Een groepsfoto met een 50mm is niet ideaal, een 50mm is goed voor portretten op crop, en zolang je onderwerp niet tegen de muur aanstaat, moet je op hogere lichtsterkte te achtergrond toch wel een beetje los kunnen krijgen.
Dat is ook de reden dat het buiten wel lukt, omdat je onderwerp dan meestal ver weg staat van je achtergrond en dan is je onderwerp losmaken een stuk makkelijker.
35mm zou ik zelf prefereren, maar deze is nu niet echt bij uitstek geschikt voor portretten, de 50, en 85mm zijn dit wel, waarbij de 85 de ideale portretlens is. De 35mm geeft je een wijder beeld en is meer geschikt voor overzichten en niet zo zeer voor portretten omdat deze nog een beetje teveel vervormt.
Maar zonder direct vervelend te willen zijn, verdiep je eerst eens in de techniek, ik krijg het idee dat je een hoop basiskennis mist als je verhaal zo lees. Als je begrijpt wat een diafragma is en doet, en wat ISOwaarden hieraan toe kunnen voegen, kun je zelf antwoord geven op je vraag.
Nieuwe lenzen maken niet betere foto's

Ik kan niet zagen, ook niet met een duurdere gouden zaag.... ik moet het eerst leren en weten wat de beste techniek is.
(niet meteen je camera doorzagen nu he....)