Sinds een goede week ben ik in het bezit van een Mamiya C220 6x6 camera voorzien van een 80mm 2.8 lens. Het fotograferen en ontwikkelen van MF is voor mij helemaal nieuw.
Afgelopen weekend ben ik tezamen met camera-maatje Bart naar 'Alex from Holland' geweest om een Collodium workshop bij te wonen. Voor mij was dit ook een leuke kans om de Mamiya eens uit te proberen.
Collodium proces.
1: Voorbereiden, glasplaten schoonmaken met uiterst fijne kalk en vloeistof.

2: Glasplaat voorzien van collodium en zilvernitraat. Nu is de glasplaat gevoelig voor licht. Model wordt klaargezet en omdat de sluitertijd nogal lang is wordt het hoofd gefixeerd met een beugel. Met een loep wordt gecontroleerd of het beeld op de juiste plek scherp is.

3: Een overzicht van de studio. De camera staat zo'n twee meter van het model. Verder een paar fikse daglicht lampen die continue branden. Op de laatste foto zie je Bart op het matglas van de camera. Het ontwikkelen gebeurd in de donkere kamer, daar heb ik geen foto's van (helaas).

4: Natuurlijk zijn van mij ook wat shots gemaakt. Wat is een collodium dag zonder foto's. Ik heb er een paar en ben er heel blij mee. Verder zie je een set oude lenzen variërend van 1850 tot ergens in de 20e eeuw. De laatste foto wordt de glasplaat voorzien van vernis. Niet zomaar vernis van de Gamma maar zelf gemaakt. Hars van een boom verdund in alcohol met een scheutje lavendelolie. (ruikt heerlijk)

Resultaat:
Workshop gevolgd bij Alex From HollandCamera: Mamiya C220
Film: Kodak Tmax 400
Ontwikkelaar: Kodak D76