[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 653: Undefined variable: s_search_hidden_fields
Dutchphotozone • Onderwerp bekijken - Van negatief naar positief (ontwikkelen film).

[ 26 berichten ] 
 Titel: Van negatief naar positief (ontwikkelen film).
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Sep 2011 20:52 
 WWW  Profiel
Vandaag kwam ik in gesprek met een fotograaf en die vertelde mij dat er een manier is om een negatief tijdens het ontwikkelen te laten doorslaan. Je zet het beeld dan om naar positief. Hij wist niet van de hoed en rand. Hij stelde voor om te googlen maar ik kan er niets over vinden. Nu heb ik een collodium workshop bij Alex in Holland gedaan en hier kwamen de beelden ook positief op de glasplaat. Wanneer je dan de glasplaat zwart maakt (achterkant) zie je een positief beeld. Misschien kan dit ook op gaan voor negatieven. Nu zal ik dit niet zo snel doen bij MF negatieven maar sinds kort heb ik ook een 4x5" technische camera. Met deze grote negatieven kan dat toch een leuk effect geven.

Wie kan hier meer over vertellen?

Chris

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Sep 2011 21:06 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je kan met een lichtval in dezelfde richting volgens mij een zwart wit negatief omzetten in een positief lijkend beeld, maar bedoelde deze fotograaf niet het cross processen van negatief film naar dia?
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Sep 2011 21:07 
 WWW  Profiel
Nee, we hadden het over zwart/wit negatieven.

Maar wat bedoel je met een lichtval?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Sep 2011 21:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik had op flickr ergens over dit gelezen, maar kan het nu niet vinden.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Sep 2011 21:36 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
zwart-wit negatieven zijn inderdaad wel om te keren, maar dat is niet iets wat je zomaar even zelf doet. Ik ken iemand in Duitsland die het doet, hij zijn eigen proces heeft ontwikkeld, dat levert wel echt hele mooie beelden op, maar wanneer je het zelf wilt doen, zal je waarschijnlijk het proces ook zelf uit moeten vinden.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Sep 2011 21:47 
 WWW  Profiel
Na de post van Flipperkoning ben ik op Flickr gaan zoeken en kwam dit tegen.
http://www.flickr.com/groups/4x5/discuss/72157627265318059/#comment72157627391565202

Ik ben wel benieuwd naar dat procedé.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Van negatief naar positief (ontwikkelen film).
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Sep 2011 22:20 
 Profiel
Dit is solarizatie (al wordt dat blijkbaar het Sabattier effect genoemd als je het in een donkere kamer uitvoert). Het komt erop neer dat het beeld inverteert als je een film zwaar overbelicht en er dus een (min of meer) positief beeld verschijnt. Gewoonlijk wordt hiervoor na de gewone belichting de film een tijdje blootgesteld aan wit licht.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Solarisation.

Ik heb hier ooit eens een demonstratie van gezien aan de academie van Leuven en het ziet er best wel spectaculair uit.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Sep 2011 23:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Misschien dat je aan dit artikel iets hebt?
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 07:22 
 WWW  Profiel
Chris,

Bij collodium is het beeld bij de ontwikkelingsstap negatief.
In het fixeerbad slaat het beeld om van een negatief naar een positief.

Alex

P.s. stel jouw vraag hier eens : http://www.largeformatphotography.info/forum/index.php
denk dat je daar meer kans hebt.
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 10:13 
 WWW  Profiel
Inmiddels ben ik wat informatie rijker. Op largeformatphotography staan wat topics die over dit onderwerp gaan. Voorlopig kan ik weer vooruit.

Chris

http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?t=34952&highlight=reverse+development

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 10:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Heb gevonden waar ik het in mijn eerste reactie over had!

Citaat:

I was looking at the film with the dull, silver containing side towards me. The background was dark from a dark wall, and the light from the ceiling was catching the silver emulsion. The transparent areas of the negative showed the dark wall behind, and the dark, silvered areas of negative were catching the light from overhead - viola, a positive!

Hetzelfde effect dus als een ambrotype op gewoon glas!
Hier de rest van het topic, waar het verder gaat over het omzetten van negatief film naar positief film.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 15:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dit is het trucje waarmee het kan idd (uit het Wikipedia artikel waar Flipperkoning hierboven naar linkte):

Citaat:

Black and white reversal processing

This process has three additional stages:
Following the stop bath, the film is bleached to remove the developed negative image. The film then contains a latent positive image formed from unexposed and undeveloped silver halide salts.
The film is fogged, either chemically or by exposure to light.
The remaining silver halide salts are developed in the second developer, converting them into a positive image.
Finally, the film is fixed, washed, dried and cut.

Deze thread op Photo.net gaat wat meer in op de benodigde chemie, en de verschillen tov gewoon z/w ontwikkelen, en als je van scheikunde houdt kun je hier complete recepten vinden.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 17:14 
 WWW  Profiel
Hier een film waar men een film omzet naar positief. Het ziet er erg simpel uit.
http://www.youtube.com/watch?v=aDhqsaoi4sg&feature=related

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 18:15 
 WWW  Profiel
Dat laatste, revearsel film, is gewoon dia film. Omkeer film is niks anders als diafilm. In de filmwereld hebben ze het maar omkeer genoemd omdat het beeld omgekeerd op de film komt. Wat ook bij negatief gebeurt maar ala. Het beestje moest een naam hebben.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 18:18 
 WWW  Profiel
Maar volgens mij gebeurd hier hetzelfde als al die formules op het internet.

Eerste ontwikkelbad
Bleached
Belichten
Tweede ontwikkelbad
..
..

Door Bleaching en belichten keer je de film om en wordt het negatief positief.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 18:29 
 WWW  Profiel
Maar de film is dus een zwart-wit dia film (ala Agfa Scala), een positieve film. Wat ik dus begrijp uit het filmpje is dat ze twee keer cross processen. Of zit ik er nu naast?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 18:33 
 WWW  Profiel
Voor mij is het ook nieuw hoor maar wat ik ervan begrijp is het Kodak Tri x film.
Zodra ik van mijn hernia operatie hersteld ben ga ik hiermee wat testen doen. De chemie heb ik hier wel staan.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 18:34 
 WWW  Profiel
Nee, het is plusX. Zet het beeld maar eens stil in het begin. Het is Kodak 7265. Google daar maar eens op.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 18:53 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
plus x is geen diafilm, maar negatief film.

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 18:57 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
overigens ziet de methode die ze daar gebruiken er inderdaad niet zo moeilijk uit, maar de resultaten vind ik ook wel wat houtje-touwtje. leuk om te doen en ik denk dat ik het ook wel een keer ga proberen, maar komt in de verste verte niet in de buurt van diafilm (zoals Agfa Scala) of goed omgekeerde negatieven.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 18:57 
 WWW  Profiel
Ik weet het niet zo zeker. Het staat nergens op de spec sheet.
http://www.kodak.com/US/plugins/acrobat ... w/7265.pdf
Er staat dat je het zowel negatief als positief kan ontwikkelen.
Kortom, ik was ook niet juist met mijn vorige post maar ik twijfel er ook aan of het 'negatief film' is.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 19:10 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Plus X is inderdaad naar positief te ontwikkelen, zoals vrijwel alle zwart-wit films op niet gekleurde basis, maar het is wel een negatief film :)

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 19:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ja, het is gewone zwart-wit negatief film. En de ontwikkelaar die in het filmpje gebruikt wordt (D76) is ook een gewone zwart-wit ontwikkelaar. Het is het aangepaste proces (de bleek-stap, en de tweede ontwikkelstap, die van de film een positief maakt ipv een negatief.

Agfa scala wordt al een aantal jaar niet meer gemaakt, en de bedrijven die het nog kunnen/willen ontwikkelen zijn volgens mij ook op één hand te tellen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 19:17 
 WWW  Profiel
ok. niks gezegd. Behalve dat Revearsel film niks met dit proces te maken heeft.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Sep 2011 19:18 
 WWW  Profiel
Hier wordt het process door Kodak beschreven.

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j87/j87.pdf

Wanneer ik de specs van TMAX vergelijk met de specs van TRI x dan wordt bij TMAX ook het positive ontwikkel process beschreven.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Sep 2011 14:08 
 WWW  Profiel
Vandaag een test gedaan met het ontwikkel proces van kodak. Helaas, het resultaat was een mooi blanco plaat.

Film was tmax 400. Nog maar eens goed lezen.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 26 berichten ] 

Grijswaarden