[ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Titel: Goed back-up/ opslagsysteem.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 16:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Beste DPZ-ers,

Om het heel simpel te zeggen wil ik een makkelijke en veilige manier van het opslaan en back-uppen van mijn foto-bestanden. Nu ben ik nog hele dom bezig :bonk: , gewoon alles op m'n macbook pro en klaar. Het liefste heb ik alleen werk-bestanden op m'n macbook en een opslag en een back-up harddisk ernaast.

Nu twijfel ik over enkele opties:
-gewoon 2 externe HD's
-een externe HD met RAID1 optie
-NAS, om overal bij m'n bestanden te kunnen en een externe HD
-open optie..

Enkele HD's waar ik aan denk:
- http://g-technology.com/products/g-raid.cfm draagbare raid
- http://g-technology.com/products/g-safe.cfm grotere HD rai
- http://g-technology.com/products/g-raid-mini.cfm back-up systeem (miss nog even voor sparen, ernaast..)
- https://shop.sww.nl/synology-disk-station-ds211j.html NAS
- open optie

Heeft iemand een fijn werkend en makkelijk systeem en wil zijn ervaring delen, het zou helpen met kiezen! Ik heb ong. 500 E te besteden aan opslag en back-up. Iemand ervaring, tips? :idea:

- Bart

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 18:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
gebruik de zoekfunctie eens op backup of raid1 ofzo. Je 'vraag' is nu zo breed, dit wordt gewoon een soort opsom-topic. Of stel een concrete vraag en zet voor jezelf eens voordelen en nadelen en wensen/eisen op een rij.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 18:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

gebruik de zoekfunctie eens op backup of raid1 ofzo. Je 'vraag' is nu zo breed, dit wordt gewoon een soort opsom-topic. Of stel een concrete vraag en zet voor jezelf eens voordelen en nadelen en wensen/eisen op een rij.

Zie wel wat topics staan uit 2008, wellicht zijn er vernieuwde systemen?

Concrete vragen:
- heeft iemand ervaring met G-technology en naar tevredenheid?
- heeft iemand ervaring met Synology en naar tevredenheid?
- wat is makkelijker in gebruik/ veiliger?

Ik zoek dus gewoon een goedkope (lees onder de 500E) oplossing om veilig en makkelijk (niet elke keer weer een dvd-tje branden en labeltjes schrijven) mee te werken en te back-uppen. Ik heb al wat linkjes toegevoegd wat ik ong. wil aanschaffen, zoek meer een ervaring van een niet-verkoper.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 19:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
b-artistic schreef:

Ja. Ik heb de DS106e nog staan, een 'netwerkschijf'. Gebruik ik nu niet meer omdat ik backup's maak naar mijn server.
Heb gisteravond toevallig wat extra schijfruimte besteld om mijn backup systeem beter te maken:
- 320GB schijf in de iMac wordt vervangen voor een 120GB SSD
- Het actieve foto project dat nog niet af is, staat op de ssd.
- 1x LaCie D2 Quadra V2 500GB FireWire 800 voor opslag foto's waar ik niet aan werk.
- 1x LaCie D2 Quadra V2 500GB FireWire 800 voor TimeMachine (Backup van de SSD)
- 1TB (USB2) aan de server voor backup/software/etc., die elke zaterdag bijgewerkt wordt.

Het plan is om de Synology bij mijn ouders neer te zetten en via internet 's nachts eea te laten synchroniseren.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 21:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
MarkGrob schreef:

b-artistic schreef:

Ja. Ik heb de DS106e nog staan, een 'netwerkschijf'. Gebruik ik nu niet meer omdat ik backup's maak naar mijn server.
Heb gisteravond toevallig wat extra schijfruimte besteld om mijn backup systeem beter te maken:
- 320GB schijf in de iMac wordt vervangen voor een 120GB SSD
- Het actieve foto project dat nog niet af is, staat op de ssd.
- 1x LaCie D2 Quadra V2 500GB FireWire 800 voor opslag foto's waar ik niet aan werk.
- 1x LaCie D2 Quadra V2 500GB FireWire 800 voor TimeMachine (Backup van de SSD)
- 1TB (USB2) aan de server voor backup/software/etc., die elke zaterdag bijgewerkt wordt.

Het plan is om de Synology bij mijn ouders neer te zetten en via internet 's nachts eea te laten synchroniseren.

Oke! Back-ups naar je server, ook nog een optie inderdaad. Hou het denk ik toch liever in eigen hand. Met eventueel een Synology op een andere plek dan m'n andere HD's. Maar ik denk dat je wel wat meer dan 500E kwijt was voor deze set. SSD is sowieso een dure grap nog, wil ik ook nog laten inbouwen in mn macbook (op zn tijd).

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 21:55 
Gebruikers-avatar
 Profiel
b-artistic schreef:

Ja. NAS systemen van Synology zijn zeker aan te bevelen. Je krijgt er een enorme lading software bij die ook goed werkt op de Mac. QNAP is ook een goed merk NAS. Synology en QNAP zijn een beetje de Nikon en Canon van de NAS systemen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 22:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Pieterr, dan vergeet je ook nog even Drobo te melden, die zijn ook wel erg goed!
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Dec 2010 22:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Pieterr schreef:

b-artistic schreef:

Ja. NAS systemen van Synology zijn zeker aan te bevelen. Je krijgt er een enorme lading software bij die ook goed werkt op de Mac. QNAP is ook een goed merk NAS. Synology en QNAP zijn een beetje de Nikon en Canon van de NAS systemen.

Welk systeem heb jij dan van Synology? IS het incl. HD's nog wel goed te betalen?

bobvanduin schreef:

Pieterr, dan vergeet je ook nog even Drobo te melden, die zijn ook wel erg goed!

Drobo is wel boven m'n budget denk ik? Maar hij zal vast in het rijtje thuis horen :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 00:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
drobo is zeker fijn en daar staat ook alle het werk op en dat wordt door een backup programma van mijn lacie d2 schijf er naar toe gekopieerd. ben onderhand toe aan een schijf van 500gb voor mijn foto's en een schijf voor de andere media, gaat hard met al die middenformaat scans de laatste tijd!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 00:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
drobo's zijn traag.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 01:00 
 WWW  Profiel
drobo heeft een groot nadeel: ze hebben een eigen systeem om RAID te doen, en als daar een probleem mee is is er veel minder te googlen om dat op te lossen. Ik heb in mijn omgeving wat drama verhalen gehoord...

Maar als je hem louter als *backup* gebruikt is dat natuurlijk nooit een probleem want het is je tweede copie.

Ik heb zelf twee QNAP's. Voordeel van een NAS is natuurlijk dat alles op een live filesystem staat, en dat dat ding je vanzelf begint te mailen als de harddisk slecht begint te worden, voordat het echt een drama wordt. Dat heb je niet met externe HD's of DVD's.

Een staat bij mij thuis, en een bij een kennis en die wordt elke dag gesynct (dus mijn eerste backup is binnenshuis, en een extra buitenshuis). Als dat niet gelukt is krijg ik een mailtje. Het is een manier van werken die voor mij prima werkt. Als ik handmatige handelingen zou moeten uitvoeren voor de backup weet ik van mezelf dat dat na een tijdje begint te versloffen, en blijkt op het moment van een catastrofe dat het te lang geleden was...
Bij hele belangrijke shoots (bijvoorbeeld voor Make a Memory) maak ik zelfs eerst een handmatige backup voordat ik aan de bewerking van de foto's begin.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 06:57 
 WWW  Profiel
hier netgear ready nas duo!
2 keer 500gig erin en best tevreden.
doet wat het moet doen.
nikon stuff

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 08:23 
Gebruikers-avatar
 Profiel
b-artistic schreef:

Welk systeem heb jij dan van Synology? IS het incl. HD's nog wel goed te betalen?

Ja hoor dat is goed te betalen.
2x een 2TB schijf kost je nog geen €200. Dan heb je nog circa €300 over voor de NAS zelf, bv de Synology DS211+.
Ik heb zelf een oudere versie hiervan (DS207+).

En met een gigabit netwerk (router en kabels) haal je acceptable toegangssnelheden tot zo'n NAS.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 09:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb een 4bay NAS draaien met 4x2tb ik kan dus voorlopig ff vooruit. Het voordeel is dat ik overal bij mijn bestanden kan en dat ik anderen toegang kan geven tot een bepaalde map om bestanden te downloaden. Ik heb deze 4 schijven als spiegel draaien en kan dus 2x2tb gebruiken en de andere 2x2tb is een exacte kopie.

Gigabit netwerk is wel aan te raden vanwege de overdrachtsnelheid tussen NAS en computer
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Goed back-up/ opslagsysteem.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 11:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Deze zag ik nog bij mycom staan: Qnap http://www.mycom.nl/Product/Opslag-NAS/ ... NAS/309235 (ong zelfde als Synology lijkt t?) & LG http://www.mycom.nl/Product/Opslag-NAS/ ... ter/261024 (goedkoop, lg.. totaal 300 E kwijt ong.)

Verder geen ervaringen met G-tech? Zag nog een mooi filmpje van Chase met G-tech: http://www.youtube.com/watch?v=Y-6EQo6it7Y

Zelf denk ik nu aan: G-tech http://store.apple.com/nl/product/H0304 ... &s=priceLH of http://store.apple.com/nl/product/H2187 ... &s=priceLH voor Timemachine bij m'n macbook pro

+ een NAS met 2x 1 TB op RAID1. Als ik die van LG neem red ik het binnen mijn budget. Anders zou ik een goedkopere draagbare HD moeten nemen (zonder firewire..) voor Timemachine en kijken naar een Synology. Is LG echt crap (gekeken naar de prijs en de reputatie) denken jullie of valt t wel mee? :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 11:59 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Voor externe opslag (want binnenshuis backup is geen backup) gebruik ik nu een Sharkoon Quickport (kost geen drol en is als je eSata kunt aansluiten ook nog eens lekker snel) en losse HD's (kosten ook geen drol).
Vervolgens moet je een schema bedenken dat voor jou genoeg zekerheid biedt. Je kunt bijvoorbeeld 1 setje HD's op je bureau in je quickport hebben staan en daar een dagelijkse backup op maken om je te beveiligen tegen HD falen en elke week de schijven te wisselen met een setje buitenshuis om brand/diefstal af te dekken.

Had een Drobo en is prima als backup maar inderdaad traag (dus als fileserver niet geschikt) en na "gesimuleerde HD failure" duurde het mij veel te lang voordat de boel weer veilig was... en bovendien werd de Drobo dan zo traag dat er ook geen mogelijkheid was de boel van de Drobo af te kopiëren. Drobo is prima apparaat maar hij is gewoon niet zo heel goed in waar 'ie eigenlijk voor bedoeld is. Als er een keertje een HD faalt dan valt'ie door de mand.
Het is een beetje alsof je een BMW X3 koopt.. het ziet er uit als een terreinwagen maar als je dan een keertje vast staat in het zand dan blijkt het opeens eigenlijk gewoon een snelweg-bak-in-stoere-verkleedkleren te zijn.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 13:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
b-artistic schreef:

Oke! Back-ups naar je server, ook nog een optie inderdaad. Hou het denk ik toch liever in eigen hand. Met eventueel een Synology op een andere plek dan m'n andere HD's. Maar ik denk dat je wel wat meer dan 500E kwijt was voor deze set. SSD is sowieso een dure grap nog, wil ik ook nog laten inbouwen in mn macbook (op zn tijd).

Ik heb het ook in eigen hand. De server staat hier in de meterkast en gebruik SilverKeeper om de boel elke zaterdag te syncen.
Die ssd + 2x 500gb was iets van 435, maar daar ben je er dan niet mee. Ik heb dus nog een server met 1tb schijf en die synology ook.
Het is de vraag wat jij verstaat onder backup en in hoeverre je daarnaast nog iets van redundancy wilt. Met andere woorden, hoe snel wil je weer over je data beschikken als er iets weg is (door defect, verwijderd, brand, diefstal, etc.) ?
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 14:22 
 WWW  Profiel
MarkGrob schreef:

Het is de vraag wat jij verstaat onder backup en in hoeverre je daarnaast nog iets van redundancy wilt. Met andere woorden, hoe snel wil je weer over je data beschikken als er iets weg is (door defect, verwijderd, brand, diefstal, etc.) ?

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je remote backup is. Is die alleen via Internet te bereiken dan hangt het af van je downloadsnelheid. Die van mij zit op 4 minuten fietsen afstand.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 16:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
MarkGrob schreef:

b-artistic schreef:

Ik heb het ook in eigen hand. De server staat hier in de meterkast en gebruik SilverKeeper om de boel elke zaterdag te syncen.
Die ssd + 2x 500gb was iets van 435, maar daar ben je er dan niet mee. Ik heb dus nog een server met 1tb schijf en die synology ook.

Aahja, voor zo'n setup ben je inderdaad gewoon meer geld kwijt. ssd heeft geen prioriteit. Ik denk dat ik dan beter eerst voor 1 Externe HD kan gaan voor timemachine + opslag recent/ huidig werk. En ernaast nog een NAS voor de flexibiliteit en mobiliteit etc: overal bij al mijn bestanden kunnen komen. En die goed opgeborgen ergens anders in huis plaatsten (heb geen ander adres waar ik zo snel mijn apparatuur durf te/ wil zetten. En over je vraag hoe snel ik weer over mijn data wil beschikken? Nou ik wil vooral nu geen risico lopen met per ongeluk iets verwijderen en met een kapotte schijf. Brand en diefstal is wel wat later nog goed geregeld wil hebben, maar de portemonnee laat het nu even niet toe (januari weer waarschijnlijk).

reinoud schreef:

MarkGrob schreef:

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je remote backup is. Is die alleen via Internet te bereiken dan hangt het af van je downloadsnelheid. Die van mij zit op 4 minuten fietsen afstand.

Die backup, incl NAS thuis en externe HD's wordt me nu even te duur. MAx van 500 E...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 19:32 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Quickport (USB+esata) kost 40 euro, voor een 10tje extra heb je 'm in LAN versie, 2TB HD 100 euro klaar.
Als je dan wilt uitbreiden zijn je kosten beperkt tot de kosten van een nieuwe HD.

Het is niet sjiek, maar het doet wel precies wat het belooft. Klaar.
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 19:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
braintag schreef:

Quickport (USB+esata) kost 40 euro, voor een 10tje extra heb je 'm in LAN versie, 2TB HD 100 euro klaar.
Als je dan wilt uitbreiden zijn je kosten beperkt tot de kosten van een nieuwe HD.

Het is niet sjiek, maar het doet wel precies wat het belooft. Klaar.

Ik heb zo'n idee dat ik daar wel een beetje mee moet tweaken dan.. En zo goed ben ik daar niet in. Waarom geven anders mensen zoveel geld uit aan Synology bijvoorbeeld? Gemak, degelijkheid, snelheid.. Of zit ik ernaast met zo'n uitspraak?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 20:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hmm, interessant. Zit even mee te lezen. Moet ook nodig een bek up ding hebben. Zo'n skyport Is inderdaad minder sjiek. Maar lijkt wel te werken voor weinig geld. Ik wil ook wel een Mercedes rijden, maar heb een volkswagen gekozen. Had de Merc wel gekocht als ik er geld voor had..
Moet wel de discipline hebben om te backuppen. Dat wordt denk wel geregeld met de andere duurdere systemen?
5D + Grip/17-40 4.0 L/24-70 2.8 L/70-200 4.0L/Domke tas/lowepro rugzak

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 20:47 
 WWW  Profiel
Egbert schreef:

Moet wel de discipline hebben om te backuppen. Dat wordt denk wel geregeld met de andere duurdere systemen?

Mijn NAS doosjes staan altijd aan, maar gaan vanzelf in de energiezuinige stand als ze een tijdje niks te doen hebben. En op mijn laptop draait elke nacht automatisch een backupscriptje.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 21:46 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Automatisch backuppen is geen kunst. Het punt met een "remote" backup is dat je het OF via Internet moet inregelen (en dan moet je dataverkeer te behappen zijn EN je iemand aan de andere kant hebben die het niet erg vind dat je zooi upload (of er voor betalen bij een commerciele partij) OF zelf vaak genoeg schijven moet wisselen.
Mooie van zo'n quickport is dat je geen externe behuizingen nodig hebt en makkelijk volme kunt toevoegen door een extra schijf te kopen.
Zo'n quickport maakt van een HD gewoon een hele grote geheugenkaart... zo zie in het in elk geval.
HD is de kaart, de quickport is de kaartlezer.

Je kunt 'm er continu in laten staan als "lokale" backup maar ook ergens anders neerleggen als remote oplossing.
En bijv WD Greenpower schijven zijn berestil... hoeft echt geen behuizing omheen voor de herrie.
Hoesje eromheen en stapelen maar in de kast.
Natuurlijk kun je voor een NAS oplossing gaan maar als je (bijv vanwege budget) moet kiezen voor geen oplossing of iets als dit de keuze snel gemaakt.
Als je vervolgens over een tijdje toch voor een NAS gaat kun je de schijven alsnog gebruiken en heb je max 40 euro weggegooid voor een jaartje backup.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 21:55 
 WWW  Profiel
braintag schreef:

Automatisch backuppen is geen kunst. Het punt met een "remote" backup is dat je het OF via Internet moet inregelen (en dan moet je dataverkeer te behappen zijn EN je iemand aan de andere kant hebben die het niet erg vind dat je zooi upload (of er voor betalen bij een commerciele partij) OF zelf vaak genoeg schijven moet wisselen.

- Allebei de NASjes thuis: initiele backup (2.5 dagen...)
- vier minuten fietsen: remote NAS bij kennis
- datalimieten op ADSL verkeer bestaan al lang niet meer

ergo: eenmalige kosten maar (uitgaande van bestaande breedbandverbinding) geen maandelijkse kosten.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 22:10 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Nee, maar als je zoals ik redelijk wat filmt van de kinders praat je over meer dan een paar gb die je moet gaan overpompen en dan is internet niet echt een optie meer als je weer eens een paar filmpje hebt overgezet van tape op je compie.

Voor fotowerk zal het wel lukken om binnen een redelijk beperkte tijd een paar gb over te sturen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 22:23 
 WWW  Profiel
Dat hangt af van je internetverbinding. Een typische ADSL aansluiting heeft een uploadsnelheid van 1 Mbit, en dat is voor mij de bottleneck. Ik zit rond te kijken naar iets met meer upstream...
Maar dan nog: als die backup anderhalve dag duurt merk ik er nog niks van... Een beetje modern ADSL modem kun je zo instellen dat bepaalde protocollen voorang hebben boven anderen. Dus ik kan nog gewoon streamend een film bekijken terwijl die backup loopt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Dec 2010 23:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hier een synology ds410 in huis, met 4x2Tb in Raid.
Vind het zelf niet het snelste systeem, maar wel erg prettig om zo gruwelijk veel storage centraal te hebben staan. Welke computer ik ook pak, ik kan bij mijn bestanden.
Ding is goed te managen, en dat is natuurlijk ook zo prettig.

betreft de snelheid, als het goed is stap ik deze week thuis over op een gigabit netwerk.
Merk het verschil op mijn werk toch al goed hoor, 10 camera's met Gigabit downloaden duurt ongeveer 10 minuten (2 GB per camera) 4 camera's op locatie (eveneens 2Gb per stuk) over een 100mbit lijntje duurt toch al snel 20 minuten

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Dec 2010 08:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voor een tussen oplossing: 'Deze zag ik nog bij mycom staan: Qnap http://www.mycom.nl/Product/Opslag-NAS/ ... NAS/309235 (ong zelfde als Synology lijkt t?) & LG http://www.mycom.nl/Product/Opslag-NAS/ ... ter/261024 (goedkoop, lg.. totaal 300 E kwijt ong.)' Zit hier nog verschil in?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Dec 2010 11:54 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Die linkjes van je doen het niet. Welke QNAP bedoelde je?

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Grijswaarden