soulpic schreef:
Tip is om gewoon in de huiskamer een foto te maken van je vriendin met de flitser. Eentje direct zonder diffuser - eentje direct met diffuser - eentje via het plafond met diffuser en eentje zonder diffuser. Schiet ze achter elkaar en je ziet wat het doet in je foto. Daarna kun je ook spelen met de sluitertijd om meer sfeer (omgevingslicht) in de foto te brengen.
Thanks Soulpic, staan een paar aardige tips in. Ik ga dat met flitsen eens proberen en spotmeting gebruiken.
Kissyfur schreef:
Bram: ook al ben je niet puur met dit soort dingen bezig en past t niet bij wat je wil, je doet het nu wel. Ik neem aan, en je baas ook, dat je het dan goed wil doen?
Tuurlijk wil ik dat. Maar ik heb ook aangegeven dat ik geen 'pro' ben aan de voorkant. Stukje verwachtingenmanagement. En ik ben langzaam aan aan het uitbreiden en verbeteren. Ik kom van een 350D met kitlens als hobby naar langzaam aan investeren in apparatuur (17-55 2.8, 50 1.8 en 70-200 4L IS) en wat op de Fotoacademie. Ik zit nog in een soort experimenteerfase van "wat wil en kan ik". En nu kan ik wat 'schnabbelen' via mijn werk (wel in eigen tijd, ofcourse).
Ik zie nu, gezien de hoeveelheid opdrachten die ik doe, een 85mm 1.2 niet als optie. Daarvoor is de stroom opdrachten gewoon veels te klein en ook wat ik er mee verdien. Eerst maar een nieuwe body.
En vooral: meer fotograferen. Dat is mijn goede voornemen ook voor 2011.