Fokke van Saane schreef:
Tot nu toe dank voor jullie antwoorden. Graag zou ik willen vervolgen om de vraag te beperken tot studio situaties waarbij je licht bouwt.
Nou dan zal ik ook ff een duit in het zakje doen...
Onlangs heb ik uitgerekend dat ik dit jaar een soort van jubileum vier: 25 jaar in de (studio-)fotografie. De eerste 10 jaar vooral analoog, met name 4x5" dia. Ik werkte in de studio bijna altijd met flitslicht, Broncolor met Pulso generatoren en lampkoppen (al kwamen die metalen Bron zoembakken ook nog wel eens voorbij).
Het leren werken met flitslicht... Wat een ramp waren mijn eerste foto's, geen idee wat licht deed, hoe het zich voegde, hoe sterk het stond, wat verhoudingen waren. Wat mooi was, wat vorm gaf, structuur, textuur, diepte, spanning of oppervlakkigheid.
Dit dus eigenlijk:
Fokke van Saane schreef:
Je kan namelijk niet meten of het licht mooi is, alleen de sterkte, en de verhoudingen (niet onbelangrijk natuurlijk). Mijn ervaring is dat het instellicht nauwelijks iets verteld over het resultaat, zeker als er softboxen en eggcrates voor komen te hangen.
Eigenlijk ga je hier elementair de mist in: je kunt dan niet méten of licht mooi is, je kunt het wel degelijk (leren) zien. Als je in het dagelijks leven leert kijken naar licht (wat het doet, hoe het valt, wat mooi is, vorm geeft, reflectie geeft voor effect of sfeer, dan kun dat toepassen met studioflitsers zonder ook maar 1x op de knop te drukken. Zet je instellicht proportioneel op de hoogst mogelijke stand en laat de rest van je studio lekker donker. Kijk. Kijk met 1 oog en zie wat je licht doet. Loop om je set heen en kijk steeds wat licht doet. Bekijk je set eens van de andere kant. Zie wat licht doet. Zie effecten, verhoudingen, richting.
Dat heb ik jarenlang gedaan (doe dat bewust en onbewust nog steeds): gekeken en toegepast, geprobeerd. Zeker in dat analoge tijdperk heb ik veel gemeten, vooral om de verhoudingen te staven aan mijn waarnemingen en een goed diafragma in te kunnen stellen vóórdat ik een Polaroid van Hfl 15,= verprutste. En om te leren natuurlijk.
Anno nu (en al veel langer) gebruik ik geen flitsmeter meer. Ik schuif met licht, kijk nog steeds. Zie verhoudingen en effecten die nodig zijn voor de opname. Ik kies een diafragma (afhankelijk van gewenste scherptediepte) en werk mijn licht daar naar toe. Dat duurt in de regel geen 10x klikken. En al zou dat wel zo zijn... wtf?!
Overigens werk ik in de studio eigenlijk altijd met een programma (bv CaptureOne Pro of Phocus van Hasselblad) om rechtstreeks op computer en goed beeldscherm te kunnen fotograferen. Kun je goed nameten en beoordelen. Ook dat is eigenlijk een vorm van flits meten alleen doe je dat dan
in de opname ipv in de set.
Afijn, ik hoop je hiermee weer iets verder geholpen te hebben