Tips gevraagd van de 5d eigenaren en deze 40mm pancake

Ik heb altijd met Nikon (D50 en D300) gewerkt maar heb al mijn lenzen en body's verkocht vanwege dat het allemaal zoveel ruimte in beslag nam. Ik heb hiervoor begin dit jaar een Fuji X100 gekocht zodat ik in ieder geval niet achteruit zou gaan in beeldkwaliteit maar moet zeggen dat ik niet echt kan wennen aan de eigenaardigheden van deze camera.
Ik wilde eigenlijk gewoon de D300 houden en op zoek gaan naar een kleine lens maar kleiner van de 35mm 1.8 ben ik niet gegaan omdat er buiten de Voigtlander niets was maar deze was weer MF waar ik een hekel aan heb

Nu zie ik dus dat Canon een pancake heeft gemaakt en ben spontaan verliefd geworden, als ik de X100 verkoop heb ik het budget om een 5D MK1 aan te schaffen en deze compleet te maken met de 40mm Pancake.
Is dit een domme zet? De AF van de X100 is iets waar ik vaak tegenaan loop (veel hunten/niet scherpstellen bij weinig licht, vaak net ernaast zitten met AF, opstarttijden en nog wat kleinigheden). Qua ISO-bereik is de X100 uiteraard wel veel beter, maar daar heb ik niet zo'n problemen mee. Lang leve Z/W en/of de ruisonderdrukking in Lightroom.
Wel lijkt me het niet hebben van een flitser op de body een groot nadeel.
Wie kan mij een zinnig antwoord geven of dit een domme zet is of niet