[ 17 berichten ] 
 Titel: Hoe maak ik dit spannender?
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 10:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hoop dat iemand suggesties heeft voor de volgende plaat, heb er tot nu toe nog niks aan gedaan.
Maar hoe kan ik dit spannender maken?
Afbeelding
Groot formaat:
http://farm5.static.flickr.com/4105/505 ... 271c_o.jpg
Canon EOS 400D|Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6|Canon EF 28mm F 2.8|Canon EF 55-200 f/4.5-27USM|Lowepro Slingshot 200 AW|Statief|Canon RS60-E3|Canon Battery grip BG-E3|Canon Speedlite 430EX II|Visico Radio Slave Set|
http://www.burobraaf.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 10:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat zachter, en mist toevoegen

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 11:24 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wat bedoel je met 'spannend'?
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 16:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een extremere hoek maakt een foto dynamischer.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Mijn fotografische speelplaats.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 16:48 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Misschien zoiets... :9~
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 19:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eerlijk gezegt vind ik het zo al een redelijk spannende plaat. Zou er niets aan gaan doen, en zeker niet mist gaan photoshopppen oid. Kan volgens mij nooit echt veel beter worden.

Als je dan toch gaat sjoppen, doe er dan een enge clown in, samen met ernst's muziekje,

Afbeelding
Leica M9P - 18/3.8 ASPH - 28/2 ASPH - 35/2 ASPH - 50/2

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 19:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
IT, Do you wanne playyyy???

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Okt 2010 08:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt in ieder geval voor de reacties!!
Canon EOS 400D|Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6|Canon EF 28mm F 2.8|Canon EF 55-200 f/4.5-27USM|Lowepro Slingshot 200 AW|Statief|Canon RS60-E3|Canon Battery grip BG-E3|Canon Speedlite 430EX II|Visico Radio Slave Set|

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Okt 2010 09:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zou beetje groen en rood kanaal toevoegen, zodat de foto ietsje bruiner wordt... nu is ie wel heel zw.
Dan beetje vignettering toevoegen en een flinke laag blur over de zijkanten van de foto.

Probeer maar eens, als het niet lukt probeer ik mijn werkje wel te uploaden.
Alle repliek is onwelkom mannen!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Okt 2010 09:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Niet een diep zwarte boom knal in het midden had ook wel geholpen. Bovendien is het silhouet niet duidelijk van deze boom bovenin.

edit:
Je kan met nabewerking de foto spannender proberen te maken, maar de compositie laat niet toe dat de foto echt een topper gaat worden. Of de foto 'spannend' is, hangt ook af van de plaatsing van de elementen in de foto. De keuze om de dikste, donkerste boom in het midden te plaatsen, levert een plaat op die visueel in tweeen is gedeeld. Nabewerking verandert daar niets meer aan.
Canon 5D | Canon 20D | Canon 350D | Canon S90 | Canon 17-40 f/4 L| Canon 70-200 f/4 L | Canon 35mm f/1.4 L| Canon 50mm f/1.4 |

Laatst gewijzigd door Mercarra op 22 Okt 2010 17:30, in totaal 2 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Okt 2010 09:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik snap je reactie niet helemaal Marcarra.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Okt 2010 21:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Afbeelding
EEn slak is geen ei.
Verboden te klikken

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Okt 2010 22:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel

Minder.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Mijn fotografische speelplaats.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Hoe maak ik dit spannender?
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Okt 2010 09:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb je het origineel in kleur nog?
The trouble with fiction is that it makes to much sense. Reality doesn't make any sense at all.

Dit is mijn winkel.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Okt 2010 16:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
wel ergens volgens mij.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Okt 2010 16:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
je kan in photoshop de kleuren veranderen van onderdelen in een foto die bij zwart wit omzetting dezelfde grijstoon krijgen.
vervolgens ga je dan tijdens de zwart wit omzetting een filter gebruiken, of de kanaalmixer gebruiken om de veranderde kleur lichter of donkerder te maken. hiermee krijg je een sterker contrast tussen de elementen in een foto, dat spanning kan toevoegen.
bijvoorbeeld een foto van drie kleuren paprika's, zullen bij een zwart wit omzetting de groene en de rode paprika dezelfde kleur grijs krijgen. maak je gebruik van kleurenfilters in photoshop, dan kan je hier nuance in brengen door de ene paprika donkerder of lichter te maken!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Okt 2010 14:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
kreeg een pb om wat duidelijkere uitleg, van wat ik in de vorige post bedoeld en dacht dat het wel handig zou zijn het hier ook te plaatsen. wie weet is het voor een ander ook nog handig om te weten.

ok ik zal het proberen uit te leggen en hoop dat canon hetzelfde werkt als nikon in deze.

neem een zwart, wit rood, groen, oranje, geel en blauw object bijv. kleurpotloden en maak hier een kleuren foto van dit is je referentie. stel nu je camera in dat hij in zwart wit fotografeert en bekijk hoe de kleuren veranderen in grijstinten.

stel nu je camera in zodat hij met een geel kleurfilter fotografeert en zie nu dat blauw donkerder wordt. herhaal dit met blauwfilter, groen filter, rood filter en oranje filter. nu ben je bezig zoals vroeger de zwart wit fotografen bezig waren.

in photoshop kan je dit ook doen, door de kleuren foto te openen en dan in je layers panel een adjustment layer aan te maken die black and white heet. hiermee kan je boven in het venster dat je krijgt voor filters kiezen, maar je kan ook de kleuren aanpassen door met de schuifjes te spelen.

op youtube en als je een ipod hebt in de itunesstore kan je bij de podcasts verschillende video tutorials vinden over photoshop en fotografie.
ook handig vind ik het boek digitale fotografie zwart wit van michael freeman die neemt je mee hoe je het een en ander kan doen om van een kleuren foto een mooie zwart wit afbeelding te maken.

vind je photoshop te omslachtig, kan je ook kijken naar lightroom en hiervoor zijn net als voor photoshop de nodige video tutorials te vinden.

verder kwam mijn opmerking door een stukje in het boek ansel adams en andere toonaangevende fotografen: digitale landschaps fotografie, waar een boom en een rots die achter de boom ligt dezelfde grijstoon kregen en dat er uitgelegd werd dat door de boom roder te maken en een groen filter te gebruiken de rots lichter werd en de boom donkerder en er zo dus contrast ontstaat.

hoop dat dit het duidelijker maakt!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Werkplaats
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 17 berichten ] 

Grijswaarden