, die auto met mensen rechts in beeld moet je dan ook wegpoetsen, en die hele boot doet de auto ook niet veel goeds :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Mei 2011 09:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou eens opzoek gaan naar tutorials over Photoshop voor het bewerken van foto's. Dit kan met een boek, maar er zijn genoeg video tutorials online vinden.
Vind zelf de podcasts van http://kelbytv.com/photoshopusertv/ wel grappig om naar te kijken!
Bij http://www.photowalkthrough.com/ wordt een foto vanaf het begin helemaal tot het einde bewerkt en misschien niet je ding het helpt wel met het proces te begrijpen.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Mei 2011 09:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@ Kissyfur: Ik begrijp precies wat je bedoelt. Maar dit is gewoon om het te laten zien, . Links zit een donkere/kleur-zweem: in het origineel, maar nog duidelijker zichtbaar in de bewerking. Is het handiger als ik het origineel post?
Wellicht mogelijk om me algemeen uit te leggen met welke tool zo'n zweem/vlek te corrigeren is?

@Flipperkoning: ik ga deze sites zeker bekijken, kende ze nog niet.

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Werkplaats
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 12 berichten ] 

Grijswaarden