[ 10 berichten ] 
 Titel: Sony DSC-RX1
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Okt 2012 10:55 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Waar de 'grote' cameramerken als Canon en Nikon met relatief klein sensor compactcamera's uitkomen durft Sony het aan om met een Fullframe compact te komen. Eindelijk. Bruut prijskaartje, fixed lens, maar toch.

Oud nieuws, maar nu zijn er voorbeeldfoto's verschenen, bijvoorbeeld
http://www.dpreview.com/galleries/revie ... ew-samples
De foto van de boekenkast is geschoten op ISO 16.000 (!)

Hier nog wat samples van Steve Huff
http://www.stevehuffphoto.com/2012/10/0 ... o-samples/

Verwachtingen van de kosten van dit moois liggen rond de €3000,-
Misschien wat over de top voor een travelmate, maar Sony is goed bezig. Ik ben ook benieuwd naar de reviews van de nieuwe FF spiegelreflex.
vrij zacht met regen

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 09:55 
 Profiel
De kleine RX-100 zal met 1", zoomlens een een veel compacter cameraatje meer aftrek vinden denk ik.

Ik vind dat Canon ook goed op weg is met de Powershot G1X met APS-C sized sensor. Kleiner dan de RX-1, maar extreem veel groter t.o.v. andere compact cameras, terwijl de camera vergelijkbaar is in dimensies als de G12 bijv.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 14:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk dat bijna alle compact camera's beter zullen verkopen, maar dit is een andere divisie.
En Canon/Nikon krijgt hier voldoende aandacht.
Vind je de hoge ISO opnames niet opmerkelijk?
vrij zacht met regen

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 15:05 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Tja, goedkopere camera's vinden over het algemeen nu eenmaal veel meer aftrek dan duurdere, maar daar lijkt het me in dit topic niet over te gaan.

Moet zeggen dat ik deze Sony toch ook echt een bijzonder interessante camera vind. Zou toch heel graag zo'n camera willen hebben, vind alleen de prijs toch wat steep. Even de kinderziektes afwachten en kijken of het lang duurt voor er een RX2 op de markt komt die 1000 euro goedkoper is, dan heb ik er toch zeker wel oren naar. De resultaten zien er veel belovend uit :)
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 18 Okt 2012 12:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik vind de prijs hier in europa echt een ontzettende tegenvaller. Het verschil met de VS is te groot om hem hier te kopen. Verder wel een erg mooie camera. De auto cropfractor om een 50mm en 75mm lens te krijgen klinkt ook geinig, voor de keren dat je het nodig hebt.

Zou nu echter als ik een compact wil met uitstekende beeldkwaliteit eerder voor de sigma DP2 en DP1 murriel gaan, en nog geld overhouden ook.
Leica M9P - 18/3.8 ASPH - 28/2 ASPH - 35/2 ASPH - 50/2

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Sony DSC-RX1
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Okt 2012 09:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Het concept is mooi. Maar het ontbreken van een zoeker vind ik een gemis, naast de vooralsnog forse prijs. Ik juich het initiatief echter meer dan toe, maar hou vooralsnog mijn X100 aan als `compactje voor erbij`.
Groet,

Sander

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Okt 2012 19:11 
 WWW  Profiel
Mij een raadsel waarom Sony deze camera niet van een optische zoeker voorziet.
Kan me niet voorstellen dat de doelgroep hem zonder wil.
Gear : (nooit) Genoeg
2x 50D / EF 50mm 1.4 / EF-s 15-85mm / EF 85mm 1.8 / EF 135mm 2.0
http://www.pbase.com/marcphotolog
http://www.modelmayhem.com/1179009

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Okt 2012 10:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Omdat ze 'm compact willen houden. En omdat de lens vast is dus je kan er heel makkelijke een externe zoeker op zetten. Die ze voor $600 verkopen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Okt 2012 20:13 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Die optische zoeker zal fraai zijn, maar het gebrek aan informatie in die zoeker zorgt ervoor dat in de praktijk het scherm achterop vaak gebruikt zal worden.
Groet,

Sander

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Dec 2012 10:17 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb deze camera vandaag even in mijn handen gehad.
Klein, erg degelijk, een fijne diafragma ring met 1/3 stop indicaties, en het scherm achterop had een hoge refresh rate met geen waarneembare lag wanneer ik camera heen een weer bewoog.
Een keer op de ontspanknop gedrukt om vervolgens enkele seconden lang een zwart scherm met de letters 'processing image' te zien voordat de genomen foto in beeld verscheen. Misschien omdat er geen SD kaart in zat? Ik hoop het, dat zou toch 'instant' moeten zijn.

Het prijskaartje was AUD $3000, dus ca. 2400 euro. Voor dat geld is het wel een allemachtig dure compact camera. Voor de helft van dat geld zou ik het overwegen als er een electronische zoeker bij zat inbegrepen, maar zonder zoeker is het een veredelde compact camera.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Camera's (SLR/DSLR/COMPACT)
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 10 berichten ] 

Grijswaarden