[ 8 berichten ] 
 Titel: Tamron 28-105 SP for Nikon
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Aug 2012 20:41 
 Profiel
Hallo,

Ik ben geen hele fanatieke fotograaf maar ik maak foto's voor de volleybalclub/site. Dit speelt geen Eredivisie, dus het licht is niet altijd even geweldig. Ik heb wel een 50mm/f1.4 lens maar zoomen is toch iets praktischer
Nu ben ik al een tijdje aan het kijken en dacht ik dat de Tamron 28-75/f2.8 wel een leuke lens is. Ik heb een Fuiji S3 camera. Maar nu kan ik een 28-105 SP lens kopen en die past denk ik ook op de S3.
Maar het is een lens uit 1999/2000:
- is deze lens goed genoeg? Heeft iemand ervaring ermee.
- Zoomt deze lens snel genoeg?

Het lijkt mij voor in de zaal een nog net iets mooier zoom bereik.

Ik weet niet of ik die vraag moet stellen maar ik doe het toch, heeft iemand een idee wat zo'n lens waard is? Ik las op een ander forum dat iemand hem in 2007 voor 119 dollar had gekocht.

Nico

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Aug 2012 20:45 
 WWW  Profiel
een relevante vraag bij sportfotografie lijkt me ook 'is de autofocus snel genoeg?'. Ik heb wel eens een Nikkor en een Tokina naast elkaar geprobeerd en daartussen zat veel verschil.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Aug 2012 20:58 
 Profiel
Ik weet niet of dit genoeg zegt maar bij die Nikkor 50mm was het in mijn optiek snel genoeg. Maar dan gaat dan waarschijnlijk niet op voor deze Tamron lens.
Was de autofocus van de Nikkor sneller of juist niet?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Aug 2012 21:03 
 WWW  Profiel
Van de lenzen die ik geprobeerd heb was de autofocus op de Nikkor *veel* sneller. Verschil tussen "tik" scherp, en "zoom zoom zoom" scherp. Dan weet je waarom zo'n lens zo duur is: er is meer dan f/2.8.

Of dat voor de lens waar jij naar kijkt opgaat weet ik niet, maar ik zou het zeker betrekken in je besluit

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Aug 2012 06:05 
 WWW  Profiel
Lenzen gaan vaak erg lang mee, dus dat deze nu 12 jaar oud is zou ik me geen zorgen over maken.
Wel zou ik adviseren om, als dat enigszins mogelijk is, de lens uit te proberen voordat je hem definitief koopt. Dan kun je voor jezelf zien of de lens goed en snel genoeg is voor wat je ermee wilt doen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Aug 2012 09:25 
 Profiel
Ik ken de 28-105 niet van Tamron maar doorgaans is het wel zo dat hoe groter de zoom factor, hoe meer dat ten kosten gaat van de kwaliteit van de lens. Daarom zijn de "mega zoom" lenzen van 28-300mm vaak ook lenzen die niet bekend staan vanwege hun optische kwaliteit. (Maar kunnen weer handig zijn als je echt maar 1 lens mee mag/kan/wil nemen en daar ook wat kwaliteit voor wilt offeren.)

De 28-75mm f/2.8 van Tamron is een hele, hele fijne lens. Als je een goed exemplaar te pakken krijgt, dan heb je een super lensje in handen. Zie ook mijn topic over mijn Canon 24-105L, daar heb ik ook een voorbeeld foto van mijn Tamron 28-75 gepost. (directe conversie van RAW zonder enige verscherping). Wijd open is de 28-75 niet een match voor de veel duurdere Canon en Nikon 24-70 f/2.8 lenzen maar een stop geknepen wordt het verschil al erg klein en vanaf 2 stops zijn ze qua scherpte niet makkelijk uit elkaar te houden. Alleen de kleurweergave van de Canon lenzen is wel beter. Qua prijs/prestatie verhouding zijn er echt heel weinig lenzen die aan de Tamron 28-75mm kunnen tippen.
Canon EOS 1D MkII? | Canon 17-40 f/4L | Tamron 28-75 f/2.8 Di | Canon 70-200 f/2.8L | Canon 400 f/5.6L | Canon 1.4x II | 580EX

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Aug 2012 09:38 
 Profiel
reinoud schreef:

een relevante vraag bij sportfotografie lijkt me ook 'is de autofocus snel genoeg?'. Ik heb wel eens een Nikkor en een Tokina naast elkaar geprobeerd en daartussen zat veel verschil.

Aangezien je meestal op behoorlijke afstand zit, zit je qua focus altijd grofweg in hetzelfde gebied. Mijn ervaring (toegeven: dat zijn slechts enkele wedstrijden) is dat de focussnelheid echt niet heel belangrijk is als je de bewegingen van de bal / spelers weet te volgen.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Aug 2012 10:07 
 WWW  Profiel
Ik heb volleybal tot nu toe op groothoek gedaan en daar was de afstand enorm variabel. Tussen 2 meter en 20 meter ongeveer. Als de TS naar een 28-75 lens kijkt vermoed ik ook dat het niet alleen grote afstanden zijn.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 8 berichten ] 

Grijswaarden