[ 5 berichten ] 
 Titel: Waarom is Dallmeyer zo duur?
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Aug 2012 18:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
De website 43rumors.com heeft zich in korte tijd twee keer afgevraagd waarom Dallmeyer objectieven zo duur zijn. Een paar keer zesduizend euro, zelfs elfduizend euro...

Ik vind die vraag eigenlijk wel interessant; zelf heb ik er ook geen enkel antwoord op. Voor deze vraag van 43rumors had ik zelf nog nooit van het merk gehoord. Omdat op DPZ meer mensen zitten die met klassieke apparatuur werken (of er een liefde voor hebben), wil ik die vraag hier een keer neerleggen.

Dus... Waarom is Dallmeyer zo duur? Alleen een beperkt aanbod, of zijn/waren hun objectieven echt zo goed?
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Aug 2012 18:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ben ook niet zo bekend met dit merk, maar als ik lees dat ze in 1884 voor groot formaat camera's objectieven konden maken met een opening van F2.0 kan je wel begrijpen hoeveel glas daar in verwerkt zit en hoe duur dit moest zijn voor de productie en daar komen nu nog de verzamelaars prijzen bij opgeteld!

Kijk eens naar een 50mm 0.95 van Leica die moet rond €10000 kosten en bedenk dan een objectief dat een negatief van 8x10 inch of groter moet belichten en je krijgt een idee hoe veel dat zou moeten kosten als dat nu gemaakt zou worden!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Waarom is Dallmeyer zo duur?
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Aug 2012 21:15 
 WWW  Profiel
Ik neem aan dat je het nu over petzval objectieven hebt?
Om eerlijk te zijn, een prijs van 11000 euro ben ik nog niet tegengekomen.

Dallmeyer had een hele serie aan objectieven.
Kwalitatief goede objectieven.
Dan heb je het over objectieven van circa 200 mm tot 6-800mm.
Deze lange brandpunten waren destijds al enorm kostbare en zeldzame objectieven.
Vergelijk het maar met bijvoorbeeld een moderne nikon 600mm 4.0 t.o.v. een standaard 50mm objectief

Momenteel is er een hele grote vraag naar de grotere series.
Hoofzakelijk voor het gebruik van wet plate photography.
Met name uit bijvoorbeeld China waar deze vorm van fotografie "hot" is
Grote vraag en weinig aanbod=hoge prijs.

Is een Dallmeyer nou echt zoveel beter dan bijvoorbeeld Voigtlander, Hermagis, Darlot?
Neen. Ik heb no-name petzvals die kwalitatief zeer mooie beeld op het matglas projecteren en dus zeker niet onderdoen voor de exclusieve merken.

Als voorbeeld van deze prijsgekte. In het begin maakte ik hoofdzakelijk gebruik van een Dallmeyer 3b (270mm 3.0)
Zo ook bijvoorbeeld Alexey Alexeev en een paar andere wet plate fotografen.
Men ziet die beelden en de 3b is in een paar jaar tijd " the holy grale" geworden. Google maar eens gewoon op Dallmeyer 3b. Dan zie je wat ik bedoel.
Het aanbod is zeer beperkt en een dergelijke lens in in 3 jaar tijd gestegen van circa 300 euro naar een dikke 1500 euro. Wederom vraag en aanbod.
Veel van deze zoekende fotografen komen uit de digitale "gekte" en vinden het heel normaal om 1700,= neer te leggen voor een nikon 70-200.
Dus zij hebben ook geen moeite om een dergelijk hoog bedag neer te leggen voor een Dallmeyer 3b.

En dan te weten dat nog maar circa 10 jaar geleden tig van deze objectieven gesloopt zijn. Glas in de bak en het messing naar de schroot......

Alex
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Aug 2012 21:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Gewoon vraag/aanbod dus. En dan worden het vanzelf verzamelobjecten, dus de kans dat de prijzen weer naar normale niveau's dalen is minimaal. Bedankt voor de antwoorden. :-)
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 04 Aug 2012 21:49 
 WWW  Profiel
Arumes schreef:

Gewoon vraag/aanbod dus. En dan worden het vanzelf verzamelobjecten, dus de kans dat de prijzen weer naar normale niveau's dalen is minimaal. Bedankt voor de antwoorden. :-)

Gezien de grote interesse voor collodiumfotografie en andere mooie processen en de schaarste van deze prachtige objectieven zie ik ze in prijs eerder nog stijgen.
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Objectieven en (studio)flitsers
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 5 berichten ] 

Grijswaarden