Gebruik zelf de LC vari-ND al een tijdje, naar volle tevredenheid.
Niet alleen handig bij het filmen, maar ook als je onder bepaalde omstandigheden perse een bepaalde sluitertijd/diafragmacombinatie wilt tijdens het fotograferen. Het is vele male handiger dan een tas vol met verschillende ND filters, zeker als het licht nogal wisselend is.
Ik heb er nog wel een bigstopper en een ND8 naast, die ik icm met ND-grads kan gebuiken, want dat gaat nml niet met de vari-ND's. Eventueel zou je (kostbare) 150mm glaasjes kunnen gebruiken en deze met de hand voor de var-ND houden, maar erg prachtisch is het niet.
Ik ervaar nauwelijks kleurafwijking, contrast- en scherpteverlies met de Lightcraft en gebruik 'm dan ook regelmatig.
Voor alle zekerheid maak ik bij een serie ook een foto van mijn
ColorChecker Passport, zodat ik in post altijd het juiste profiel kan kiezen en de kleuren niet afwijken tov mijn objectieven zonder filter.
Het maximale effect is echter wel afhankelijk van het brandpunt. Een 24mm groothoek vertoont rond 7 stops al het beruchte kruis, terwijl je het filter op een telelens bijna helemaal dicht (lees zwart) kunt draaien.
12mm: 2 stop (ND4) – 3 stop (ND8) operating range.
15mm: 2 stop (ND4) – 4 stop (ND16) operating range.
18mm: 2 stop (ND4) – 5 stop (ND32) operating range.
24mm: 2 stop (ND4) – 6 stop (ND64) operating range.
35mm: 2 stop (ND4) – 7 stop (ND125) operating range.
40mm: 2 stop (ND4) – 7.5 stop (ND175) operating range.
50mm: 2 stop (ND4) – 8 stop (ND250) operating range
70mm: 2 stop (ND4) – 8.5 stop (ND350) operating range.
100mm: 2 stop (ND4) – 9 stop (ND500) operating range
Zie verder
http://www.lightcraftworkshop.co.uk/about.html