[ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Jun 2012 13:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ellenvandrunen schreef:

...maar dit is voor in m'n fietstas ook wel een leuke optie...

Zorg dat je extender dan niet in de fietstas zit, je zal je regelmatig vergissen :)
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Jun 2012 16:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
;) Ik twijfel nog hoor, zit al zo lang uit te kijken naar die 35mm..

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Jun 2012 20:19 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vandaag nog een vergelijking gemaakt met de 35L. Geen statief bij me, dus vanaf het scheve picknicktafeltje geschoten en thuis rechtgezet. Helaas de beruchte wand niet beeldvullend... Hoekscherpte is dus moeilijk te vergelijken.

40 2.8:
Afbeelding

35L:
Afbeelding

40 2.8:
Afbeelding

35L:
Afbeelding

Ik vind deze beelden wel heel erg veel op elkaar lijken. Sure, wat meer vignet bij de 40 op 2.8, maar rendering en kleurweergave zijn imo vrijwel identiek. Indrukwekkend.
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 06:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb de lens ook sinds gisteren binnen. Mooi compact, toch lekker zwaar waardoor balans op een 5D mk2 voldoende is. Wel moest ik de tripod mount van m'n manfrotto losschroeven, anders balanceerde het niet lekker.

De lens "rendert" wel héél anders dan ik gewend ben van m'n tamron 28-75 2.8. Die is romig, warm, zacht en heeft een hoog dynamisch bereik. Deze lens heeft een lager dynamisch bereik en rendert koud (véél kouder!).

Het lagere dynamisch bereik zit hem in de highlights. De lens die rendert namelijk de lichtere delen van het beeld (alles vanaf midden grijs!!) een stuk lichter dan ik gewend ben. Deze "compressie" van lichte delen geeft dus sneller uitgebeten luchten effectief, dit zal bij huidtinten ook zo zijn.

De scherpte is wel fenomenaal, al meteen vanaf wijd open. Op F4 is alles van hoek tot hoek spatscherp. Vignetting viel me eigenlijk heel erg mee na de doemverhalen op internet - t' is best een "ruime" vignet op 2.8 waardoor het niet opvalt en een lekker subtiel effectje mee geeft. Perfect te corrigeren. Focussnelheid is prima, focusgeluid is ook behoorlijk stil.

Al met al positief, maar die kleurtekening ben ik niet helemaal wild van, noch de neiging om in de lichte delen uit te bijten. Ik belicht nu standaard 1/3de stop onder, dan compenseer ik de iets donkerdere schaduwen wel weer in photoshop.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 11:12 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kun je iets zeggen als je dit vergelijkt met de canon 50mm/1.8?
http://www.marcomeijerink.nl
Reizen door een wereld van Beelden - Fotograaf en Avonturier

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 11:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Die 50/1.8 is slechter.

Maar dat lijkt me niet heel relevant.

Relevanter is of je een 40mm of een 50mm wilt :)
Plaats 'ik vind' voor alles wat ik zeg.
[Mijn Blog] -- [Mijn flickr]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 11:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een filmpje met het focusgeluid.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 12:13 
 WWW  Profiel
qadn schreef:

Maar dat lijkt me niet heel relevant.
Relevanter is of je een 40mm of een 50mm wilt :)

f1.8 of f2.8 lijkt me relevanter.
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 12:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb de 50 1.8 nooit gehad, wel eens gebruikt met een 400D of zoiets. Die combinatie weigerde te focussen binnenshuis. Dat zal deels aan de body hebben gelegen, en deels aan de lens.
De 40 2.8 focust waarschijnlijk veel beter in het donker dan de 50 1.8. Maar 2.8 is maar 2.8, bij weinig licht heb je dan misschien meer aan een 1.8 en handmatig focussen...

Bouwkwaliteit van de 40 is beter dan de 50 1.8, de beeldkwaliteit waarschijnlijk ook... behalve op 1.8 tot 2.8.

Maar wat Qadn al zegt, op FF is het een behoorlijk verschil tussen 40 en 50mm.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 13:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bij mij is ie op 2.8 toch wel redelijk scherp al, beter dan de 50 1.8 of 50 1.4 zelfs. Ik heb die van mij wel een -4 focus correctie gegeven, hij was op zich wel "spot on" maar hij stond te veel op de achtergrond gefocust waardoor je met name in de hoeken dat extra ging zien. Ná correctie liep de hoekscherpte dus op.

Zomaar een geslaagd plaatje, met name leuk om de bokeh (overigens is dit wel nabewerkt, dus weinig zinvol qua kleurbeleving of dynamisch bereik).
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 15:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
En in vergelijking met de 35 1.4?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 15:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Jaja, ik ga dit weekend wel weer aan de slag ;)

edit:
en hij is inmiddels getest door photozone

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Aug 2012 14:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
De eerste keer dat ik de lens op de camera schroefde, weigerde deze te focussen. Stond nog in de winkel.
Ik denk, hij maakt niet goed contact of zo... Keertje losgemaakt en weer vast en hij deed 't weer. Later één keertje iets soortgelijks meegemaakt.
Het blijkt toch vaker voor te komen:
thedigitalpicture.com schreef:

Canon EF 40mm f/2.8 STM Pancake Lens Product Advisory
Monday, August 06, 2012
From Canon USA:

To Users of the EF40mm f/2.8 STM Interchangeable Lens for Canon Digital SLR Cameras

Thank you for using Canon products.

It has been confirmed that the autofocusing function of the EF40mm f/2.8 STM lens, which was released in June 2012, may not operate correctly.

The details of this phenomenon are described below.

Affected Product

EF40mm f/2.8 STM

Phenomenon

If pressure is applied to the lens barrel while the lens is mounted to the camera (pressure can be applied even while attaching the lens cap or while carrying the camera with the lens attached in a bag), the autofocusing function of the lens may stop working.

*This phenomenon does not occur during normal shooting.

*This phenomenon does not result in a malfunction of the lens.

Workaround

When the above phenomenon occurs, detach and reattach the lens, or remove and reinsert the camera battery to restore the operations.

Market Support

The firmware to address this phenomenon will be available for download in late August, 2012.

Once this firmware is ready, we will make an announcement on our Web site.

Support

This information is for residents of the United States and Puerto Rico only. If you do not reside in the USA or Puerto Rico, please contact the Canon Customer Support Center in your region.

Note From the Review

This problem does not appear to affect all lenses - I tried to force my 40 STM to create this problem while creating the Canon EF 40mm f/2.8 STM Lens Review, but could not induce the issue.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Aug 2012 19:27 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Ja, ik heb dit ook al eens gehad. Maar bovenstaand probleem kan het niet zijn omdat we niet inde VS wonen of Puerto Rico. Ben benieuwd wat het dan wel is.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Aug 2012 20:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb we toch importexemplaren ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Aug 2012 22:16 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Vind het trouwens leuk dat het ding ook nog heel goed werkt op hele oude toestellen. Heb een EOS RT en dat is toch wel een heel mooie combo. Door de zoeker zonder blackout bijna een beetje het meetzoekergevoel :P
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 20:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tips gevraagd van de 5d eigenaren en deze 40mm pancake :)

Ik heb altijd met Nikon (D50 en D300) gewerkt maar heb al mijn lenzen en body's verkocht vanwege dat het allemaal zoveel ruimte in beslag nam. Ik heb hiervoor begin dit jaar een Fuji X100 gekocht zodat ik in ieder geval niet achteruit zou gaan in beeldkwaliteit maar moet zeggen dat ik niet echt kan wennen aan de eigenaardigheden van deze camera.

Ik wilde eigenlijk gewoon de D300 houden en op zoek gaan naar een kleine lens maar kleiner van de 35mm 1.8 ben ik niet gegaan omdat er buiten de Voigtlander niets was maar deze was weer MF waar ik een hekel aan heb :)

Nu zie ik dus dat Canon een pancake heeft gemaakt en ben spontaan verliefd geworden, als ik de X100 verkoop heb ik het budget om een 5D MK1 aan te schaffen en deze compleet te maken met de 40mm Pancake.

Is dit een domme zet? De AF van de X100 is iets waar ik vaak tegenaan loop (veel hunten/niet scherpstellen bij weinig licht, vaak net ernaast zitten met AF, opstarttijden en nog wat kleinigheden). Qua ISO-bereik is de X100 uiteraard wel veel beter, maar daar heb ik niet zo'n problemen mee. Lang leve Z/W en/of de ruisonderdrukking in Lightroom.

Wel lijkt me het niet hebben van een flitser op de body een groot nadeel.

Wie kan mij een zinnig antwoord geven of dit een domme zet is of niet :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 20:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Er is een topic op DPZ waar iemand exact dezelfde vraag stelt. Misschien heb je wel iets aan de reacties die daar komen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 23:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Klopt, is mijn topic :) Deze post hier was meer richting de gebruikers van de 40mm gericht die ook een 5D hebben :)

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Grijswaarden