[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 653: Undefined variable: s_search_hidden_fields
Dutchphotozone • Onderwerp bekijken - Nieuwe film van MACO ?

[ 3 berichten ] 
 Titel: Nieuwe film van MACO ?
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2010 20:06 
 Profiel
Kwam dit bericht tegen bij Dyxum.

Misschien wat voor de kenners?

Citaat:

MACO will launch two new B&W films in November/December 2010!

RPX100 as 135-36, 135-24, 30.5 meters, available in November 2010, and the 120 roll film in December 2010.
RPX400 as 135-36, 135-24, 30.5 meters, available in November 2010, and the 120 roll film in December 2010.

These are based on the old APX AGFA emulsions.

The announcement dates seem to be only for Europe.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 Nov 2010 21:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Net mijn eerste rolletje met Agfa geschoten, dus wel benieuwd naar wat daar uit komt en of die nieuwe film daar op lijkt.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 Nov 2010 13:40 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Altijd goed nieuws wanneer er nieuwe film komt. Maar dat de film gebaseerd is op de Agfa APX emulsie is niet correct of ze nemen het gebaseerd zijn op nogal ruim...

Agfa APX 100 en APX 400 worden opnieuw ge├»ntroduceerd, maar het bedrijf dat dat doet, is Adox Fotowerke GmbH. Zij hebben een deel van de productielijnen van Agfa Leverkusen overgenomen en werken samen met een aantal Agfa ingenieurs aan de herintroductie van Agfa APX 100 en 400 (nadat ze eerder al Agfa Multicontrast Classic barietpapier, Agfa Multicontrast Premium PE-papier, Rodinal en nog een aantal andere Agfa chemicali├źn onder de Adox naam hebben geherintroduceerd). Deze films, die op de markt komen als Adox PAN 100 en Adox PAN 400 zullen in ieder geval leverbaar zijn als kleinbeeld, middenformaat en alle mogelijke grootbeeldformaten. Adox PAN 400 zal als eerste volgen, de film is zelfs al leverbaar als 'First Coating in kleinbeeld.

Wat deze MACO film wel is en wie ze produceert, is me enigszins een raadsel.

Agfaphoto, de eigenaar en producent van APX films is in 2005 failliet gegaan, een jaar nadat het was afgesplitst van Agfa Gevaert.

Agfa Gevaert is nooit failliet gegaan en produceert nog steeds film, maar geen APX. Voor zover ik weet hebben ze nooit de plannen gehad om deze film opnieuw op de markt te brengen, maar belangrijker, ze hebben er de productiemiddelen niet voor. De productielijn voor APX films was in Leverkusen en in het bezit van Agfaphoto tot dat deze failliet is gegaan. Daarna is dus een deel in handen gekomen van Adox Fotowerke, de rest is waarschijnlijk ontmanteld.

Noch Lupus (een Duitse groothandel, die het Agfaphoto handelsmerk heeft), noch Hans O. Mahn (eigenaar van het Maco en Rollei handelsmerk) hebben de beschikking over productiemiddelen voor film. Ik vermoed dat deze Maco films door Agfa Gevaert worden gemaakt, maar wat voor films het zijn, ben ik wel benieuwd naar :)
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Middenformaat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 3 berichten ] 

Grijswaarden