[ 6 berichten ] 
 Titel: Nikkor AF-S DX 18-105 mm lens/Bokeh
UNREAD_POSTGeplaatst: 02 Sep 2012 22:28 
 Profiel
Hallo allemaal!

Ik ben een newbie in fotografie en ik had een vraagje aan de experts over 'bokeh'. Ik heb een Nikon D5100 gekocht met een 18-105 objectief. Natuurfoto's met mooie bokeh maken lukt me prima! Maar waar ik nog geen succes mee heb, zijn portretfoto's met mooie bokeh. Wat voor instellingen ik ook gebruik, ik krijg geen bokeh effect.

Als ik een persoon ruim voor een achtergrond plaats, en ikzelf op ongeveer 2 meter afstand ga staan, met f3,5 (laagste wat ik kan krijgen met mijn objectief), komt de achtergrond toch niet bokeh. Ook is de sluitertijd langzaam als ik binnenshuis een portret foto maak met kamerverlichting en een f3,5 waarde. De foto word dan heel onscherp. Ik vraag me af hoe ik dit kan voorkomen, En binnen en buitenshuis mooie (familie)portretten kan krijgen met bokeh. Ik denk dan toch dat ik nu een van de instellingen niet goed heb staan.

Ik ben ook nog op zoek naar een lens voor een goede scherptediepte, bij weinig licht, (in de avond en binnenshuis), en zat dan te denken aan de Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G of de Nikkor AF-S 50mm F1.8 voor erbij. Wat zijn de verschillen tussen deze? Ik maak het liefst portretfoto's/groepsfoto's.

Hebben jullie tips? Alvast bedankt!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Sep 2012 10:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tip van de dag: Lees eens een basisboek fotografie door daar kan je al heel wat nuttige info uithalen hoe je de scherptediepte kan verkleinen en dus een mooie bokeh kan creƫren.

Het verschil tussen de 35 mm en de 50 mm. is 15 mm.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Sep 2012 11:52 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Kijk ook 'ns op http://www.pixel-peeper.com/
En bekijk eens wat de verschillende objectieven/diafragma's doen.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Sep 2012 12:07 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Een groepsfoto met een 50mm is niet ideaal, een 50mm is goed voor portretten op crop, en zolang je onderwerp niet tegen de muur aanstaat, moet je op hogere lichtsterkte te achtergrond toch wel een beetje los kunnen krijgen.

Dat is ook de reden dat het buiten wel lukt, omdat je onderwerp dan meestal ver weg staat van je achtergrond en dan is je onderwerp losmaken een stuk makkelijker.

35mm zou ik zelf prefereren, maar deze is nu niet echt bij uitstek geschikt voor portretten, de 50, en 85mm zijn dit wel, waarbij de 85 de ideale portretlens is. De 35mm geeft je een wijder beeld en is meer geschikt voor overzichten en niet zo zeer voor portretten omdat deze nog een beetje teveel vervormt.

Maar zonder direct vervelend te willen zijn, verdiep je eerst eens in de techniek, ik krijg het idee dat je een hoop basiskennis mist als je verhaal zo lees. Als je begrijpt wat een diafragma is en doet, en wat ISOwaarden hieraan toe kunnen voegen, kun je zelf antwoord geven op je vraag.

Nieuwe lenzen maken niet betere foto's ;)
Ik kan niet zagen, ook niet met een duurdere gouden zaag.... ik moet het eerst leren en weten wat de beste techniek is.
(niet meteen je camera doorzagen nu he....)
Ik heb net een sprookjeshuwelijk, iedere keer als ik thuiskom, zit er een heks op de bank....

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Nikkor AF-S DX 18-105 mm lens/Bokeh
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Sep 2012 13:40 
 Profiel
Ik begrijp dat mijn vragen wat dommig overkomen..maar ik ben nu eenmaal nieuw in fotografie. En ik dacht dat dit een forum was, om elkaar een beetje op weg te helpen..!

Ik heb me al aangemeld voor een cursus, maar ik ben nu al zelf aan het experimenteren. Maar ik kom er hopelijk zelf wel uit! Alsnog bedankt voor de link en de tips dat ik me er nog in moet verdiepen (maar dat had ik zelf ook wel door.. ;) )

Groetjes!

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Nikkor AF-S DX 18-105 mm lens/Bokeh
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Sep 2012 14:13 
Gebruikers-avatar
 Profiel
http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=74&t=45396

Zie ook de FAQ, ik snap dat je graag op weg geholpen wilt worden, maar we gaan er hier een beetje vanuit dat de basis wel bekend is. :o

Voel je dus niet persoonlijk aangevallen, we bedoelen het niet rot en/of persoonlijk. Alleen ligt het antwoord bij jou niet zozeer in de nieuwe lens, het is een combinatie van verschillende factoren. Een goede cursus kan je echt een heel stuk helpen.

Succes :applaus:
Ik heb net een sprookjeshuwelijk, iedere keer als ik thuiskom, zit er een heks op de bank....

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 6 berichten ] 

Grijswaarden