Ik had het nooit verwacht maar heb nu toch een reden gevonden om buiten het Canon segment te shoppen.
Aangezien er nog geen topic was over deze lens, bij deze.

Waarschijnlijk hadden de meeste fotografen net zoals mij gehoopt op de toevoeging van IS bij de nieuwe versie van de Canon 24-70 F2.8, helaas.
Canon gaf als reden dat de lens hierdoor te zwaar zou worden.
En dat terwijl het verschil met de Tamron (welke ook 82mm filtermaat heeft) echt nihil is:
Tamron 24-70: 825g
Canon 24-70 I: 950g
Canon 24-70 II: 805g
Wat technisch geleuter:

Code:
Model A007
Focal Length 24-70mm
Maximum Aperture F/2.8
Angle of View (diagonal) 84゜ 4' - 34゜ 21'
Lens Construction 17 elements in 12 groups
Minimum Focus Distance 0.38m (15.0in)
Max. Magnification Ratio 1:5 (at f=70mm: MFD 0.38m)
Filter Size Φ82mm (3.2in)
Length*1 108.5mm (4.3in)*
Extended Length*2 116.9mm (4.6in)*
Diameter Φ88.2mm (3.5in)
Weight 825g (29.1oz)*
Diaphragm Blade Number 9 (rounded diaphragm)
Minimum Aperture F/22
Standard Accessories Flower-shaped lens hood
Compatible Mounts For Nikon, Canon, Sony*3
Er zijn op het grote internet natuurlijk genoeg pixelpeeping tests te vinden, dus google is hiervoor je vriend.
Ik zocht zelf een lichtsterke zoom met IS (ivm video) die geschikt is voor FF, Canon kan hiervoor enkel de 24-105 F4 IS aanbieden, niet echt lichtsterk dus.
Ook ben ik af en toe het jongleren en slepen met primes zat dus een standaard zoom is dan wel zo "makkelijk". Inmiddels heb ik deze lens maar gewoon gekocht aangezien er toch geen alternatief is en wilde via deze weg alvast mijn eerste hands-on ervaringen delen.
Tijdens het uitpakken valt het direct op dat de lens wel een behoorlijk formaatje heeft en de filtermaat is 82mm, daar zat ik dan met me 77mm filters dus nog even een pola en nd erbij gekocht(en bij 82mm is dat katjing!)

De bouwkwaliteit is wel netjes, voelt stevig en solide aan, zoomen gaat nu nog wat stroef maar dat moet wellicht nog even inslijten.
Zonnekap is ook netjes en heeft een kleine "klik" op het einde zodra je deze vast draait.
De Tamron is uitgerust met VC wat volgens de handleiding een 4-stops IS is.
Deze is boven verwachting stil, ik moest echt me oor bij de lens houden om te horen of deze inderdaad aan staat. Volgens de handleiding duurt het na het "opstarten" van de IS ongeveer 1sec voordat de IS optimaal zijn werk kan doen. Zelfs op 70mm zie ik het beeld niet "springen" zodra de IS opstart.
Bij de Tamron zitten de zoom- en focusring andersom in vergelijking met de Canon, de focusring zit dus bij de body en daarna de zoomring.
Deze focusring is precies 1cm breed, dat is nogal iel helemaal omdat je met video verplicht MF moet gebruiken.
Maar het gene wat het meeste opvalt is dat de focus- en zoomring andersom draaien in vergelijking met de Canon. Dit vraagt wel wat gewenning.
Over de autofocus kan ik je nog weinig melden, hij doet ze werk

In sommige reviews kwam er wel naar voren dat deze een fractie trager zou zijn als de Canon 24-70 maar daar heb ik tot nu toe nog niets van gemerkt, wellicht ga ik dit merken zodra ik weer snelle actie ga fotograferen.
En dan nu de beeldkwaliteit, de eerste resultaten zijn netjes.
Tot nu toe ben ik er wel tevreden met wat testshots, dit weekend ga ik deze lens echt aan het "werk" zetten tijdens een event dus daarna kan ik wellicht wat verder klagen of de hemel in praten

De hoofdstukken, kleuren, contrast en bokeh laat ik nog even open.
Hier nog een van de vele sites met wat testsamples en een demofilmpje van de IS in werking bij video
http://fstoppers.com/review-tamron-24-7 ... on-24-70mmDe Tamron site incl. samples:
http://www.tamron.co.jp/en/lineup/a007/index.htmlIk denk toch dat Tamron met deze lens wel een hit heeft, wat denken jullie?