[ 11 berichten ] 
 Titel: Gevolgen gebruik tussenringen bij niet macro fotografie
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 13:17 
 Profiel
Beste lezer,

Al enige tijd zit ik te dubben om wel of niet een set tussenringen te kopen, gisteren was er weer zo'n dag dat ik ze wel graag had willen hebben.

Iedereen kan me wel vertellen dat ze ideaal zijn voor macro fotografie, waar ik ze dan ook voor wil gebruiken, maar tot nu toe kan niemand mij goed uiteleggen wat de gevolgen zijn voor "normaal" fotograferen.
Heeft iemand daar ervaring mee, wat ik simpelweg wil voorkomen is dat wanneer ik in de natuur iets tegenkom bij een wandeling, zoals gisteren op Terschelling niet steeds de tussenring moet plaatsen en verwijderen wanneer ik iets van heel dichtbij wil fotograferen bijvoorbeeld een bloem, en misschien vlak daarna weer iets van verder af, bijvoorbeeld een vogel.
Een en andere even afgezien van eventuele invloed op lichtsterkte.
Lenzen waar ik ze mogelijk voor wil gebruiken zijn een Nikon 18-105mm en een Nikon 70-300mm, standaard brandpuntafstanden weet ik zo 123 niet.
De optie tweede body met een macro lens zit er helaas (nog) niet in.

Ik hoop dat iemand mij wat meer helderheid kan geven hierover, alvast bedankt.

Groeten,

Rob

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 13:43 
 Profiel
ja, dat kan niet. Je zult echt de tussenringen moeten verwijderen. Of een echte macrolens kopen

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 13:57 
Gebruikers-avatar
 Profiel
In a nutshell: met macroringen wordt je minimale scherpstelafstand kleiner (handig bij macro) maar ook je maximale scherpstelafstand, dus verlies je de focus op oneindig (boeit niet bij macro, maar wel lastig voor 'gewone' fotografie).
Als je beide wil, zul je moeten kijken naar:
- een echte macrolens (bijv nikkor 60mm of 105 micro)
- een zoom met een goeie macro-instelling. Sigma heeft/had er een paar die tot 1:2 gaan. Da's genoeg voor de meeste bloemen.
- oefening in het wisselen van objectieven. Jammer, maar helaas. Je hebt nou eenmaal voor een spiegelreflex gekozen :)
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 14:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je kunt ook een closeup filter zoals de Canon 500D op je lens schroeven, is wat sneller te verwijderen.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 14:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Azrael schreef:

Je kunt ook een closeup filter zoals de Canon 500D op je lens schroeven, is wat sneller te verwijderen.

Weet je dat zeker? Heb toevallig afgelopen weekend weer met een EF12 lopen switchen en dat is echt sneller dan elke keer dat filter erafdraaien (zeker als je ook nog een zonnekap eraf moet halen).
Nadeel is uiteraard wel dat je wat gevoeliger bent voor stof op je sensor.

@TS: Voor mij is voor die paar keer dat ik het gebruik een tussenring voldoende, doe je vaker macro dan kan ik echt een macro-lens aanraden...
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 15:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nee dat weet ik niet zeker, het lijkt me logisch aangezien je met minder onderdelen zit te jongleren, maar ik heb nooit een wedstrijdje gehouden :p

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 15:32 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Je kunt nog zo'n Raynox lensje proberen. Veel effect voor weinig geld. En eenvoudig opkliksysteem.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Nov 2011 19:31 
 WWW  Profiel
Hoe bezwaarlijk is het nou echt om een tussenring te plaatsen en te verwijderen? Dat is toch klik klak klak klik? Als je snel paraat wilt zijn voor die overstekende giraf nadat je een baby huppelslak hebt weten te fotograferen snap ik; dus daarom haal je na die macro gewoon de tussenring er weer af.
Ik denk dat je het probleem erger maakt dan dat het is.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2011 15:16 
 Profiel
Ik hoop dat het zo goed gaat, Iedereen bedankt voor de reacties, ik kan er wat mee.

en @ Fokke van Saane, als jij in de duinen en het zand met veel wind en een beetje regen je lenzen wil gaan wisselen, mijn zegen heb je :) , maar ik doe het niet.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2011 15:29 
 Profiel
Mijn D200 heeft vaak genoeg het strand gezien zonder problemen (vaak gewisseld tussen 17-50 en 70-200).

Nadelen van tussenringen

- Je kunt niet meer op oneindig focussen
- Je verliest bakken met licht.

Bijkomend nadeel van de Nikon tussenringen:

- Je verliest de lichtmeting op 'simpelere' bodies en het sluiten van het diafragma op lenzen zonder diafragmaring (zoals beide lenzen die jij bezit).

Voor het laatste nadeel kun je de Soligor of Kenko tussenringen pakken volgens mij. Wellicht dat je VR dan ook nog steeds mist, zolang diafragma & lichtmeting blijven werken, lijkt me dat niet zo'n extreem groot issue.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Nov 2011 17:52 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mja, ik fotografeer ook regelmatig in de duinen. Het wisselen heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Overige hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden