[ 14 berichten ] 
 Titel: Effectiviteit IS Canon 100mm macro L IS
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 09:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heeft iemand hier ervaring met de IS van de 100L in close up situaties? Ik merk dat ik geregeld in sitauties verkeer waarbij een statief onbruikbaar is (camera ligt al zo ongeveer op de grond) en waar het licht ook niet al te royaal is. Zou in zo’n situatie de 100L uitkomst bieden? Of is de werking van IS ook in close up situaties al beperkt?
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 14:36 
 WWW  Profiel
Als je de camera op de grond ligt, of met iets er tussen wat stil ligt, waarvoor heb je dan nog IS nodig? ;)
Of een gorillapod nemen als het net iets hoger zit...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 14:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een gorillapod houdt m'n 5D met 180mm macro denk ik niet...
En helemaal op de grond ligt de camera net niet. Verkrampte onmogelijke houding met 2 vingers onder de body op 1cm van de grond en dan de lens iets omhoog gericht met m'n andere hand. Dat is een beetje het scenario ;-)
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 14:59 
 WWW  Profiel
Geen idee hoe zwaar de 5d met betreffende lens is. Op een 550d met een Tamron 18-270 (ook niet heel licht) houdt hij...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 15:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk ongeveer 2x zo zwaar. Maar goed, dat was de vraag niet; een gorillapod is geen optie.
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 15:15 
 Profiel
Ik heb geen linkje naar de test, maar wat ik begrepen heb (en in de praktijk ook wel merk) is dat er van de 4 stops IS die Canon opgeeft bij 1:1 macro ongeveer 1 bruikbare stop winst overblijft.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 15:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is in ieder geval iets. Echt 1:1 gebruik ik denk ik amper. Mag ik ervan uitgaan dat ik bij 1:2 2 stops win? ;-)
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Effectiviteit IS Canon 100mm macro L IS
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 15:28 
 Profiel
:lol:

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 15:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zonder gekheid: win je snel meer stops als je niet op 1:1 werkt of heb je het pas bij portretachtige afstanden over meerdere stops?
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 18:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je beschrijft wel een situatie waar een rijstzak meer helpt dan IS.
Als je 'm wil, kopen. Sowieso kun je met 100mm langere sluitertijden gebruiken dan met 180mm.
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Effectiviteit IS Canon 100mm macro L IS
UNREAD_POSTGeplaatst: 08 Okt 2012 21:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Met een rijstzak heb ik niet de controle die ik zoek (halve cm naar boven/beneden e.d.).
En het is niet zo dat ik m'n zinnen gezet heb op de lens en hier nu bevestiging zoek. ;)
De IS zou voor mij de enige reden zijn om wat anders te willen. Maar dan moet ie wel wat toevoegen in situaties waar ik hem voor wil gebruiken....
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Okt 2012 12:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Klaas, ik heb de non L versie en gespeeld met de L versie van de 100mm. Voor mijn gebruik is statief prima te doen en zodoende de non-L versie ook, maar ik herken je situatie wel goed.
De stabilisatie werkt goed, ook voor close-ups. Ik heb het gebruikt bij wat trouwringen e.d., zo'n 1:2 vergroting en daar kon ik goed merken dat de IS je helpt.
Blijft uiteraard over dat je een flinterdunne DoF hebt, maar ik weet dat je dat weet :P

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Okt 2012 09:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank je. Bruikbare info!
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Okt 2012 20:12 
 WWW  Profiel
Misschien een idee om je statiefpoot ondesteboven in je statief te monteren en je camera ondersteboven te gebruiken? op die manier kun je tot op mm's boven de grond komen met statief.
Wat foto apparatuur, en vooral veel plezier bij het foto's maken.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 14 berichten ] 

Grijswaarden