[ 12 berichten ] 
 Titel: Fotografeer het begrip: TIJD
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2008 17:45 
 WWW  Profiel
Samen met mijn oude klasgenoten onderhouden wij nog een forum, waarop wij recentelijk zijn gestart met een maandelijkse foto contest.
Afgelopen maand was het onderwerp " TIJD ". Ik heb er lang over nagedacht en verschillende ideeen gefotografeerd, maar uiteindelijk voor het volgende gekozen.

http://farm4.static.flickr.com/3066/2999691402_68e8091b50_o.jpg

edit Arnold: omgezet naar linkje. Nieuwe forumsoftware, maar we houden nog steeds 800px maximaal aan.

Omdat fotografie eigenlijk het vastleggen van een momentopname is, heb ik geprobeerd met de momentopname meer te vertellen over een ander moment wat gelinkt staat met het moment waarop de foto gemaakt is.
Ik heb gekozen om het bewijs van verleden, heden en toekomst vast te leggen. Hierbij verteld de linker foto je iets over wat er in het verleden heeft plaatsgevonden, de middelste foto uiteraard puur het heden en de laatste foto verteld iets over wat er in de toekomst te gebeuren staat.

Zonder bewust de keuze gemaakt te hebben denk ik dat water een goede metafoor is voor " TIJD". Dit omdat water alle tijden op de aarde doorstaan heeft en denk bijvoorbeeld ook aan een druppende kraan ( zeer sterke metafoor voor tijd in mijn ogen ).

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Laatst gewijzigd door Arnold op 03 Nov 2008 18:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Foto omgezet naar linkje in verband met max. breedte van 800px

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fotografeer het begrip: TIJD
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Nov 2008 23:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tja, ik zie het begrip 'tijd' niet terug in de foto's. Het is dat je een uitgebreide uitleg erbij geeft, anders zou ik denken dat het gewoon over een lekkende kraan gaat. Ik zie nog eerder een verbinding met venerische ziekten of klimaatverandering dan met tijd. Sorry, maar denk dat je bij deze serie echt te ver hebt doorgedacht en de gemiddelde kijker denkt niet zo ver.
Groetjes, Peter

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2008 00:40 
 WWW  Profiel
hmmm ok dan moet ik mijn doelgroep misschien aanpassen naar " intelligentere kijkers " ? :P

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2008 11:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zie toch duidelijk van links naar rechts; verleden heden en toekomst.
Prima metafoor.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2008 11:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
loki schreef:

Tja, ik zie het begrip 'tijd' niet terug in de foto's..

Mee eens. En met de uitleg rak ik helemaal de weg kwijt. Kan er geen sjokola van maken eerlijk gezegd.
Prima dat je een niet zo voor de hand liggend idee probeert uit te werken maar als 'de boodschap' of het idee niet overkomt is dat toch jammer.
Get a (i)Life

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2008 13:09 
Gebruikers-avatar
 Profiel
beetje vergezocht, de foto's van verleden en toekomst zou je ook zo kunnen omwisselen

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2008 17:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Om eerlijk te zijn vind ik de foto's niet zo heel spannend. Je idee is misschien interessant, maar het blijkt totaal niet uit de foto's. Het is nu gewoon een chronologische sequentie, zonder veel meer boodschap. Je had dus net zo goed een blaadje wat aan de boom zit, valt en op de grond ligt kunnen fotograferen. Of elke andere sequentie. De foto's dagen me ook niet uit om direct naar die diepere boodschap te zoeken.

Het is een beetje makkelijk, qua vorm. Misschien moet je nadenken over een oplossing die duidelijker de begrippen "heden, verleden, toekomst" uitbeeld? Op deze manier, zonder de uitleg, wordt dat namelijk niet direct duidelijk.

Samengevat: Je idee is goed, maar de uitwerking een beetje "plat".

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2008 18:40 
 Profiel
Tijd is onlosmakelijk verbonden aan beweging.

Denk dat je daar wat mee moet doen, dan het zo geforceerd proberen te proppen in een metafoor wat multi-interpertabel is. Zonder je tekst had ik het namelijk niet eruit gehaald, best ver gezocht vind ik het.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 00:54 
 WWW  Profiel
ik merk dat veel mensen de serie totaal niet begrijpen. ik heb echter ook een paar mensen gehad die het meteen begrepen. ik denk dus dat degene wel gelijk hebben die zeggen dat het ver gezocht is, maar het was ook niet eenvoudig bedoeld. ik ben gewoon nog steeds aan het experimenteren en m'n grenzen aan het verleggen. dit is de eerste keer dat ik bewust een serie heb gemaakt met een diepere gedachte erachter. misschien dat ik het de volgende keer iets toegankelijker maak voor meerdere mensen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Nov 2008 15:39 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
TommyK schreef:

misschien dat ik het de volgende keer iets toegankelijker maak voor meerdere mensen.

Dat denk ik niet, misschien moet je er geen uitleg bij geven. nu dwing je de kijker om op eenzelfde manier naar de beelden te kijken als dat jij hebt gemaakt en dat vind ik als kijker irritant. Als kijker bepaal ik liever zelf welke betekenis ik aan de beelden geef. Alleen een titel zou kunnen en die moet in principe voldoende ruimte geven voor de kijker om een eigen interpretatie te geven, dan wel mee te gaan met de maker.
Groetjes, Peter

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Nov 2008 15:27 
 WWW  Profiel
hmm ja misschien heb je wel gelijk

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jan 2009 17:18 
 Profiel
Sterk trio! Zonder de uitleg had ik het ook gevoelsmatig meegekregen. De stilstand, de achtergelaten sporen van een natte ondergrond, het wachten op verdampen (verwijst dan ook naar de toekomst en de stilte van het moment... ;) ). Dan gevolgd door de lopende kraan die ik nu echt wel wil toedraaien, het moment is bezig en dan de wachtende spanning van het gaan vallen... heerlijk om naar te kijken. Je zou op dit thema gerust kunnen doorwerken. Er zijn nog wel onderwerpen waarmee je deze spanning kan opbouwen.
Persoonlijk vind ik het nogal donker, zwaarwichtig gefotografeerd, maar dat is zeker een smaakoordeel. ^O_

Licht Donker  
.
Forumindex » Showcase / Testcase archief 2007-2009 » De Andere Kijk
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 12 berichten ] 

Grijswaarden