[ 18 berichten ] 
 Titel: Variabele ND Filter
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Apr 2012 21:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hallo,

Ik wil graag een ND filter kopen. Nu zijn er "vaste" ND's en "variabele" ND's.
Wat is beter en waarom?
5dIII | 17-40 f4 L USM | 50 f1.4 USM | 85 f1.8 USM | 100 f2.8 L IS USM Macro | 70-200 f2.8 L IS USM | Kenko Macro Tubes | Speedlite 430 EXII

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Apr 2012 22:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Geen idee wat beer is, maar een variabele is makkelijker in het gebruik. De variabele heeft een bereik van twee tot acht stops als ik mij niet vergis, dus als je een sterker effect wilt kom je toch op een vaste uit!
Het makkelijkste in het gebruik van een tienstopper is die van Lee, hiermee kan je makkelijk scherpstellen en de compositie bepalen en het filter erop klikken.
Verder moet je eens kijken naar de topics die hier zijn gemaakt over de verschillende typen en hun verkleuringen die zij geven!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Apr 2012 15:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ligt eraan wat je wilt.

Ik heb zowel losse ND's als een variabele. De variabele is natuurlijk bij uitstek geschikt voor het filmen. Tijdens een opname kun je makkelijk het filter dichtdraaien voor verschillende effecten.
Weet je precies welke grijswaarde je nodig hebt dan zijn de gewone ND's goedkoper, kleiner en iets beter van kwaliteit (B+W ND MRC's dan tegenover een lightcraft van 100 euro, de dure variabele ND's van 300 of 400 + euro heb ik geen ervaring mee maar die zullen waarschijnlijk flink beter zijn).

Voor fotografie is het variabele filter makkelijk omdat die alles in een is en je dus maar 1 filter hoeft te nemen in plaats van meerdere. Als je nog niet precies weet welke sterkte je vaak gaat gebruiken kan dat handig zijn.

Nadeel is dat door de werking (2 pola filters) je bij groothoek vanaf een bepaald aantal stops een kruis effect krijgt die je bij een gewoon ND filter niet krijgt.
Vanaf hoeveel stops dit is ligt aan het brandpunt. Bij mijn 50mm kan ik makkelijk tot 8 stops gaan, bij de 24mm kun je tot 6 of 7 stops gaan.

Wil je 10 stops op groothoek dan zit je dus al bijna vast aan een vast ND filter als de B+W of LEE bigstopper.
Leica M9P - 18/3.8 ASPH - 28/2 ASPH - 35/2 ASPH - 50/2

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Apr 2012 15:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als je niet weet wat beter is en waarom... heb je dan wel een ND filter nodig? Weet je wel wat het doet?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Apr 2012 20:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een variabel ND filter is gemaakt van 2 polarisatiefilters die ze op elkaar hebben geplaatst, dus zou je daarmee niet ook alle spiegelingen op water en in glas etcetera weghalen? Lijkt me dat als je met landschapsfotografie of iets dergelijks aan de waterkant liever niet wil hebben dat de spiegelingen weg zijn bij een lange sluitertijd, dan hou je niets over...
Of zeg ik nu iets raars?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Apr 2012 12:04 
Gebruikers-avatar
 Profiel
@ Passievrucht: Nu weet ik het fijne er niet van, maar als ik mij niet vergis levert twee pola's achter elkaar toch in bepaalde stand compleet zwart beeld op toch? Nogmaals, ik weet het niet zeker hoor. Is dat echt hoe variabele pola's gefabriceerd worden?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Apr 2012 13:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja maar je bedoeld natuurlijk ND ipv pola.
Net even met een fles water gekeken naar de reflecties met een Pola en een variabele ND, waarbij je weinig van het afnemen van de reflectie ziet bij de ND in vergelijking met de Pola.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Apr 2012 14:43 
Gebruikers-avatar
 Profiel
My bad, haalde even alles door elkander. Never mind ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Mei 2012 10:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Gebruik zelf de LC vari-ND al een tijdje, naar volle tevredenheid.
Niet alleen handig bij het filmen, maar ook als je onder bepaalde omstandigheden perse een bepaalde sluitertijd/diafragmacombinatie wilt tijdens het fotograferen. Het is vele male handiger dan een tas vol met verschillende ND filters, zeker als het licht nogal wisselend is.

Ik heb er nog wel een bigstopper en een ND8 naast, die ik icm met ND-grads kan gebuiken, want dat gaat nml niet met de vari-ND's. Eventueel zou je (kostbare) 150mm glaasjes kunnen gebruiken en deze met de hand voor de var-ND houden, maar erg prachtisch is het niet.

Ik ervaar nauwelijks kleurafwijking, contrast- en scherpteverlies met de Lightcraft en gebruik 'm dan ook regelmatig.
Voor alle zekerheid maak ik bij een serie ook een foto van mijn ColorChecker Passport, zodat ik in post altijd het juiste profiel kan kiezen en de kleuren niet afwijken tov mijn objectieven zonder filter.

Het maximale effect is echter wel afhankelijk van het brandpunt. Een 24mm groothoek vertoont rond 7 stops al het beruchte kruis, terwijl je het filter op een telelens bijna helemaal dicht (lees zwart) kunt draaien.

12mm: 2 stop (ND4) – 3 stop (ND8) operating range.
15mm: 2 stop (ND4) – 4 stop (ND16) operating range.
18mm: 2 stop (ND4) – 5 stop (ND32) operating range.
24mm: 2 stop (ND4) – 6 stop (ND64) operating range.
35mm: 2 stop (ND4) – 7 stop (ND125) operating range.
40mm: 2 stop (ND4) – 7.5 stop (ND175) operating range.
50mm: 2 stop (ND4) – 8 stop (ND250) operating range
70mm: 2 stop (ND4) – 8.5 stop (ND350) operating range.
100mm: 2 stop (ND4) – 9 stop (ND500) operating range

Zie verder http://www.lightcraftworkshop.co.uk/about.html
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur
EOS 5D mark III | EF 16-35 f/2.8L II | EF 24-70 f/2.8L | EF 70-200 f/2.8L IS II

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Aug 2012 08:26 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Variabele ND filters maken normale ND filters beslist niet overbodig, hier staat een filmpje met uitleg en een voorbeeld
http://www.camerafilterstore.nl/Tips-en ... ilter.html

Het tabelletje hierboven is zeker handig, persoonlijk vind ik de beperking meevallen en kun je er onder de meeste omstandigheden wel mee werken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Variabele ND Filter
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Okt 2012 21:14 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb mijn variable density ND filter van www.dx.com vandaan. Kost daar niks en dus handig om te experimenteren. Ik had hem nodig voor IJsland en het was erg makkelijk om bij de watervallen van sluitertijden te wisselen. Let wel op het "X-effect" van die variabele ND filters, als je ze dichtdraait komt er een kruis in beeld (zie google). De ene lens is hier gevoeliger voor dan de andere, een lijst van de lenzen die hiervoor gevoelig zijn is ook ergens op google te vinden.
Nikon e.d.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Variabele ND Filter
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Okt 2012 00:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Arthur schreef:

Ik heb mijn variable density ND filter van http://www.dx.com vandaan. Kost daar niks en dus handig om te experimenteren. Ik had hem nodig voor IJsland en het was erg makkelijk om bij de watervallen van sluitertijden te wisselen. Let wel op het "X-effect" van die variabele ND filters, als je ze dichtdraait komt er een kruis in beeld (zie google). De ene lens is hier gevoeliger voor dan de andere, een lijst van de lenzen die hiervoor gevoelig zijn is ook ergens op google te vinden.

Wat was de kwaliteit van dat filter qua contrast/scherpte/color-cast ?
Want mijn ervaring met chinese filters is dat ze tenenkrommende kwaliteit hebben (dx en ebay filters van <20 dollar)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Dec 2012 11:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Variabele werken op basis van twee tegenover elkaar roterende polarisatiefilters. Op breedhoek krijg je problemen met donkere en lichte vlekken ook weel "dark cross pattern" genoemd. Zo'n variabele ND filter zou ik dus niet aanraden als je echt breed wilt gaan.
Portfolio, workshops & fotoreizen: http://www.bartheirweg.nl - Beeldenbank: http://library.bartheirweg.com

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Dec 2012 11:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
BartHeirweg schreef:

Variabele werken op basis van twee tegenover elkaar roterende polarisatiefilters. Op breedhoek krijg je problemen met donkere en lichte vlekken ook weel "dark cross pattern" genoemd. Zo'n variabele ND filter zou ik dus niet aanraden als je echt breed wilt gaan.

Mwoa, die kruizen die je bedoeld ken ik, maar treden pas op bij 6 stops donkerder maken (afhankelijk van hoe wijd je fotografeert zelfs pas bij 8 of 9 stops). Ik heb die kruizen in ieder geval nog nooit gezien bij minder dan 5 stops verdonkering. En voor het meeste is 5 stops wel genoeg voor mij.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Dec 2012 21:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb zelf hier een lightcraft nd fader (twee keer gebruikt) en deze gaf op een 17-55 (waar ik hem ooit op getest heb) enkel bij 8 stops de vignetting zoals je die beschrijft met de kruizen. Inmiddels ligt het filter al weer ruim twee jaar in de kast :D

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Dec 2012 22:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb een B+W ND110 MRC gekocht :)
5dIII | 17-40 f4 L USM | 50 f1.4 USM | 85 f1.8 USM | 100 f2.8 L IS USM Macro | 70-200 f2.8 L IS USM | Kenko Macro Tubes | Speedlite 430 EXII

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Dec 2012 22:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
B+W goede filters, zelf heb ik gekozen voor niet variabel filter, maar voor Lee filters, zoals de ND 0.9 en big stopper

Variable ND filters zijn zeker goed om mee te starten. Zeker als je nog niet zeker weet of je wilt gaan werken met filters ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 21 Dec 2012 13:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Variable ND's zijn niet als starters filter bedoeld hoor, maar worden serieus gebruikt in de filmwereld, juist omdat je bij een constante sluitertijd/diafragmacombinatie moet kunnen werken, biedt de vari-nd uitkomst. Eigenlijk heb je naast de driehoek "iso-tijd-opening" nog een vierde mogelijkheid om het licht te regelen, zonder de waarden van de driehoek te beïnvloeden.

Neemt niet weg dat het filter ook handig is in de fotografie, omdat je niet met een tas vol losse filters hoeft te zeulen en je het filter open kunt draaien om te kaderen en te focussen, daarna draai je 'm weer dicht. Bij schroefbare bigstoppers (BW110) is dat lastig, omdat je geen moer meer ziet als het filter voor je lens zit, je moet het filter er dus weer afdraaien om de focussen. Anders is dat bij de Lee (achtige) filters, waarbij je het filter even snel omhoog schuift.

Kostentechnisch is zo'n Lee oplossing natuurlijk niet te vergelijken, want de glaasjes kosten los al 99,= per stuk en daar komt de houder (79,=) en ring (50,=) nog bij. Als je net zo variabel wilt kunnen werken, kom je met drie filters in 0.3 - 0.6 en 0.9, de houder en lensadapters al snel richting de 450,=.

Neemt niet weg dat ik naast mijn Lightcraft vari-ND ook nog een Lee set gebruik, de ND-softgrad 0.9.
Binnenkort komt daar nog de bigstopper bij en waarschijnlijk nog een 0.6 ND-hardline.

Overigens is de vari-nd ook prima te combineren met een los glaasje, als je deze met de hand voor de lens houdt.
Onderstaande foto is een combinatie van vari-nd met Hitech 0.6 softgrad op 24mm. Dit zijn glaasjes van 85mm en dus wat lastiger vast te houden. Met de 100mm Lee filters gaat dat wat makkelijker, zonder dat je vingers in beeld komen.

Afbeelding
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur
EOS 5D mark III | EF 16-35 f/2.8L II | EF 24-70 f/2.8L | EF 70-200 f/2.8L IS II

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 18 berichten ] 

Grijswaarden