[ 19 berichten ] 
 Titel: Direct printen op cd / dvd
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Aug 2012 11:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Om de kwaliteit van cd's / dvd's, met daarop de fotobestanden, te verhogen wil ik graag direct printen op een dvd. Ik vind het lastig te ontdekken welke printer ik daar het beste voor kan kiezen. Het lijkt erop dat HP redelijk achterloopt als het gaat om direct printen op dvd. Ik heb dan voor mijn gevoel de keuze uit Epson en Canon, waarvan Canon de goedkoopste printers heeft.

De afgelopen 4 jaar heb ik twee Canon printers 'versleten'. Ik print niet vaak en toch kregen beide printers zodanige problemen dat de aanschaf van een nieuwe de enige optie was. Ik heb dan ook voor het standaard werk recent een nieuwe Epson gekocht in de hoop dat die langer meegaat. Helaas kan die geen cd's printer maar daar is ook wel enigszins bewust voor gekozen. Ik huiver in ieder geval om weer een Canon te kopen. Maar wie weet zijn jullie ervaringen positiever en zijn die printers juist erg geschikt voor cd en dvd's.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en met welke printer jullie cd's en dvd's bedrukken :-)
5D III | 5D II | 15 - 30 | 24 - 70 2.8 | 50 1.4 | 85 1.8 | 100 L 2.8 IS | 135 L 2.0 USM | 70 - 200 2.8 IS USM L II http://twitter.com/stevie_k |

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Aug 2012 12:03 
 Profiel
Ik heb al jaren een Canon MP en daar doe ik alles mee, dus ook CD's en DVD's bedrukken.
Af en toe nieuwe (originele) inktpatronen er in.
Af en toe eens openmaken en schoonmaken.
Heel af en toe een printkop vervangen.
Net zoals met auto's: zonder onderhoud gaat het niet :)
'Nuff stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Aug 2012 12:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Exact, in dit geval waren het printsers van circa 45 euro. Als een printkop bv. 20 euro is koop ik liever een nieuwe printer incl. de halfgebakken nieuwe inktpatronen. Vandaar :-)

Welke printer van Canon heb jij? :)
5D III | 5D II | 15 - 30 | 24 - 70 2.8 | 50 1.4 | 85 1.8 | 100 L 2.8 IS | 135 L 2.0 USM | 70 - 200 2.8 IS USM L II http://twitter.com/stevie_k |

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Aug 2012 12:36 
 Profiel
Da's de ellende momenteel: een nieuwe printer inclusief inkt is goedkoper dan de inkt.

Maar om daarvoor een nieuwe printer te kopen....

Het wordt voor mij pas een probleem als de "ink absorber" vol zit.
Dat betekent een avondje knutselen en schoonmaken.
Een nieuwe "ink absorber" plaatsen zou eenvoudiger zijn maar die mogen van Canon in NL niet los verkocht worden (zei een leverancier waar ik zo'n ding wilde bestellen).

Oh ja, ik heb trouwens een Pixma MP600.
'Nuff stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Aug 2012 12:55 
 Profiel
Canon levert geen volledig gevulde cartridges bij een nieuwe printer, waardoor een nieuwe printer inc. inkt goedkoper lijkt, maar niet is. :)

Ik gebruik de goedkoopste Pixma om op CD's te printen. Bevalt prima, enige wat ik irritant vind aan dat ding is dat de printer na het aanzetten soms meer dan 3 minuten nodig heeft voor hij printklaar is. En aangezien bij mij altijd alles op het laatste moment moet.. :p
Wat hij dan doet weet ik niet, je hoort dat er allerlei motortjes aan het draaien zijn, maar verder.. Misschien voert hij wel inkt uit de cartridges door naar bovengenoemde ink absorber. :roll:
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Aug 2012 18:03 
 Profiel
T.o.m. schreef:

Canon levert geen volledig gevulde cartridges bij een nieuwe printer, waardoor een nieuwe printer inc. inkt goedkoper lijkt, maar niet is. :)

Ik gebruik de goedkoopste Pixma om op CD's te printen. Bevalt prima, enige wat ik irritant vind aan dat ding is dat de printer na het aanzetten soms meer dan 3 minuten nodig heeft voor hij printklaar is. En aangezien bij mij altijd alles op het laatste moment moet.. :p
Wat hij dan doet weet ik niet, je hoort dat er allerlei motortjes aan het draaien zijn, maar verder.. Misschien voert hij wel inkt uit de cartridges door naar bovengenoemde ink absorber. :roll:

Dat is volgens mij bij alle printers en al meer dan 10 jaar zo ;)

Die ink absorber is bij veel printers een relatief nieuw fenomeen om mensen geld uit de zakken te kloppen :(

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Aug 2012 20:44 
 Profiel
Waldo schreef:

T.o.m. schreef:

Dat is volgens mij bij alle printers en al meer dan 10 jaar zo ;)

Ik meen dat het HP is die dat niet doet. Zeker weet ik het niet. Het werd tussen neus en lippen door verteld bij De Rekenkamer, toen ze uitzochten wat printerinkt per liter kost (nog geen 300 euro) en wat de verkoopprijs is (ruim 3000 euro).

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Aug 2012 12:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb de Canon Pixma iP4950 besteld. Ieder andere fotoprinter die direct op dvd's kan printen is best een stukje duurder. Ik ben erg benieuwd wat het resultaat is. Ter kennisdeling zal ik dat hier nog posten t.z.t. :-)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Aug 2012 12:43 
 Profiel
Software is kut, printer is goed.

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om een CD vanuit een normaal programma te printen, maar heb steeds die rottige software moeten gebruiken. Went, maar is niet heel mooi natuurlijk. Als je daar achter komt kan je dat misschien meenemen in je kennisdelingpost! Zou mooi zijn.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Aug 2012 12:44 
 WWW  Profiel
werkt het niet 'gewoon' vanuit PS met het juiste template?

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Aug 2012 14:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
T.o.m. schreef:

Software is kut, printer is goed.

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om een CD vanuit een normaal programma te printen, maar heb steeds die rottige software moeten gebruiken. Went, maar is niet heel mooi natuurlijk. Als je daar achter komt kan je dat misschien meenemen in je kennisdelingpost! Zou mooi zijn.

Is de afdrukkwaliteit via de geleverde software minder mooi? Of vind je het minder mooi werken?
Hopelijk werkt het ook via osx. Ik ben benieuwd...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Aug 2012 14:11 
 Profiel
Minder mooi werken ja. Je moet converten naar bmp geloof ik (gebruik liever PDF ivm letters), en het is allemaal wat omslachtig. Heb het gevoel dat ik daar controle mis, die ik graag heb.
O, en ik gebruik Windows 7.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Aug 2012 15:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik ben benieuwd, morgen komt de printer binnen inclusief een spindeltje Verbatim Printable Inkjet dvd'tjes :-)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Aug 2012 15:33 
 WWW  Profiel
Ik ben benieuwd naar je resultaten. Ik gebruik tot nu toe Lightscribe, maar dat wordt steeds moeilijker leverbaar, dus ik ben aan het uitkijken naar een alternatief

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Aug 2012 08:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zal prima werken, ik gebruik zelf al een paar jaar de IP4600 om dezelfde Verbatim's te printen. In PS heb ik een template gemaakt en print vervolgens via de meegeleverde software.
Stijnstijl Fotografie | Architectuurfotografie
www.stijnstijl.nl & www.architectuurfotografie.net

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Aug 2012 12:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Goed, het werkt! Ik maak de template in Photoshop en via de geleverd software van Canon print ik het vervolgens uit. Werkt wellicht ietsje omslachtig, maar ik ben al blij dat het werkt. Kwaliteit is prima, ik heb nu in standje 'standaard' geprint, kan ook nog op 'hoog'. Dat probeer ik bij de volgende dvd uit. Ik post de resultaten t.z.t.

Ik vermoed dat de print op de dvd vrij kwetsbaar is en ik heb wel eens gelezen dat je daar een speciale 'coating' overheen kan spuiten? Iemand daar ervaring mee? Wellicht wordt de dvd dan ook glanzend, het is nu vrij matjes.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Sep 2012 11:27 
 Profiel
Al iets gevonden? Anders een poging wagen met een spuitbus met normale transparante lak?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Sep 2012 21:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Excuus voor de late reactie :)

Die coating schijnt geen succes te zijn na het lezen van enkele reviews, het is lastig om het de coating gelijkmatig te verdelen. Tevens viel me de kwaliteit van de prints op dvd erg mee, je veegt het echt niet zomaar uit.

Er bestaan wel printbare dvd's waarop de prints wel 'krasvrij' zijn. Die ga ik wellicht de volgende keer proberen.

De foto's van de gedrukte cd's volgen z.s.m. :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Sep 2012 04:41 
 WWW  Profiel
Ik print al jaren mijn dvd's en cd's.
Heb hiervoor de canon ip4000 en dat ding doet het nog altijd als een malle!
Krassen heb ik nooit gehad, coating dus ook niet.

En het geeft wel mooier dan een zilveren schijfje met stift beschreven ;)
Er zijn naast witte ook zilveren schijfjes om zelf te bedrukken... ;)

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Overige hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 19 berichten ] 

Grijswaarden