Bedankt top op heden voor de tips!!
Even iets uit de wereld helpen, de D300 heb ik niet verkocht omdat hij te groot was, maar de combinatie met de gewenste lens was er niet. Ik wilde een 24, max 30mm lens op de body maar die zijn allen te 'groot' voor mijn wensen of lieten te wensen over in de kwaliteit. De 24mm heb ik een tijdje gehad, maar daar werd ik gek van de ghosting tijdens avond/nacht fotografie. Alle felle lichtbronnen kwamen in spiegelbeeld mooi terug op de foto
De 28mm 2.8 was dramatisch qua scherpte en beeldkwaliteit en de Sigma 30mm te groot.
Enige wat in de buurt kwam van wat ik wilde (qua maat) was de Voigtlander 20mm 3.5 maar die is weer MF en dat valt direct af.
De body was het probleem niet, het missen van een kleine lens met AF heeft me ertoe gezet om alles te verkopen en de X100 te nemen. Deze stond bovenaan met zijn beeldkwaliteit en hij ziet er uiteraard ook gewoon schitterend uit!!
Dat de 5D ook een grote body is, is dus geen probleem zolang er maar geen grote lens op zit en dat is met de 40mm pancake dus een mooie combinatie. De grootte van deze 2 zal het probleem dus niet zijn. Ik zit meer met dat ik dan terug stap met de technologie van de camera, er zit tenslotte toch dik 5 jaar tussen. Wat ik zoiezo weet is dat de beeldkwaliteit van de 5D wel mijn smaak is. Ik kan me nog de oude foto's van oa. Kissy zijn projecten en andere gebruikers herinneren en die waren/zijn schitterend! De kleuren (ook een gedeelte nabewerking uiteraard) en de dof is iets wat me echt aanspreekt.
Ik ben alleen bang dat ik er op AF en lowlight situaties niet op voorruit ga, of is dat voor de 5D geen probleem?
Dave schreef:
Effe voor de zekerheid:
- Je hebt de nieuwste software 1.30 op de X100 die iets sneller AFocussed ?
- Weet inmiddels dat je ook de RAW button als Fn knop kan gebruiken
- en weet ook dat als je de ontspanknop in 1x doordrukt de AF sneller is dan half drukken - focussen - afdrukken ?
- Weet ook dat je SD kaarten op een MAC alleen moet laten uitlezen als de SD is gelocked omdat die MAC anders stiekem hidden files op je SD gooit waar de X100 van gaat trippen
Nou ja, komende week komt mijn X100 binnen en dan houd ik em naast mijn FF Nikon met 35mm 2.0, zal wel laten weten hoe die 2 zich vergelijken.
En ook dan weet ik hoe onhebbelijk de gedragingen van Fuji-Software zijn....
Enne, ik zie nog niet zo snel de 2e hands prijs van een X100 gelijk zijn aan een 5D + pancake.
Op de Photokina heb ik veel "concurrenten" voor de X100 in de hand gehad:
Sony NEX : Ik kan niet wennen aan een EVF
Sony RX100: Geen EVF of OVF... alleen een beeldschermpje vond ik niks.
Sony RX1.... mocht ik niet aanzitten, gaaf.... duur.
Lumix GX1 : Ik kan niet wennen aan EVF
OM-D.... tja, koop dan een kleine instap Nikon of Canon DSLR was mijn idee
Hasselblad: hahahahahahahaha 5000 euro hahahahahahahahahahaha (In het echt was ie niet IETS minder lelijk)
Alles wat nu uit komt is te duur voor mijn budget, dus dat valt direct af. Ook de OM-D helaas. Een 5D is voor gemiddeld 500/550,- te vinden en de lens voor 200,-. De X100 kan ik op zijn minst wel kwijt met alle accessoires voor € 750,- dus dat is in ieder geval haalbaar.
Betreffende de camera-punten, 1.30 is geinstalleerd, RAW button is nu de ND-filter, fn is ISO-instellingen, dat in 1x doordrukken wist ik niet maar aangezien ik een schurfthekel heb aan het aanpassen van het af-punt doe ik altijd eerst focussen op het middelste punt en verander dan de compositie en ik heb geen Mac maar ik formateer wel elke keer de SD-kaart in de camera als ik er foto's vanaf heb gehaald.