[ 24 berichten ] 
 Titel: 360 panorama maken...
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Feb 2010 16:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb van Konrad Zebracki de mooie Manfrotto 303SPH gekocht. Prachtig ding. Heb 'm nu twee dagen. Een 360 panorama (horizontaal rond) lukt me. Maar hoe krijg ik een volledig beeld van bijvoorbeeld een huiskamer? Dus de grond én het plafon erbij?

zoals hier bijvoorbeeld: http://www.360gradenpanoramafoto.nl/maatwerk-autoplay.php

Hoe moet ik in eerste instantie de foto's nemen? Ik heb een canon L17-40 4.0 op een 5d.
Eerst horizontaal rond. en dan verticaal? Volgens mij dekt dat wel alles. Maar toch lukt het me niet..
Tips?

En welke software gebruiken jullie?

Egbert
5D + Grip/17-40 4.0 L/24-70 2.8 L/70-200 4.0L/Domke tas/lowepro rugzak

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Feb 2010 16:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als je het snel en makkelijk wilt doen zou ik een fisheye aanschaffen dan kan je het af met 4 beelden.

Met je 17-40 op 17 mm. zou ik de kop tilten naar -30° en zo alle foto´s rond schieten. Als je je camera nu tilt naar +30° en hetzelfde doet en dan vervolgens 1 foto loodrecht naar boven en 1 loodrecht naar beneden ben je er wel.

Let er wel op dat je je autofocus uitzet en op 1 punt in de kamer focust. Door het focussen onderling tussen de foto's verschuift het lenselement en daardoor dus ook ietsjes je nodal point. In grote ruimten meestal geen probleem, maar in je woonkamer kan dit problemen opleveren met stitchen.

Om te stitchen zou ik je PTGUI 8.3 aanraden icm panotools, smartblend en autopano (de laatste 3 zijn plugins en gratis te downloaden). Dit is het meest veelzijdige programma om equirectangulaire panorama's te maken (360°x180°)

Kijk eens op mijn site voor wat voorbeelden op mijn site: http://www.oorthuisfotografie.nl/360/360.html
Allen gemaakt met de nikon 10.5 fisheye icm een pano-maxx kop (veel kleiner en lichter dan de manfrotto).
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Feb 2010 22:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hey super.
Zo te zien heb je wel wat ervaring! :)
Duidelijke uitleg. Bedankt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Feb 2010 12:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb PTgui gekocht. Na het proberen van de trail uiteraard. Gaat best soepel moet ik zeggen. Heb nog lang niet alles door, maar dat komt.
tanx voor de tip!

Licht Donker  
.
 Titel: Re: 360 panorama maken...
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Feb 2010 21:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
mijn eerste!! Nog met reclame van de software, maar licentie is onderweg.
Is een "even snel proberen" poging. Nog tips om een logo goed te plaatsen onderin? Heb gewoon de foto aangepast. Of is daar een andere manier voor?

owh en het schokt nogal als je rond kijkt. Heb 'm zo klein mogelijk gehouden in kwaliteit en grootte. Hoe kan dat? Of is dat schokken alleen bij mij?

http://egbert.allura.nl/foto/panorama/Garnwerd.mov

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Feb 2010 21:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hij schokt hier totaal niet, ligt misschien aan je eigen pc/browser? Heb je trouwens http://www.panoramas.dk al eens bekeken? Veel info en mooie voorbeelden. :)
Canon IXUS 850 IS | 28-105/2.8-5.8 | 3072 x 2304px | ISO 80-1600 | AiAF .:. martijnfoto.nl | Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Feb 2010 22:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hier schokt ie ook niet hoor.

Wat ik altijd doe is nadat ik een equirectangulaire plaat heb uit PTGUI maak ik er met PANO2VR 6 kubuszijden van. Hiervan neem ik de onderste zijde en bewerk deze zo dat mijn statief er niet meer op staat. Je kan hier dan ook eventueel een logo oid inzetten of wat ik altijd wel leuk vind een spiegelbol (zoals hier op mijn site: http://www.oorthuisfotografie.nl/EXPO/V ... O_oud.html) Hierna kun je er eventueel direct een quicktime van maken of weer terugvormen met PANO2VR naar een platte equirectangulaire foto. De tour zoals achter de link hierboven heb ik gemaakt met Easypano Tourweaver 5, was een eerste opzet. Ik heb nu inmiddels ook de nieuwe situatie gefotografeerd bij de EXPO en wacht op een digitale plattegrond van de aannemer om de virtuele tour wat uit te breide en perfectioneren :)
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Feb 2010 11:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ah okee. Nah dat schokken komt denk ik omdat ik te veel open heb staan. Gelukkig maar! :)

Die PANO2VR is meer een programma die je gebruikt om meer opties aan je pano te maken? hotspots zag ik (net even snel gekeken) staan? En flash converter? of kan PTGUI dat ook eigenlijk? Nah, moet me nog wel meer verdiepen hoor!
(Misschien stel ik daarom domme vragen..)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Feb 2010 12:15 
 WWW  Profiel
Zoals Martijn zegt gebruikt hij dit voor het maken van de 6 kubuszijden, als je er wat meer in verdiept zul je zien dat dit erg handig is bij het bewerken van een panorama.... Voor de rest van je vraag zegt de website voldoende

Licht Donker  
.
 Titel: Re: 360 panorama maken...
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Mrt 2010 20:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zie dit topic net pas! Fijn dat de kop goed bevalt.

Mijn workflow was gelijk aan die van Martijn, ook ik maakte gebruik van ptgui en vervolgens pano2vr om kubuszijden te maken.

Als je een beetje handig bent met flash/xml kun je ook eens naar de "krpano" viewer kijken.

Die kan ook stereoscopisch weergeven: http://www.zebracki.nl/kermis, http://www.zebracki.nl/lenny/2

En je kunt zonflares toevoegen: http://www.zebracki.nl/boerenkamplaan

Een fisheye maakt e.e.a. ook een stuk makkelijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Mrt 2010 22:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Yo Konrad: mooie die van de boerenkamplaan. Die flare voegt echt wat toe. Mooie gedaan. ^O^
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Mrt 2010 09:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Volgende keer wel jezelf uit de spiegeling shoppen (bij die boerenkamplaan)... :p
Canon IXUS 850 IS | 28-105/2.8-5.8 | 3072 x 2304px | ISO 80-1600 | AiAF .:. martijnfoto.nl | Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Mrt 2010 14:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hoe sjoppen jullie het statief mooi weg? Zoals bij de boerenkamplaan van Konrad. Ik heb altijd een plankje in beeld bij de ruwe versie. Maar je moet best wel goed sjoppen om dat weg te klonen. Doen jullie dat zo? Of is er een andere manier?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Mrt 2010 17:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als laatste een foto uit de hand maken naar beneden of als je sluitertijden daarvoor te lang zijn rekening houden dat je ondergrond onder je statief egaal van kleur is, zodat het makkelijk te shoppen is. Ik clone overigens mijn statief niet met de standaard clonetool in ps maar met "vanishing point"
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2010 11:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hey goeie tip. En ik maar poetsen en poetsen met de clone tool. haha.

Heeft iemand ook wel eens een hdr versie gemaakt? Dat moet theoretisch mogelijk zijn toch?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2010 11:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja, hebben hier wel eens gestaan op DPZ, van een Belg. 'Mipjes' geloof ik...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2010 11:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Jep heb ik ook wel eens gedaan, maar is erg lastig. Als je je foto's stuk voor stuk in photomatix als hdr maakt krijg je bij het uiteindelijk in je pano overgangsstrepen te zien en de hdr functie in ptgui vind ik niet zo denderend.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 13:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nog even een topickick,

Staat veel handige informatie hier, bedankt!

Toch nog extra vraag, Ik heb een gewoon standaard 3 weg kop op m'n statief. Manfrotto 141 CR.

Kun je bovenstaande foto's hier ook mee maken, of heb je daar een speciale kop voor nodig?

En ik heb op canon minimaal 32mm (20mm op crop) en op leica 24mm beschikbaar. Hoeveel foto's zou ik dan nodig hebben voor een panorama als hierboven? Word dat niet een beetje onwerkbaar?
Leica M9P - 18/3.8 ASPH - 28/2 ASPH - 35/2 ASPH - 50/2

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 13:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je kan niet een 360x180 maken zonder panoramakop. Met een panokop zorg je ervoor dat je camera draait om het "non-parallax" punt. Als je je camera op je standaard 3 weg kop zet zit dit buiten buiten het draaipunt van je camera (statief bevestiging op je camera). Als je 32 mm gebruikt zul je per rij ca 20-30 foto's rond maken en dit in zeker 4-5 rijen dus dat zal bijna onverwerkbaar worden. Ik zou max 17-24 mm (op FF) aanbevelen voor nog een redelijk aantal foto's om een 360x180 te maken. Maar het makkelijkste is een fisheye en dan op FF dan ben je met max 6 foto's klaar, kan zelfs met 4.

Over HDR gesproken, ik heb vorige week een groot project voor de stadsgehoorzaal afgerond en daar heb ik in de boven en beneden foyer een HDR gemaakt. 360x180 bestond uit 5 foto's (4 rondom 15gr naar beneden en 1 naar boven) van elke foto een 5-reeks bracketing (+1,0 ev). Dus uiteindelijk in PTGUI de 25 foto's samengevoegd tot een HDR en ik moet zeggen het resultaat was fantastisch.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 14:07 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Wat M.Oorthuis hierboven al aangeeft, je hebt sowieso een panoramakop nodig.

Ik gebruik een 17-40 in portretstand op FF, 10 foto's per rij, 3 rijen. Een beetje overkill maar zo heb ik minder last van stitchfouten.

32mm full frame zou kunnen met 4 rijen en 12 foto's per rij (30 graden tussen de foto's) je hebt dan horizontaal 31% overlapping. Een probleem waar je dan wel tegenaan kunt lopen is het stitchen van de bovenste rijen, in de lucht en aan plafonds kan het lastig zijn om referentiepunten te vinden om te stitchen.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 14:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je zou dan nog de top open kunnen laten bij helder blauwe luchten, dit is best in photoshop te clonen. Als je binnen een foto zou maken dan zou je voldoende stitchpunten moeten hebben van het plafond/ armaturen etc.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 15:22 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Okey bedankt!

Wat voor panokop zou het handigst zijn? Welke gebruiken jullie?
Bij konijn verkopen ze novoflex, RRS en nodal ninja. Die laatse is qua prijzen nog het meest voor de hand liggend, maar ze zijn allemaal redelijk aan de prijs. Kan dat niet goedkoper (ik weet het, hollands :) )?

Uiteindelijke set die gebruikt word is waarschijnlijk canon 5D met zeiss 21mm. Geen extreem zware combo maar de zeiss is toch best groot.

Ik zie dat manfrotto ook panokoppen aanbied, is dat wat?
Leica M9P - 18/3.8 ASPH - 28/2 ASPH - 35/2 ASPH - 50/2

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 15:38 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Het ligt er een beetje aan waar het no parallax point van de lens zit, de Nodal ninja 3 MKII is geschikt voor een 5D zonder grip maar kan bijvoorbeeld niet met de 17-40 gebruikt worden omdat het bereik van de bovenste arm van de Nodal Ninja niet groot genoeg is.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Okt 2010 15:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik had een Pano-Maxx voordeel is dat die goedkoop en licht is en dus makkelijk te vervoeren en geschikt voor D700 + 10.5 fish. Zodra je wat zwaardere combo's gaat gebruiken is die PanoMaxx eigenlijk te licht en heb ik een 303SPH van Manfrotto aangeschaft is wel wat zwaarder en groter, maar wel beter/ preciezer instelbaar en buigvaster dan die panomaxx.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Werkplaats
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 24 berichten ] 

Grijswaarden