[ 27 berichten ] 
 Titel: Kleurverschil tijdens gebruik flitsinstallatie
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 10:55 
 Profiel
Ik heb de volgende vraag; ik merk dat ik kleurverschil krijg als ik foto's maak met gebruik van mijn Elinchrom D-Lite set. Het meest makkelijke is misschien als ik de foto's laat zien:

Afbeelding

Zoals je ziet zit er een kleurverschil in de foto's. Weet iemand hoe dit veroorzaakt wordt?

De foto's zijn 3 minuten na elkaar gemaakt (dus genoeg tijd om de flitsers weer vol op te laden) en natuurlijk met dezelfde flits- en camera-instellingen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 11:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Jij noemt dezelfde flits- en camerainstellingen, valt bij jou een handmatig ingestelde witbalans daar ook onder? :)
Je weet niet wat je niet weet?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 11:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je zou haast denken dat je een langzame sluitertijd gebruikt en dat het oranje kleurtje de instel lamp is die je ziet!
Verder gebruik je een grijskaart of ander middel om je foto's in PP neutraal te krijgen?
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Kleurverschil tijdens gebruik flitsinstallatie
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 13:12 
 Profiel
@Haargel, WB staat op automatisch. Ik schiet in NEF dus zou de witbalans achteraf nog aan kunnen passen. Maar maakt dat uit voor dit verhaal? Beide foto's zijn geschoten in Autowitbalans.

De afbeelding is een heel kleine uitsnede van de foto. Op de ene foto staat 1 persoon, op de andere foto een andere persoon. Kan de kleur van de foto dat 'gewijzigd' worden door de Witbalans omdat de personen verschillende kleuren kleren aan hebben?

@Flipperkoning, dezelfde sluiter, iso, diafragma etc. etc. zijn gebruikt. Dus als het instellampje de kleur zou beinvloeden, zou hij dat dan niet bij alle 2 de foto's op dezelfde manier moeten doen. Omdat ook de instellingen van de beide flitslampen niet zijn gewijzigd bij beide foto's.

Grijskaart gebruik ik soms wel (in dit geval niet) maar dat heeft toch geen invloed op de kleur op het moment van foto's maken? Ik kan dan achteraf de kleur corrigeren, maar of ik nou schiet met een grijskaart of niet, dat mag toch niet uitmaken dat er dan kleurverschil zit tussen de ene en de andere foto?

(p.s. beiden alvast bedankt voor het meedenken).

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Kleurverschil tijdens gebruik flitsinstallatie
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 13:32 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Appelmoes schreef:

@Haargel, WB staat op automatisch. Ik schiet in NEF dus zou de witbalans achteraf nog aan kunnen passen. Maar maakt dat uit voor dit verhaal? Beide foto's zijn geschoten in Autowitbalans.

De afbeelding is een heel kleine uitsnede van de foto. Op de ene foto staat 1 persoon, op de andere foto een andere persoon. Kan de kleur van de foto dat 'gewijzigd' worden door de Witbalans omdat de personen verschillende kleuren kleren aan hebben?

Weet je wel wat witbalans is?

Zet ze eens allebei op 5000K en kijk eens of je dan nog kleurverschil hebt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 13:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
witbalans is toch de sleutel in dit geval. Ik schiet altijd op handmatige witbalans. Heb een preset van mijn set ingesteld in de camera (4950K). Toch bij elke shoot nog even een grijskaart-shot erbij en die dan meenemen in de Lightroom-conversie. Kom met grijskaart dan zo goed als altijd op 4950 of 5000 uit. Bij mij is de set (ook Dlite) enorm constant op deze manier.

Autowitbalans bepaalt dus de kleur per shot anders en dan kan inderdaad kleding of huidskleur je camera best beinvloeden.
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 13:50 
 Profiel
Ge-wel-dig. Enorm bedankt. De witbalans op 5500 (of 5000) gezet en inderdaad ziet het er nu veel en veel beter uit. Namens mij, hartelijk dank voor de snelle en nuttige reacties. Ik ben enorm geholpen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 14:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
een goede camera zou de autowitbalans ook gewoon op F(lits) en dus 5000K zetten, hij merkt wel dat er geflitst wordt.

Maar appelmoes: even inlezen in witbalans is wel verstandig denk ik. Dat is redelijk belangrijk, zeker als je in RAW schiet, en eigenlijk wel een van de basisdingen van fotografie.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 14:28 
 Profiel
Kissyfur schreef:

een goede camera zou de autowitbalans ook gewoon op F(lits) en dus 5000K zetten, hij merkt wel dat er geflitst wordt.

Okay, dus mijn D700 is geen goede camera. Mmmmm.....daar baal ik van. ;)

Kissyfur schreef:

Maar appelmoes: even inlezen in witbalans is wel verstandig denk ik. Dat is redelijk belangrijk, zeker als je in RAW schiet, en eigenlijk wel een van de basisdingen van fotografie.

Ga ik zeker doen, heb je misschien nog een link naar een site waar ik wat van witbalans kan opsteken?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 15:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Appelmoes schreef:

Okay, dus mijn D700 is geen goede camera. Mmmmm.....daar baal ik van. ;)

Ga ik zeker doen, heb je misschien nog een link naar een site waar ik wat van witbalans kan opsteken?

Zo zie je maar weer, een goede camera maakt nog geen goede foto's/fotograaf ;). Misschien doet je camera t wel goed, maar heb je een lightroom setting die gelijk alles op auto zet ofzo?

WB: gebruik google eens, hit 1 is al goed. Of koop de Digifotopro Starter.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 17:18 
 Profiel
Kissyfur schreef:

Misschien doet je camera t wel goed, maar heb je een lightroom setting die gelijk alles op auto zet ofzo?

Ik werk niet met Lightroom, maar met Capture NX2.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Dec 2011 17:53 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Appelmoes schreef:

same shit, different name.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Dec 2011 10:07 
 Profiel
atmosphere schreef:

Appelmoes schreef:

same shit, different name.

Ja, maar CaptureNX2 neemt de instellingen van de camera wel perfect mee. :)
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Jan 2012 17:06 
 Profiel
alle merken en type cameras produceren in meer of mindere mate afwijkingen met AWB instelling bij flits installaties. Ook met opzetflitsers is dit het geval. Oplossing is idd simpel, Grijskaart, 5000-5200k instellen.
Alles is al eens gefotografeerd..... maar nog niet door mij.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Jan 2012 20:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

Niet met studioflitsers hoor, dan denkt ie dat er niet geflitst wordt. Maar ook met ETTL-flitsers zet ie de witbalans niet vast volgens mij. Maar goed ook, anders zou het er raar uitzien als je kleurfilters gebruikt (even los van het feit dat je dan beter een custom WB kan gebruiken).

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Jan 2012 08:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hans Moester schreef:

alle merken en type cameras produceren in meer of mindere mate afwijkingen met AWB instelling bij flits installaties. Ook met opzetflitsers is dit het geval.

Niet altijd, want een opzetflitser kan de witbalans bij ieder shot doorgeven aan de camera. Ik weet in ieder geval dat dat bij Canon gebeurt. Daar is de witbalans die de camera van de flitser doorkrijgt (IIRC) afhankelijk van de kracht en de zoominstelling.
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Jan 2012 14:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nikon SB900 doet dat ook, maar alleen met de officiële gels voor de SB900 waar een chip in zit.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Jan 2012 15:32 
 WWW  Profiel
er zit geen chip in, maar per kleur gel een stukje pastic op een andere plek waar de flitser een sensor heeft. Of de camera ook nog iets doet met de instelling van de flitser weet ik niet

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Jan 2012 16:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je camera moet wel beschikken over de filterdetectie, D3 en D700 volgens mijn instructie boekje van de SB900!
Chipped is wat Joe McNally gebruikt tijdens zijn uitleg, dat had ik vertaald als dat er een chip in zit.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Jan 2012 18:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
En volgens mij zit er een nieuwe ontwikkeling aan te komen. Canon heeft net een paar compacts aangekondigd met "multi area white balance" voor gebruik van de interne flitser:

"Multi-area White Balance also ensures that images captured with many different light sources in the same scene – for example, portraits lit by flash with tungsten lights illuminating the background– look natural and any unsightly colour casts are eliminated."

Ik ben heel benieuwd wat voor resultaat dat in de praktijk oplevert.
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Mrt 2012 07:13 
 Profiel
Hans Moester schreef:

Oplossing is idd simpel, Grijskaart, 5000-5200k instellen.

Hans, je bedoelt hier toch mee:

OF gebruik een grijskaart, OF stel je witbalans handmatig in op een waarde tussen 5000 en 5200k?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2012 09:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Witbalans van je D700 op ' pre ' zetten, witbalansknopje ingedrukt houden tot er ' pre ' in je display knippert en dan een onscherpe (manual focus ;) ) extreme close-up foto maken van je grijskaart, vanaf de plek van je onderwerp en richting je hoofdlicht. Als er ' good ' in je display knippert daarna is én de witbalans spot-on én weet je dat de foto niet extreem onder- of over-belicht is :)

Deze instellingen houdt de camera vast, pas wanneer je ander licht gaat gebruiken even weer overnieuw doen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2012 09:53 
 WWW  Profiel
Mark_M schreef:

extreme close-up foto maken van je grijskaart, vanaf de plek van je onderwerp en richting je hoofdlicht.

Waarom niet gewoon de grijskaart voor je model houden en met het licht mee in de normale richting fotograferen? Richting je hoofdlicht ken ik alleen van de expodisc.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Mrt 2012 13:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
kan ook, zoveel verschilt dat imho ook niet: op die plek zal je hoofdlicht ook een belangrijke rol spelen. Gaat er vooral om dat op die plaats de belichting correct is, anders krijg je een scheve meting of een foutmelding op de camera :)

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2012 07:29 
 Profiel
Mark_M schreef:

Witbalans van je D700 op ' pre ' zetten, witbalansknopje ingedrukt houden tot er ' pre ' in je display knippert en dan een onscherpe (manual focus ;) ) extreme close-up foto maken van je grijskaart, vanaf de plek van je onderwerp en richting je hoofdlicht. Als er ' good ' in je display knippert daarna is én de witbalans spot-on én weet je dat de foto niet extreem onder- of over-belicht is :)

Deze instellingen houdt de camera vast, pas wanneer je ander licht gaat gebruiken even weer overnieuw doen.

Maar in mijn openingspost ging het om een situatie waarbij je gebruik maakt van een flitsinstallatie. Dat flitslicht is dan toch het hoofdlicht? En hoe maak je dan een foto richting je hoofdlicht?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Mrt 2012 08:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
goede studioflitsers produceren consistente kleurtemperaturen, bij je d-lite zou dat 5650k moeten zijn, instellen op je cam en je zou het moeten kunnen reproduceren.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Mrt 2012 17:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Appelmoes schreef:

Maar in mijn openingspost ging het om een situatie waarbij je gebruik maakt van een flitsinstallatie. Dat flitslicht is dan toch het hoofdlicht? En hoe maak je dan een foto richting je hoofdlicht?

Je gaat op de plek staan waar later je onderwerp staat of je houdt (in geval van een persoon) de grijskaart bij zijn of haar hoofd, in de richting van de flitser die je als hoofdlicht gebruikt (waar je de belichting van je camera op hebt afgesteld). De foto maak je van de grijskaart, die is gericht naar het licht. Je maakt dus een foto met het licht mee, niet richting het licht.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 27 berichten ] 

Grijswaarden