[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 653: Undefined variable: s_search_hidden_fields
Dutchphotozone • Onderwerp bekijken - Bronica digitaal achterstuk

[ 6 berichten ] 
 Titel: Bronica digitaal achterstuk
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 Feb 2013 23:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Sinds kort heb ik een Bronica in bezit met verschillende lenzen en achterstukken om film in te steken.
Maar aangezien in nog student ben en niet altijd het geld heb om iets analoogs te doen, zowel voor mijn eigen werk als voor een schoolopdracht, kan ik de camera helemaal niet gebruiken op dit moment.
Ik vind dit echt een zonde zo'n goede camera waar je veel mee kan doen niet te gebruiken.

Maar een tijdje geleden zag ik ergens dat je voor de oude analoge Hasselblad-camera's een digitaal achterstuk kan kopen zodat je die analoge nu ook digitaal kan gebruiken.

Weet er iemand misschien of er voor Bronica ook zo'n achterstukken te vinden zijn? Dan zou ik eindelijk die camera kunnen beginnen gebruiken :)

Alvast bedankt!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2013 08:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Er bestaan adapters voor Bronica camera's, zodat je digitale achterwanden van Phase one of Hasselblad. Het ligt er aan welk type camera je hebt. Ze zijn er alleen voor de ETR(Si) en de SQ 6x6. voorbeeld.

Maar als geld een probleem is om analoog te werken, dan kan ik je adviseren niet naar digitale achterwanden te kijken want dan val je van je stoel. Alleen een adapter kost al een paar honderd euro, een digitale wand meerdere duizenden (bijv: een hasselblad CFV-39 zou passen).

Met andere woorden: analoog werken is een koopje.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2013 08:45 
 Profiel
Nou ja, je kan soms voor een paar honderd euro al een 6megapixel digitale achterwand voor Hasselblad kopen, maar of je va die kwaliteit zo vrolijk wordt?Dan kun je net zo goed investeren in een goede scanner.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2013 12:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heel erg bedankt voor de reacties.
Had wel verwacht dat het veel zou kosten (dan zou ik ervoor kunnen sparen) maar 9000 is toch wel heel veel...
Ik zal eens goed moeten nadenken wat ik ermee zal doen.
Het is wel een SQ 6x6 dat ik heb dus het is mogelijk...

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2013 12:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb er gevonden, de Leaf Aptus-II, en die zijn compatibel met heel veel camera's waaronder de mijne.
Ze zijn er in 22mp, 33mp, 56mp en 80mp als ik me niet vergis.
Maar die van 22mp kost al meer dan 4000€ :(

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Feb 2013 13:20 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@matthiass - er zijn inderdaad "goedkope" backs, probleem met die dingen is dat het 9 van de 10x scanning backs zijn of werken in kleurarray (RGB) waardoor je altijd meerdere shots moet maken voor 1 beeld, dat is leuk voor reproductie in een studio, maar niet handig voor een snapshot ;)

analoog is veel leuker happsy ;)

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 6 berichten ] 

Grijswaarden