[ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Titel: Fotograferen bij congressen?
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 08:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Goedendag,
Ik krijg her en der via mijn werk wat opdrachten om fotoshoots te doen. Zo ook gisteren in de Reehorst in Ede. Ik heb nog niet heel veel ervaring met het doen van een shoot in dergelijke ruimtes, en ben ook niet geheel tevreden over het resultaat wat ik nu geschoten heb.

Ik werk met externe flitser en 2.8 lens, maar toch is er (voor mij) te weinig licht om echt goede foto's te schieten helaas. De congreszaaltjes werkten daarbij ook niet echt mee met veel tegenlicht-situaties en slecht TL-licht.

Teveel slecht belichte foto's en ook wel wat beweging er nog in (ondanks ISO400-800 / flitser / 2.8)

Zijn er tips/trucs voor fotografie in dergelijke omstandigheden om het resultaat te verbeteren?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 09:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik weet niet welke apparatuur je nu hebt, maar als je je als professioneel fotograaf wil gedragen moet je ook professionele apparatuur hebben. Als ik lees dat je met iso 400/800 werkt dan vermoed ik dat je camera niet goed genoeg is om tot 1600 of 3200 te gaan? 2.8 is ook niet bepaald een groot diafragma. Dus: ofwel camera en/of lens upgraden, ofwel je flitser beter leren gebruiken.

Ik vermoed dat dat je oplossing is. Als je een voorbeeldfoto kan posten kunnen we zien wat je mss verder mis kan gaan?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 09:08 
 Profiel
Eens met Kissy. Je zou kunnen flitsen, maar dat is vaak storend in de zaal en geeft gezien de ruimtes vaak een onevenwichtige belichting. De sleutel zit meer in een lichtsterk objectief en een hoge ISO. Dan ga je in alle eerlijkheid toch over het randje van de mogelijkheden van consumer camera's en lenzen. De keuze wordt dan investeren of maar een pro inhuren.
Fotografie is mijn "grote mensen" speelgoed

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 09:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het klopt wel wat hier wordt gezegd. Afgelopen jaar mijn eerste congres gedaan, waarbij zelfs 2.8 op 1600 niet voldoende was. 2.8 vind ik toch vrij lichtsterk, veel meer stops zijn er niet te winnen met groter glas. Wel met ISO.

Wat je kunt proberen is je camera op 1 stop onderbelichten zetten, dat kun je vaak nog wel corrigeren achteraf. Als je een zaal hebt waar statische toespraken worden gehouden kun je kijken of je een statief kunt gebruiken. Ik gebruik ook nog wel eens spotmeting op een hoofd, omdat je lichtmeter wordt gefopt in zo'n donkere zaal.

En voor de foto's van de borrel ontkom je dan eigenlijk niet aan een flitser.
EOS50DAF17502.8IFEF501.8EF702004LAF102045.6.......................................................................................de reisfotograaf

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fotograferen bij congressen?
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 10:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Jullie hebben een punt qua camera: het is nog een 350D. Zit er al een tijdje aan te denken om een nieuwe body aan te schaffen. Bij 800 ISO danwel daarboven wordt het te veel ruis. Geld voor beter glaswerk dan 2.8 heb ik zo niet, dat gaat hem niet worden.

Spotmeting is een goede tip, en mijn flitser beter leren gebruiken ook.

Een foto zal ik wellicht eind van de week nog even toevoegen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 10:15 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Het ligt er aan wat je wilt op zo'n congres... je hebt het over 2.8, maar welk bereik zoek je?

Je hebt in principe tijd om lenzen te wisselen, dus een 35/2 (ca 250) een 50/1.8 (100) en/of een 85/1.8 (350) zullen al een hele hoop helpen. Neem daarbij een body die net wat lekkerder presteert op ISO800+ en je hebt zo 2 a 3 stops gewonnen.

Voorbeeldfoto zal ons helpen je te helpen.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 10:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@De Reisfotograaf: Een stop onderbelichten in combinatie met hoge iso is natuurlijk vragen om bakken met ruis, misschien levert dit wel scherpe foto´s op, maar als je door de ruis de scherpte niet meer ziet heb je uiteindelijk nog niets gewonnen.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 11:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat risico loop je inderdaad, maar bekijk het wel in context: als de foto's slechts voor een website zijn heb je meer vrijheid. In een congreszaal zijn vaak grote delen donker en dan hoeft het niet altijd een probleem te zijn als die wat dichtlopen.

Het zijn allemaal workarounds zonder perfect resultaat, dat weet ik, maar soms moet je een beetje roeien met de riemen die je hebt.
EOS50DAF17502.8IFEF501.8EF702004LAF102045.6.......................................................................................de reisfotograaf

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 12:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Das dan ook wel weer waar ja.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 12:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
En dat is dus ook waar ik deels mee zit: wil ik roeien met de riemen die ik heb, of ga ik toch wat upgraden? Dan ga ik toch voor een nieuwe(re) body. Bv de 7D of 60D, heb ik net even naar zitten kijken op dpreview. Daarmee zou ik al een stuk vooruit kunnen denk ik.

Veel primes aanschaffen gaat hem niet worden. Dat heb ik er qua euro's niet voorover, en het is niet zo dat ik puur met dit soort dingen bezig ben & het past niet bij wat ik precies wil.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 12:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Met een 7D kun je tot 3200 gaan, hoger kan ook, maar mijn ervaring is dat het tot 3200 acceptabel is, is toch 3 stops winst.
Citaat:

Veel primes aanschaffen gaat hem niet worden. Dat heb ik er qua euro's niet voorover,

Je maakt die foto´s toch voor je baas, laat hem die 85mm f1,8 kopen, koop je zelf de 50mm 1,8 wat zo ie zo een goede investering is omdat je die lens voor zeer veel doelen kunt gebruiken en kost maar € 90,-. Die 85mm f1,8 kan je maas mooi kopen als vergoeding voor je diensten die je al gedaan hebt voor hem.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 12:58 
 WWW  Profiel
Toch, toen de 7D en andere hoge ISO camera's er nog niet waren werd er ook op congressen gefotografeerd. Of, toen dit soort dingen nog op film werden geschoten. Hoe deden die dat dan?

Ik denk dat het roeien met de riemen die je hebt een goed uitgangspunt is. Uiteindelijk leer je daar het meeste van. Natuurlijk kan je een 7D/5D icm met een 85/1.2 het voor je laten oplossen, maar dat is niet de realiteit. Veel zinniger is kijken hoe je het kan oplossen in jouw situatie. verzin een list!

Ik zou als ik jou was eens een statief gaan proberen. En dan mikken met afdrukken op de momenten dat mensen (zoals de spreker) minder bewegen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 13:05 
 Profiel
SnuggLe schreef:

En dat is dus ook waar ik deels mee zit: wil ik roeien met de riemen die ik heb, of ga ik toch wat upgraden? Dan ga ik toch voor een nieuwe(re) body. Bv de 7D of 60D, heb ik net even naar zitten kijken op dpreview. Daarmee zou ik al een stuk vooruit kunnen denk ik.

Veel primes aanschaffen gaat hem niet worden. Dat heb ik er qua euro's niet voorover, en het is niet zo dat ik puur met dit soort dingen bezig ben & het past niet bij wat ik precies wil.

Ja, hier zit dus de sleutel. Als je dergelijke klussen aan wilt nemen, moet je zorgen er met het correcte gereedschap te staan. Of je het nu zelf koopt, of je werkgever dat doet er niet toe. Als je het passende gereedschap niet hebt, moet je gewoon zo eerlijk zijn om de klus af te slaan.
De klus toch aannemen en vervolgens broddelwerk afleveren gaat je op langere termijn ook opbreken.
De keus is aan jezelf. Je doet een investering die zich terugverdient, of je hebt er zo veel (hobby)plezier van dat het op die manier de moeite waard is. Of je kiest dat het niet jouw cup of tea is en dan stap je niet in dit soort opdrachten.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 13:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Het kan ook erg leerzaam zijn om eens wat anders te proberen met je fotografie. Dan ga je niet eerst als een gek investeren om er daarna achter te komen dat je je toch liever op landschappen richt. Er zijn zat gelegenheden waar foto's wel gewenst zijn maar waar geen budget is voor een pro. Daar kun je dus, mits vooraf goed overleg gepleegd over de te verwachten kwaliteit, prima met beperkte middelen instappen. Dan kom je er vanzelf achter wat je wilt en kunt met je spullen. Als je dan wat beter wordt kun je meer vragen voor zulke opdrachten en eens wat investeren.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 13:20 
 Profiel
@ Fokke. Ik ben redelijk uit de oude doos en ik heb geregeld met congressen e.d. van doen, dus voor een deel kan ik je wel beantwoorden.
- roeien met de riemen die je hebt is prima, zeker als het collegiale hand- en spandiensten zijn. Op een congres waar ik veel geld aan besteed, wil ik dat de fotografie aan gangbare professionele standaards voldoet. Ik heb niets aan een fotograaf die enorm zijn best doet en roeit met de riemen die hij heeft. Ik wil gewoon een fotograaf die een produkt aflevert dat voldoet aan gangbare kwaliteitscriteria.
- ook vroeger had je al lichtsterke lenzen (toen waren primes in gebruik nog dominant aan de zooms) en je had 400, 800 en 1600 ISO films
- vroeger werd simpelweg minder gefotografeerd (zeg maar 2 of 3 rolletjes op een congres). De fotograaf was selectiever en de fotomomenten werden beter uitgezocht. Ook toen werd nu als in een tip gezegd al de spotmeting gebruikt en dan was men blij als het hoofd/borstbeeld goed uitgelicht kon worden. De rest werd dan al snel bijzaak.
- Omdat het fotograferen minder was en er herkenbare fotomomenten waren, werd flitsen niet zo storend ervaren als nu waar vanaf minuut 1 honderden foto's worden genomen.
- met een statief ben je al snel een sta-in-de-weg en een storende factor in de orde van het congres. Op mijn congressen zou ik de wenkbrauwen fronsen en direct twijfels hebben.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 13:27 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Monopodje werkt ook prima om net een wat langere sluitertijd te kunnen hanteren, zeker als je op grotere afstand werkt en een portretje van een spreker wilt nemen. Even leren timen dat je afdruk op een moment dat iemand niet beweegt... tadaa!

Primes zomaar afslaan vind ik wat jammer. Zeker de voordeligere primes in de 35-85 range zijn perfect om te hebben.

Ik ben bang dat je uit "angst" die optie echt te weinig aandacht geeft.

Als je het over een 60D of 7D hebt, praat je ook over 800-1200 euro investering in een stukje techniek dat over 2-3 jaar afgeschreven is.

Net de kerstmusical op school gefotografeerd en na 2 minuten begint m'n 17-55 rare foutmeldingen te geven. Gewoon niet bruikbaar. Okee...
Dan ben ik erg blij dat ik ook een 50 en 85 in m'n tas heb zitten. Niet ideaal maar wel te doen met wat meer creativiteit.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 13:28 
 Profiel
De Reisfotograaf schreef:

Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Het kan ook erg leerzaam zijn om eens wat anders te proberen met je fotografie. Dan ga je niet eerst als een gek investeren om er daarna achter te komen dat je je toch liever op landschappen richt. Er zijn zat gelegenheden waar foto's wel gewenst zijn maar waar geen budget is voor een pro. Daar kun je dus, mits vooraf goed overleg gepleegd over de te verwachten kwaliteit, prima met beperkte middelen instappen. Dan kom je er vanzelf achter wat je wilt en kunt met je spullen. Als je dan wat beter wordt kun je meer vragen voor zulke opdrachten en eens wat investeren.

We zijn het denk ik wel eens. Jouw voorbeelden kloppen. Natuurlijk kan je proberen je grenzen te verleggen zonder vooraf grote investeringen te doen. En als het goed besproken is en het is iedereen duidelijk dat het een try-out is, dan is dat prima. Als het dan ook nog lukt, is het helemaal prima.
Maar er zijn ook situaties (bijvoorbeeld als ik voor duizenden € een congres organiseer) waarbij ik een product wil dat met zekerheid kwaliteit biedt. Dan accepteer ik niet iemand die het vol goede bedoelingen en een hobbysetje wil proberen. Dan wil ik iemand die bewezen kwaliteit biedt en dus met de ervaring en het gereedschap komt dat mij vooraf gerust stelt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 13:50 
 WWW  Profiel
waarom niet flitsen met de flits off camera!
meer vrijheid en een veel beter resultaat met 1 flits los dan 1 flits op de camera
nikon stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 14:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
David, en waar laat je die flitser dan? wil je daar een VALS voor gebruiken? (voice Activated Light Stand, of te wel assistent) of wil je gaan lopen klote met een standaard met paraplu? hoe zie je dit voor je?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 15:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Investeren in je kennis is inderdaad de beste optie. Ik zit niet snel boven ISO 400 op congressen of slecht verlichte ruimtes. D.m.v je sluitertijd en flitssterkte kun je goed belichte foto's maken en hoef je niet op ISO 800 te zitten. Tenzij je er natuurlijk voor kiest om met natuurlijk licht te schieten, dan zit je zo aan 1600 / 3200 of nog hoger.

Onthoud dat als je flitst, je het moment bevriest. Je hebt dus behoorlijk wat speling met de sluitertijd dus daar moet je je niet teveel zorgen over maken. Maar je moet ook niet te lang belichten want dan is 't wel bewogen. Je moet daar een juiste balans in zien te vinden en dan zul je zien dat je ook met de 350D uit de voeten kunt. Indien mogelijk probeer dan te flitsen via het plafond. Ja, je verliest wat licht maar het levert wel een zachtere verlichting op en in de meeste gevallen mooier. In hoge gebouwen hoef je het niet te proberen, dan verlies je vaak gewoon veel te veel licht zijn de batterijtjes zo op. Bij flitsen via 't plafond is 't ook aan te raden je diffuser kapje eraf te halen, is ook weer wat licht meer.

Tip is om gewoon in de huiskamer een foto te maken van je vriendin met de flitser. Eentje direct zonder diffuser - eentje direct met diffuser - eentje via het plafond met diffuser en eentje zonder diffuser. Schiet ze achter elkaar en je ziet wat het doet in je foto. Daarna kun je ook spelen met de sluitertijd om meer sfeer (omgevingslicht) in de foto te brengen.

@ David:

Das natuurlijk flauwekul wat je zegt. Dat kun je doen als je er de tijd voor neemt met een modelshoot of uitgelichte portretten maar niet tijdens een congres.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 15:50 
 Profiel
Waarom willen sommigen zo graag flitsen op een congres? Het gaat tegenwoordig niet om een enkele foto, maar per spreker gaat het al snel om tientallen foto's. De flitser zal hierdoor prominent, zo niet hinderlijk aanwezig zijn. Flitsers zijn niet gedimensioneerd op congreszalen, maar op huiskamers. Het gevolg is een enorme vignettering. De flitser zie ik als een uiterste redmiddel en sporadisch te gebruiken, maar voor kwaliteitfoto's zijn er oplossingen die ik echt hoger aansla dan die met een flitser. Op een congres moet je als fotograaf zo onopvallend mogelijk aanwezig zijn, je zit in het randgebeuren en daar moet je je naar gedragen. Zodra je met apparatuur opstellingen en regelmatig geflits de aandacht afleidt van de spreker en andere zaken op het congres, dan ben je niet goed bezig.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 16:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De een flitst, de ander doet het met natuurlijk licht. Iedereen is daar vrij in om dat zelf te bepalen. Om nu te stellen dat je je dan bijna onprofessioneel opstelt vind ik nogal een boude stelling / constatering.
Flitsen is inderdaad niet altijd even geweldig op een congres of tijdens een concert maar als 't moet gebeuren dan moet het gebeuren. Gewoon goed nadenken van te voren wat je wil fotograferen en daar je aantal clicks op afstemmen en jezelf niet toegeven aan het bekende shutter diarree.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 17:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik fotografeer regelmatig congressen/events/seminars voor bedrijven als Schiphol, TNT, Endemol en denk er niet eens over na daar te gaan flitsen. Men wil een verslaglegging van dat evenement, en niet een aanwezige fotograaf. Als ik flits, of met een statief/monopod ga rondlopen dan is het allemaal veel te opvallend en afleidend. Als een CEO aan het woord is dan gaat het om hem en om wat hij zegt, niet om mij. Ik schiet dan ook zo weinig mogelijk foto's, om maar zo snel mogelijk weer weg te zijn. Donkere kleding aan, val je t minst op, pieptoon van je autofocus uit, enz enz.

Ik las ergens iets over hobbymatige aanpak / plezier... nou, ik vermaak me prima bij een congres (t ene onderwerp wat meer dan t andere) maar om nu te zeggen dat je zoiets echt voor je plezier doet.

Bram: ook al ben je niet puur met dit soort dingen bezig en past t niet bij wat je wil, je doet het nu wel. Ik neem aan, en je baas ook, dat je het dan goed wil doen?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 18:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wel of niet flitsen zal ik aan me voorbij laten gaan, maar op 1 ding wil ik wel reageren:
Citaat:

eentje via het plafond met diffuser en eentje zonder diffuser

Ik weet niet bij wat voor congressen jij geweest bent hoor, maar bij diegene waar ik geweest ben zijn de plafonds minimaal 3,5 meter hoog, vaker een meter of 5 a 6, ga jij maar lekker tegen het plafond lopen flitsen zeg, zal je veel licht opleveren....

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2010 19:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Even goed lezen Bob. Ik had het over de woonkamer......
jordycaris.nl ONLINE

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Dec 2010 00:27 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
ja, lekker belangrijk. kan je als een kei flitsen in je woonkamer, kom je in die grote congreszaal, is het plafond vijf meter hoger en kan je niets met je geweldige bounce techniek :twisted:

sowieso vraag ik me af of je weleens op een congres hebt gefotografeerd :?:

zelf kom ik weleens in vergelijkbare situaties en dan flits ik nooit, voor argumentatie, zie kissyfur. overigens maak ik dan ook nooit tientallen foto's per spreker. voegt naar mijn idee weinig toe en vraag me dan ook af waarom Fred zegt dat het per spreker tegenwoordig al gauw om tientallen foto's gaat :?:
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Dec 2010 09:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
soulpic schreef:

Tip is om gewoon in de huiskamer een foto te maken van je vriendin met de flitser. Eentje direct zonder diffuser - eentje direct met diffuser - eentje via het plafond met diffuser en eentje zonder diffuser. Schiet ze achter elkaar en je ziet wat het doet in je foto. Daarna kun je ook spelen met de sluitertijd om meer sfeer (omgevingslicht) in de foto te brengen.

Thanks Soulpic, staan een paar aardige tips in. Ik ga dat met flitsen eens proberen en spotmeting gebruiken.

Kissyfur schreef:

Bram: ook al ben je niet puur met dit soort dingen bezig en past t niet bij wat je wil, je doet het nu wel. Ik neem aan, en je baas ook, dat je het dan goed wil doen?

Tuurlijk wil ik dat. Maar ik heb ook aangegeven dat ik geen 'pro' ben aan de voorkant. Stukje verwachtingenmanagement. En ik ben langzaam aan aan het uitbreiden en verbeteren. Ik kom van een 350D met kitlens als hobby naar langzaam aan investeren in apparatuur (17-55 2.8, 50 1.8 en 70-200 4L IS) en wat op de Fotoacademie. Ik zit nog in een soort experimenteerfase van "wat wil en kan ik". En nu kan ik wat 'schnabbelen' via mijn werk (wel in eigen tijd, ofcourse).

Ik zie nu, gezien de hoeveelheid opdrachten die ik doe, een 85mm 1.2 niet als optie. Daarvoor is de stroom opdrachten gewoon veels te klein en ook wat ik er mee verdien. Eerst maar een nieuwe body.
En vooral: meer fotograferen. Dat is mijn goede voornemen ook voor 2011.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Dec 2010 09:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een 85 1.2 is trouwens ook totaal niet nodig hoor. Dat ding knijp je toch minimaal tot 2.0 wil je er op een congres een beetje praktisch beeld mee creeeren waarmee iemand van voor tot achter scherp is. 1.8 versie van 300E voldoet prima.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Dec 2010 09:55 
 Profiel
atmosphere schreef:

overigens maak ik dan ook nooit tientallen foto's per spreker. voegt naar mijn idee weinig toe en vraag me dan ook af waarom Fred zegt dat het per spreker tegenwoordig al gauw om tientallen foto's gaat :?:

Dan vragen wij ons dat samen af :?: . Ik signaleer het als een praktijkervaring. Als opdrachtgever krijg ik de dvd's geleverd en zie die enorme aantallen. Gelukkig huur ik wel fotografen in die zich ongeveer gedragen zoals Kissy omschrijft. Desondanks staan er moeiteloos vaan 400 foto's of meer op zo'n dvd.
Ter info: meestal krijg ik de lowres dvd met alles er op, om daarna mijn selectie in highres te krijgen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Dec 2010 10:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dus jij als opdrachtgever moet een selectie maken uit die 400 foto´s....dat is toch de taak van de fotograaf, of vergis ik me daar in? In mijn onervarenheid ga ik er vanuit dat de fotograaf een selectie doet en enkel de top foto´s wil laten zien aan de opdrachtgever, dat hij er dan nog een laatste selectie overheen gooit is logisch, maar ik zou nooit mijn "mindere foto´s" laten zien.... of ben ik nu naief?

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Grijswaarden