[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 653: Undefined variable: s_search_hidden_fields
Dutchphotozone • Onderwerp bekijken - Film zelf ontwikkelen ? met een machine ?!

[ 11 berichten ] 
 Titel: Film zelf ontwikkelen ? met een machine ?!
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Apr 2013 20:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Goede avond DPZ'ers !

Het is weer even geleden maar het moet weer gaan gebeuren, er komt weer een middenformaat denk ik !
Ik liet hier voor mijn rollen ontwikkelen bij een foto boer maar toen ik daar laatst was kreeg ik te horen dat hun machine bij het oud ijzer gezet is omdat er een verwarmingselement kapot was.
:twisted:

Mijn graag,
Zijn er machines die automatisch rolletjes ontwikkelen voor een " normale prijs"

Of is het redelijk makkelijk zelf te doen ? ik heb nog een redelijke kamer over voor een doka.

Ik hoor graag van jullie.
Nikon D700 | 24-70afs 2.8 G | 35 f2 | sigma 100-300 f4| 85 1.4 afd | sb600 | Pocketwizards | sb-28 |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Apr 2013 20:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zwart-wit film is makkelijk zelf te ontwikkelen in een paterson tankje, kleurenfilm heb ik ooit zelf ontwikkeld in een tankje maar dat is vele malen gevoeliger en moeilijker. Dus als je een enorme berg kleurenfilm vol schiet loont het om zo'n machine te kopen, anders zou ik ze gewoon naar de fotoboer brengen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Apr 2013 21:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
De machines die in fotowinkels worden gebruikt om te ontwikkelen zijn ontworpen voor een groot volume.
Jobo heeft wel apparaten gemaakt waarmee je kleurenfilm thuis gemakkelijk kunt ontwikkelen.
De CPE, CPA, of CPP.
In principe is het een bak met water en een verwarmingselement, plus een motortje dat de ontwikkeldrum roteert.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2013 10:50 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Had jij er niet zo een Dr. Ego? Ik vraag me altijd af hoe 'rendabel' het is als je iedere keer een kleine hoeveelheid doet. Want de chemie moet je blijven gebruiken anders word het slechter, is het niet? Ik heb er laatst ook serieus over na zitten denken om een Jobo aan te schaffen maar vraag me af of het echte de moeite waard is. Ervaring ;)?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2013 11:03 
 WWW  Profiel
Fotohuis rovo die ook veel op www.analoogfotoforum.nl aktief is werkt met zo'n ding. Zelf heb ik er ook een staan maar gewoon met een tankje vind ik eigenlijk makkelijker. Een eitje bakken is ingewikkelder zeg maar.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2013 12:13 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Had jaimepeeters hier niet ervaring mee?
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2013 15:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb een CPE2 inderdaad. Ik heb geen doka meer en hij staat nu een beetje te verstoffen. Ik schiet tegenwoordig nog maar zo weinig rolletjes vol dat het niet de moeite waard is om het zelf te doen. Toen ik hem aanschafte schoot ik nog wel minimaal een rolletje per week vol, nu nog niet eens eentje per maand.
Wil hem wel gaan gebruiken voor het ontwikkelen van kleurenfilm. Meer dan een wisselzak en een aanrecht waar dat apparaat op past heb je daarvoor eigenlijk niet nodig.
Ik geloof dat er ook iemand anders hier was die er ook een had aangeschaft, weet niet meer wie dat was.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Apr 2013 21:20 
 WWW  Profiel
ik zou zelf niet snel kleur doen. Temperatuur komt nauw. Ik breng mijn kleur naar een fotowinkel die het nog wel zelf doet, gelukkig. En anders zou ik het naar de Hema brengen, die het dan weliswaar opstuurt. Het scheelt gewoon gedoe, en kost maar een klein beetje meer. En de tijd die ik uitspaar met bakjes op temp houden kan ik andere leuke dingen doen.
ZW doe ik wel zelf, omdat dat erg simpel is. En leuk.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Apr 2013 10:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
zo'n jobo ontwikkelaar houd het water dus op temperatuur. Je kunt er zelfs positieve kleurenfilm mee ontwikkelen. Ik heb slechte ervaringen met lokale fotowinkels die eigenlijk te weinig fotorolletjes hebben om elke dag dat apparaat aan te zetten, maar het toch doen. Dan komen je negatieven dus terug met een laag contrast en gewoon hele lelijke kleuren.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 Apr 2013 22:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Super bedankt voor de info.
binnenkort maar eens zw ontwikkelen.

Nog een vraagje.
Ik heb ooit eens een site gezien waar replicas op stond er van hasselblad's en Pentacon's in verschillende hippe kleurtjes.
Ik weet alleen niet meer hoe de site heet , jullie wel ?
Nikon D700 | 24-70afs 2.8 G | 35 f2 | sigma 100-300 f4| 85 1.4 afd | sb600 | Pocketwizards | sb-28 |

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Film zelf ontwikkelen ? met een machine ?!
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Dec 2013 14:24 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Is dat niet http://araxfoto.com/cameras/ ?

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden