geensleutel schreef:
Heb je al naar Voigtlander gekeken?
Die hebben een 35 2.5, 1.4 en zelfs 1.2. De 1.2 is in Duitsland nog geen 800 euro, de 1.4 zelfs minder dan 400 euro (zoek bijvoorbeeld op ebay.nl op nokton 35). Scheelt een slok op een borrel. Het prijsverschil is al een flink deel van die M8.
Dank je, klinkt goed. Maar moet je deze dan ook laten coderen (zoals hieronder staat geschreven)?
HetDraakje schreef:
Robert schreef:
Nu de M9 is verschenen, is de m8 een stuk betaalbaarder geworden en meer voorhanden gekomen.
De gedachte speelt bij mij daardoor alle canon spullen de deur uit te doen voor een m8 met een standaard lens.
Weet waar je aan begint. Leicaglas is mooi, heel mooi en kan het begin zijn van GAS. Ik had er destijds voor gekozen om Canon spullen te houden om zo nu en dan toch met AF te fotograferen.
Robert schreef:
Ik denk aan bovenstaande lens. Gemaakt voor de digitale m8. Zijn te nieuw om echt tweedehands te vinden. En komt op zo'n 1400 euro. Best een hoop voor niet al teveel lichtsterkte, bijna standaard lens (op de m8 dan)
Tja. Ik heb geen ervaring met deze lens. Wat ik erover gelezen heb is dat de fingerprint lijkt op de wat oudere lenzen: zachte bokeh, typische niet-aspherische onscherpte, maar desondanks toch scherp in focus. Nadeel is idd prijs: is die 1400 euro inclusief UV/IR filter?
Robert schreef:
Nou heeft zeiss ook een reeks voor de ikon. De ZM serie. De Biogon T* 2/35 ZM komt op 900 euro. Wat toch een lekker verschil maakt.
Kan deze lens echter zomaar op de M8 gebruikt worden. En hoe zit dit met andere merken? Waar moet je op letten?
In principe ja, al is er een controverse of deze lens gecodeerd moet worden. Ter correctie van vingettering en cyaan drift bij mn groothoeklenzen is het nuttig dat de camera " weet " welke lens op de camera is om de juiste in camera correctie toe te passen (ook in RAW). Er zijn een aantal opties: 1 negeren (men zegt dat bij objectieven > 35 mm dit niet nodig meer is); 2: met een viltstift markeren op de lensvatting (is tijdelijk, en een secuur werkje); en 3: de vatting eraf halen en die "gaten" laten uitboren om zo de lenzen meer permanent te coderen.
En daarnaast, zijn er ook gebruikservaringen met de m8 op dit forum?
Heb al 2 jaar een M8 naar volle tevredenheid, met upgrade, en eerlijk gezegd: ook als ik een M9 zou kopen, zou ik hem denk ik niet weg doen.
Waarom ik fotograferen met een M8 prettig vind? de M8 is "compact", met name de lenzen zijn klein (geen 5D met 70-200/2.8). De scherptediepte is heerlijk klein. Het gevoel rustig met je compositie bezig te zijn is voor mij een verademing, terwijl ik met de 5D het gevoel had meer met moeten schieten.[/quote]
Wat bedoel je met GAS?
Met de canon fotograferen doe ik door drukte op de academie al tijden niet meer. Enige reden om hem toch weer eens te gebruiken is voor excursies waar het vooral gaat wat voor gebouw er op de foto staat en niet hoe. Sinds ik een compact canon heb is de zin om de slr te pakken helemaal weg. Meer groothoek, meer geheugen en veel compacter.
Pas geleden toch eens met een 5D met 50/1.4 gefotografeerd en dat beviel me wel erg. Weer dat oude gevoel van analoog. Heb eens kort met een m6 gefotografeerd en daarbij had ik weer dan oude gevoel. Verwacht dat gevoel ook met de m8. Dat gevoel wat jij beschrijft zegmaar.

Dit plus het wat compactere (is natuurlijk best een grote broodtrommel) spreekt me erg aan.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik eigenlijk voor een m6 de winkel binnenging. Maar de verkoper had voor dezelfde prijs (m6 was nieuw in doos) ook een paar m8's liggen.
De 35/2.5 is zelfs iets goedkoper dan ik eerst noemde. 1249 euro incl. btw. Staat niet bij of dit inclusief filters is. Is dit ook echt nodig?