Is de
Tokina 16-28 f/2.8 niet iets?
Heb deze zelf ook op het oog, omdat ik voor landschappen zoveel mogelijk scherpte in de hoeken wil en daar blinken de 17-40 en 16-35 nou niet bepaald in uit. De 17-40 heb ik tot 2x toe aangeschaft, maar was telkens weer teleurgesteld over de matige hoekscherpte op fullframe. De 14mm van Samyang is leuk, maar vind ik een tikkie teveel groothoek, zo tussen de 16 en 20mm is echt wijd genoeg.
De Tokina 16-28 wordt op veel fora vergeleken met de zeer gewilde Nikon 12-24, weke ook middels een adapter op Canon's wordt gebruikt. De Tokina zou volgens sommigen deze Nikon evenaren en op sommige punten zelfs overtreffen. Op f/5.6 is deze lens gewoon knalscherp tot in de hoeken, vertekening te verwaarlozen en een goede contrast en kleurweergave hebben die goed aansluit bij de Canon objectieven.
Nadeel is echter het bolle glaselement, waardoor het gebruik van filters wat lastig wordt. Inmiddels heeft Lee daar een
oplossing voor, maar ook de filterhouder van
Hitech is een goede optie.
Ik ga deze binnenkort eens uitproberen, let echter wel op exemplarische verschillen, want de QC bij Tokina is vergelijkbaar met Sigma, naadje dus.