[ 18 berichten ] 
 Titel: Omzetten naar zwart wit
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 00:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat doen jullie om een foto naar zwart/wit te zetten in photoshop?
Je hebt de simpele manier om desaturate te doen maar dat heeft net niet de mooi zwart/wit toning.
Dan kan je wel als je desaturate gedaan hebt spelen met curves maar als ik dat doe heb ik geen idee waar te beginnen.
Of het lichte gedeelte word te licht, of het donkere gedeelte te donker.

Ben benieuwd naar jullie manier van omzetten naar zwart/wit.
What's in my camerabag?
Sony SLT-A57 | 8mm Peleng | 16-50 | 50 | 28-105 | 100-300
Website: http://www.decestaro.com
Je raakt nooit uitgeleerd, ik heb dus nog zat te leren...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 09:05 
 WWW  Profiel
hier ben ik ook benieuwd naar.

totaal desaturen doe ik ook wel es.
de zwart wit kiezen uit de presets ook, soms wel wat contrast enzo toevoegen.
maar beter is zeker moeglijk
nikon stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 09:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
als je hem eerst te desatureerd, kun je daarna met curves per kleurkanaal spelen met wel gedeelte je lichter of donkerder wil hebben. Simpel voorbeeld: Landschapsfoto met veel gras, helder blauwe lucht en een grote rode boerderij. Door het groene kanaal te kiezen kun je het gras lichter of donkerder maken, daarna kies je het rode kanaal voor de boerderij etc etc....

In Lightroom doe je het zelfde, maar kun je zelfs met veel meer kleuren selectief veranderen. (lukt overigens ook in ACR).
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 09:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kanaalmixer met een Photoshop aanpassingslaag werkt net zoals lightroom, maar ik vind in alles lightroom makkelijker bewerken dan in Photoshop.
Verder gebruik ik af en toe silvereffexcts als ik het in lightroom niet lekker vind kijken.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 14:26 
 Profiel
Kanaalmixer gebruiken inderdaad :) Goed kijken naar het origineel waar welke kleuren zich bevinden om vanuit daar een goede zwart/wit omzetting te maken. Daarna eventueel nog wat contrast toevoegen door een S-curve te maken in curves.

Overigens gebruik ik voor al mijn zwart/wit beelden Silver efex pro van Nik software, geeft betere resultaten en het is makkelijk lokaal aanpassingen te maken dan in photoshop.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 16:11 
 WWW  Profiel
Silver Efex rules , geweldig stukje software ! ( net als Color Efex trouwens )
Gear : (nooit) Genoeg
2x 50D / EF 50mm 1.4 / EF-s 15-85mm / EF 85mm 1.8 / EF 135mm 2.0
http://www.pbase.com/marcphotolog
http://www.modelmayhem.com/1179009

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 17:58 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Ik gebruik eigenlijk altijd ACR om mijn beelden vanuit Raw gelijk in zwart wit om te zetten. Mocht ik het later in photoshop doen dat doe ik dat met de black&white option waar je nog wat controle hebt over de kanalen.

Wat ik soms doe is een foto zwart wit bewerken om zo een goede toning te krijgen om hem vervolgens weer in kleur om te zetten.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 19:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Enzo; Wat moet ik me bij dat laatste voorstellen? Dat terugzetten in kleur bedoel ik;)
5D | 17-40 | 50 | 85 | 90 | 70-200 | Website

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 20:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
In GIMP gebruik ik de optie Colors -> Components -> Decompose. Dat levert drie z/w layers op voor rood, groen en blauw, dus alsof je drie zwart-witfoto's met respectievelijk een rood, groen en blauw filter gemaakt hebt. Die layers kan je natuurlijk naar hartelust bewerken en combineren.
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 20:33 
 Profiel
optie 1: Desatureren of z/w omzetting kiezen
optie 2: Een aanpassingslaag met een gradient map aanmaken met z/w. Deze is bijna voor alles geschikt en makkelijk toe te passen en aan te passen.

optie 3 (wel in het engels omdat mijn pakket engels is):
1. image --> mode --> 16 bit
2. image --> mode --> lab
3. selecteer channels --> lightness
4. image --> mode --> grayscale --> OK
5. CTRL+Linker muisklik op de "gray" channel
6. CTRL+SHIFT+I (select inverse)
7. CTRL+SHIFT+N (nieuwe laag)
8. klik op het grijze vierkantje met wit rondje (add layer mask). Deze zal de selectie als mask aanmaken.
9 selecteer nu de nieuwe laag (niet de layer).

De volgende optie is optioneel als je geen z/w maar een mono kleur als sepia wilt hebben:
9a. image --> mode --> rgb color --> don't flatten

10. zet de blend mode van de nieuwe laag op soft light.
11. edit --> fill --> color... (voor zwart/wit zal de helderheid van de kleur bepalend zijn voor het wit en daardoor het contrast. Voor mono is dit natuurlijk de andere kleur dan zwart).

De omzetting is nu gedaan. Ben je toch nog niet tevreden met de verhouding tussen zwart en de andere kleur:
12. layer --> new adjustment layer --> levels.
Nu kun je de levels gebruiken om alles te fine tunen.

Eventueel kun je ook nog een color balance adjustment layer toevoegen om ook de kleur nog te fine tunen.

En that's it ;)
Ja....

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 21:25 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
@Koen Smit: Door in zwart wit iets te gaan spelen met je toonspreiding kun je daar ook een mooie basis voor maken met kleur. Natuurlijk ben je dan niet klaar maar het geeft wel een mooi beeld vind ik, met mooie nuances.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Nov 2010 22:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
zwart/wit doe ik of in lightroom; laatste tijd meer in het blauw kanaal (bijna IR), of in PS met alien skin exposure.
er is geen truukje die voor elke foto werkt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Nov 2010 23:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat madw zegt, Silver Efex van NIK software vind ik echt onwijs goed. Een aantal hele goede basis presets, naar eigen smaak aan te passen, diverse zwart/wit films aan boord, filmgrain, rood, oranje, geel en blauwfilter, vignetting etc. Mijn vierkante IJslandseries zijn daar ook mee omgezet. Maar zoals bakman al aangeeft, is er niet 1 standaard sausje voor elke situatie.
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur
EOS 5D mark III | EF 16-35 f/2.8L II | EF 24-70 f/2.8L | EF 70-200 f/2.8L IS II

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Jan 2011 14:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zet ze gewoon in zwartwit. Desatureren dus, en begin dan te spelen met doordrukken en tegenhouden. Ik heb de indruk dat als je met chanelmixer werkt, je kwaliteit verliest, en het geheel soms nogal onrealistisch oogt. En in zwart wit durven contrast te steken. Zwart dat dichtloopt is niet erg. Een grijze foto is toch ooo zo lelijk.
een hoop zooi om platen te maken

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Jan 2011 14:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ben ik de enige die de ajustmentlayer 'black & white' hiervoor gebruik. volgens mij heb je dan de meeste controle over de verschillende kanalen en daarmee het uiteindelijke resultaat, daarna finetune met een curve.
Groetjes, Peter

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Jan 2011 14:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ach je hebt wel allerlei fancy maniertjes maar uiteindelijk komt het toch neer op contrast en doordrukken/ tegenhouden.
Ik leg de basis doorgaans in ACR, beetje contrast, clarity en plaatselijk lichter/ donkerder maken, en dan de finishing touch in photoshop.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Jan 2011 14:43 
 Profiel
Het is nog steeds de kanaalmixer die je gebruikt, alleen heet het nu B&W adjustment layer.

Overigens kun je via silver efex pro ook gebruik maken van een kanaalmixer. Soms doe ik dat om een filmroleffect net even wat anders te maken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Jul 2011 10:18 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Nu heb ik onlangs gelezen als je een zw foto wil printen, dat deze het best terug te zetten is naar de 3 lagen?
Dus, een kleuren foto omzetten naar zw, daarna deze zw weer omzetten naar rgb.
Ook al blijft de rgb zwart-wit, het zou beter zijn bij de afdrukken.

Nu vraag ik me af... is het waar, en waarom?

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Werkplaats
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 18 berichten ] 

Grijswaarden