[ 17 berichten ] 
 Titel: Canon 17-85 "vuil licht"
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2012 03:59 
 WWW  Profiel
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een een 17-85 f/4-5.6 lens gekocht bij mijn canon rebel XSi (450D). Ik heb hiervoor gekozen omdat ik tijdelijk in china zit en af en toe alleen mijn camera + lens wil meenemen in plaats van mijn hele cameratas met een range van lensen (ivm met gewicht). Ik weet dat de optische kwaliteit van de lens niet super is, maar daar neem ik genoegen mee omdat de lens een wat groter zoom bereik heeft en niet al te prijzig is.

Voorheen gebruikte ik een combinatie van de normale kitlens 18-55 en een tamron zoomlens 70-300.

ik heb alleen sinds ik gebruik ben gaan maken van mijn nieuwe lens een probleem wat ik voorheen bij mijn andere lenzen nooit gehad heb. Bij het schieten van foto's overdag krijg ik bijna altijd, zoals ik het dan maar noem, "vuil licht" in mijn foto's. (als dit fenomeen een naam heeft, ben ik daar ook benieuwd naar.) Ik heb twee foto's bijgevoegd waarbij ik mijn probleem omcirkelt heb.

nu rijst bij mij de vraag of dit aan mijn fotografie kunsten, de lens, of de camera ligt en hoe ik het kan voorkomen!

Tevens ben ik benieuwd of dit een veel voorkomend probleem is. Want ik heb gezocht op meerdere fora maar kan hierover niets vinden.

Afbeelding
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Canon 17-85 "vuil licht"
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2012 07:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
donaldm schreef:

Ik weet dat de optische kwaliteit van de lens niet super is

En de coating, zonnekap, interne reflecties bestendigheid, enz? Dit krijg je als de zon je lens schijnt, of als hij er een beetje in schijnt. De ene lens is er gevoeliger voor dan de andere, kennelijk de (of jouw) lens wat meer als dit je stoort.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2012 07:25 
 WWW  Profiel
Gebruik je een voorzet- of beschermfilter op je objectief ? Dat is meestal aanleiding voor dit soort problemen
Nikon spul.

Laatst gewijzigd door a90 op 10 Sep 2012 07:26, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2012 07:26 
 WWW  Profiel
De eerste foto is met zonnekap geschoten, de tweede kan ik mij niet herinneren.

Maar is dus lens eigen dat deze vlekken optreden? Op de eerste foto onderin is het gewoon een (redelijk felle) lamp die ik bewust buiten beeld heb geprobeerd te houden. Ik merk bijvoorbeeld ook dat als ik gebouwen + lucht fotografeer de randen van gebouwen erg vaag en overbelicht worden. Als het lens eigen is moet ik toch gaan nadenken over een switch, want mij stoort het inderdaad wel degelijk.

Is er een mogelijkheid dit probleem op te lossen zonder lens switch? met bijv. een filter?

ik gebruik momenteel een UV filter

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2012 07:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
als dat een slecht UV filter is kan dat de oorzaak ook zijn. Dat het licht daardoor juist meer in je lens valt dan t zonder filter zou doen, en daardoor je contrast er aan gaat. Licht 'moet' OP je lens vallen en niet er IN.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2012 10:20 
 Profiel
het kan heel goed door het uv filter komen, welk merk gebruik je?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 10 Sep 2012 14:04 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Als ik de voorbeelden zo zie verdenk ik ook hert UV filter. Haal het er eens een tijdje af en kijk of je ook dan nog last van hebt Goeie kans dat het weg is.
Canon 40D + grip | Sigma 10-20 F:4-5.6 | Tamron 17-50mm F:2.8 | Canon 70-200mm F:4L |Tokina 100mm F:2.8 Macro

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Sep 2012 02:46 
 WWW  Profiel
Ik gebruik een TIFFEN UV-protection filter (67mm), de fotozaak waar ik ook mijn lens gekocht heb vertelde mij dat dit een redelijk kwaliteit filter is.

Ik zal in ieder geval is een tijdje zonder filter proberen en kijken of er verschil in zit.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Sep 2012 10:17 
 Profiel
Tiffen redelijke kwaliteit? Redelijk matig dan nog altijd :)
Als je een beschermfilter wilt gebruiken, gebruik dan een goede van B+W of Hoya en laat goedkope merken zoals Tiffen, Hama en namen die nog het meest op Japanse vis lijken links liggen. En haal bij tegenlichtopnames altijd het filter er af om reflecties te voorkomen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Sep 2012 10:24 
 WWW  Profiel
Tja, als student moet je af en toe voor de budget versies van dingen kiezen om toch je hobby te kunnen beoefenen. Ik zal er in ieder geval aan denken bij mijn volgende aanschaf.

bedankt voor de tips in ieder geval!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Sep 2012 10:41 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Gewoon geen UV-filter gebruiken, scheelt nog meer geld.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Sep 2012 14:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
atmosphere schreef:

Gewoon geen UV-filter gebruiken, scheelt nog meer geld.

Mee eens, heb er ooit een B+W filter op gehad, maar toen ik zag hoeveel verschil het had op de foto's, heb ik hem gelijk in de prullenbak gegooid.
In plaats daarvan zit op elke lens een zonnekap (bij mijn 17-50 zit die erbij, de 50mm en 70-300 moest ik apart erbij kopen).
Als het UV filter kapotgaat door vallen bijvoorbeeld, dan kan die muurvast komen te zitten op de lens, en moet je gaan forceren. Bij een zonnekap heb je dat probleem minder. ;)
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Sep 2012 18:41 
 Profiel
De B+W MRC UV filters zijn behoorlijk goed. Met tegenlicht zul je absoluut verschil zien, maar ik zou je ook zo voorbeelden kunnen laten zien waarbij je nauwelijks tot geen verschil ziet.
Al werk ik ook al jaren zonder UV filter. Voor de prijs van een goed filter kun je een duur objectief vaak een paar jaar verzekeren. Geruststellender en beter voor de kwaliteit.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Sep 2012 03:36 
 WWW  Profiel
Ik heb het afgelopen weekend zonder filter geprobeerd en zag inderdaad wel wat verschil, het is nog niet helemaal weg maar dat zal ook wel een beetje aan mijn eigen vaardigheid liggen. Bedankt voor alle tips hier. Zal zo snel mogelijk is een fotoserie proberen te posten.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Sep 2012 11:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heul vroegah hebben we hier op DPZ eens een test gedaan met en zonder (Hoogwaardige B&W-) UV filters.
Conclusie was: Eraf met die krengen: zelfs de beste UV filters halveerde de scherpte zo'n beetje en geven flares en ghosting.

Misschien dat iemand dat topic nog kan vinden ? Jaartje of 6 geleden gok ik ?
Alle repliek is onwelkom mannen!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Sep 2012 12:29 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Herinner me dat topic goed. Ook de reden dat ik nooit meer filters gebruik, tenzij ik er niet omheen kan (pola). Het stond volgens mij in de bibliotheek-sectie ofzoiets.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Sep 2012 12:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou ook even het achterste lens-element 100% goed controleren op vingervlekken. Heb dat een keer niet gedaan en werd al zo chaggo van die uitgebeten highlights overal met mn splinternieuwe 40mm 2.8...bleek de canon er alvast een fabrieks-vingerafdrukje op kado gedaan te hebben :D

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 17 berichten ] 

Grijswaarden