[ 20 berichten ] 
 Titel: Fuji X100 verkopen en een 5D MK1 + 40mm pancake aanschaffen?
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 20:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb altijd met Nikon (D50 en D300) gewerkt maar heb al mijn lenzen en body's verkocht vanwege dat het allemaal zoveel ruimte in beslag nam. Ik heb hiervoor begin dit jaar een Fuji X100 gekocht zodat ik in ieder geval niet achteruit zou gaan in beeldkwaliteit maar moet zeggen dat ik niet echt kan wennen aan de eigenaardigheden van deze camera.

Ik wilde eigenlijk gewoon de D300 houden en op zoek gaan naar een kleine lens maar kleiner van de 35mm 1.8 ben ik niet gegaan omdat er buiten de Voigtlander niets was maar deze was weer MF waar ik een hekel aan heb :)

Nu zie ik dus dat Canon een pancake heeft gemaakt en ben spontaan verliefd geworden, als ik de X100 verkoop heb ik het budget om een 5D MK1 aan te schaffen en deze compleet te maken met de 40mm Pancake.

Is dit een domme zet? De AF van de X100 is iets waar ik vaak tegenaan loop (veel hunten/niet scherpstellen bij weinig licht, vaak net ernaast zitten met AF, opstarttijden en nog wat kleinigheden). Qua ISO-bereik is de X100 uiteraard wel veel beter, maar daar heb ik niet zo'n problemen mee. Lang leve Z/W en/of de ruisonderdrukking in Lightroom.

Wel lijkt me het niet hebben van een flitser op de body een groot nadeel.

Wie kan mij een zinnig antwoord geven of dit een domme zet is of niet. Alvast bedankt.

P.s. ik fotografeer voornamelijk landschappen/vakantie, wat motorwerk (stilstaand of rustig rijdend, geen sport) en de kids thuis. Ik wil graag een compacte, maar goede DSLR en FF lijkt me helemaal schitterend!

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fuji X100 verkopen en een 5D MK1 + 40mm pancake aanschaffen?
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 20:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
GenesiZ schreef:

niet echt kan wennen aan de eigenaardigheden van deze camera.

De AF van de X100 is iets waar ik vaak tegenaan loop (veel hunten/niet scherpstellen bij weinig licht, vaak net ernaast zitten met AF, opstarttijden en nog wat kleinigheden). Qua ISO-bereik is de X100 uiteraard wel veel beter, maar daar heb ik niet zo'n problemen mee. Lang leve Z/W en/of de ruisonderdrukking in Lightroom.

Nu zie ik dus dat Canon een pancake heeft gemaakt en ben spontaan verliefd geworden, als ik de X100 verkoop heb ik het budget om een 5D MK1 aan te schaffen en deze compleet te maken met de 40mm Pancake.

Goede DSLR en FF lijkt me helemaal schitterend!

Wel lijkt me het niet hebben van een flitser op de body een groot nadeel.

Kortom, die X100 is in jouw handen 3x niks en daar wil je vanaf. De 5D + 4mm vindt je helemaal schitterend en daar wordt je verliefd van en financieel maakt t ook nog geen drol uit.

Resume: lekker doen en als t niks is verpats je dat ook weer.

Oh en http://camerasize.com/compare/#133,328

Laatst gewijzigd door Kissyfur op 24 Sep 2012 20:23, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 20:19 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Kan weinig zeggen over jouw praktijk, maar realiseer je wel dat een 5D, ondanks de pancake, nog steeds een grote SLR is.
Beeldkwaliteit is nog steeds best OK, maar als het formaat je indertijd de D300 heeft doen verkopen, kun je je afvragen of deze keuze je gaat helpen.
FF is (imho) geweldig, maar niet zaligmakend. Heb je bijv. als eens gekeken naar een moderne mft als om-d of zo? Da's toch ook erg leuk spul (geworden) en erg compact.

Wel eens met Kissy: het gaat er om wat jij wil. Probeer het eens een tijdje uit.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 21:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb beide camera's (5D gebruik ik met een 35mm 1.4) en als ik één camera zou moeten kiezen voor persoonlijk werk dan is het de X100. Heerlijke camera. Een 5D blijft een groot lomp ding, welke lens je er ook op gooit. Dan ben je weer terug bij af, als dat de reden was waarom je die D300 weg deed. Bovendien is de AF van een 5D ook niet om over naar huis te schrijven.

Als je niet kan wennen aan je X100 is het duidelijk. Wegdoen en iets anders kopen:)
www.jordyhuijbregts.com // Facebook // Blog // Tumblr (daily updates)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 22:20 
 WWW  Profiel
Olympus pen of em-5 en dan lichtsterke primes lijkt me voor jou een goede optie
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 22:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Effe voor de zekerheid:
- Je hebt de nieuwste software 1.30 op de X100 die iets sneller AFocussed ?
- Weet inmiddels dat je ook de RAW button als Fn knop kan gebruiken
- en weet ook dat als je de ontspanknop in 1x doordrukt de AF sneller is dan half drukken - focussen - afdrukken ?
- Weet ook dat je SD kaarten op een MAC alleen moet laten uitlezen als de SD is gelocked omdat die MAC anders stiekem hidden files op je SD gooit waar de X100 van gaat trippen

Nou ja, komende week komt mijn X100 binnen en dan houd ik em naast mijn FF Nikon met 35mm 2.0, zal wel laten weten hoe die 2 zich vergelijken.

En ook dan weet ik hoe onhebbelijk de gedragingen van Fuji-Software zijn....

Enne, ik zie nog niet zo snel de 2e hands prijs van een X100 gelijk zijn aan een 5D + pancake.

Op de Photokina heb ik veel "concurrenten" voor de X100 in de hand gehad:

Sony NEX : Ik kan niet wennen aan een EVF
Sony RX100: Geen EVF of OVF... alleen een beeldschermpje vond ik niks.
Sony RX1.... mocht ik niet aanzitten, gaaf.... duur.
Lumix GX1 : Ik kan niet wennen aan EVF
OM-D.... tja, koop dan een kleine instap Nikon of Canon DSLR was mijn idee
Hasselblad: hahahahahahahaha 5000 euro hahahahahahahahahahaha (In het echt was ie niet IETS minder lelijk)
Alle repliek is onwelkom mannen!

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Sep 2012 23:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt top op heden voor de tips!!

Even iets uit de wereld helpen, de D300 heb ik niet verkocht omdat hij te groot was, maar de combinatie met de gewenste lens was er niet. Ik wilde een 24, max 30mm lens op de body maar die zijn allen te 'groot' voor mijn wensen of lieten te wensen over in de kwaliteit. De 24mm heb ik een tijdje gehad, maar daar werd ik gek van de ghosting tijdens avond/nacht fotografie. Alle felle lichtbronnen kwamen in spiegelbeeld mooi terug op de foto ;(

De 28mm 2.8 was dramatisch qua scherpte en beeldkwaliteit en de Sigma 30mm te groot.

Enige wat in de buurt kwam van wat ik wilde (qua maat) was de Voigtlander 20mm 3.5 maar die is weer MF en dat valt direct af.

De body was het probleem niet, het missen van een kleine lens met AF heeft me ertoe gezet om alles te verkopen en de X100 te nemen. Deze stond bovenaan met zijn beeldkwaliteit en hij ziet er uiteraard ook gewoon schitterend uit!! :Y

Dat de 5D ook een grote body is, is dus geen probleem zolang er maar geen grote lens op zit en dat is met de 40mm pancake dus een mooie combinatie. De grootte van deze 2 zal het probleem dus niet zijn. Ik zit meer met dat ik dan terug stap met de technologie van de camera, er zit tenslotte toch dik 5 jaar tussen. Wat ik zoiezo weet is dat de beeldkwaliteit van de 5D wel mijn smaak is. Ik kan me nog de oude foto's van oa. Kissy zijn projecten en andere gebruikers herinneren en die waren/zijn schitterend! De kleuren (ook een gedeelte nabewerking uiteraard) en de dof is iets wat me echt aanspreekt.

Ik ben alleen bang dat ik er op AF en lowlight situaties niet op voorruit ga, of is dat voor de 5D geen probleem?

Dave schreef:

Effe voor de zekerheid:
- Je hebt de nieuwste software 1.30 op de X100 die iets sneller AFocussed ?
- Weet inmiddels dat je ook de RAW button als Fn knop kan gebruiken
- en weet ook dat als je de ontspanknop in 1x doordrukt de AF sneller is dan half drukken - focussen - afdrukken ?
- Weet ook dat je SD kaarten op een MAC alleen moet laten uitlezen als de SD is gelocked omdat die MAC anders stiekem hidden files op je SD gooit waar de X100 van gaat trippen

Nou ja, komende week komt mijn X100 binnen en dan houd ik em naast mijn FF Nikon met 35mm 2.0, zal wel laten weten hoe die 2 zich vergelijken.

En ook dan weet ik hoe onhebbelijk de gedragingen van Fuji-Software zijn....

Enne, ik zie nog niet zo snel de 2e hands prijs van een X100 gelijk zijn aan een 5D + pancake.

Op de Photokina heb ik veel "concurrenten" voor de X100 in de hand gehad:

Sony NEX : Ik kan niet wennen aan een EVF
Sony RX100: Geen EVF of OVF... alleen een beeldschermpje vond ik niks.
Sony RX1.... mocht ik niet aanzitten, gaaf.... duur.
Lumix GX1 : Ik kan niet wennen aan EVF
OM-D.... tja, koop dan een kleine instap Nikon of Canon DSLR was mijn idee
Hasselblad: hahahahahahahaha 5000 euro hahahahahahahahahahaha (In het echt was ie niet IETS minder lelijk)

Alles wat nu uit komt is te duur voor mijn budget, dus dat valt direct af. Ook de OM-D helaas. Een 5D is voor gemiddeld 500/550,- te vinden en de lens voor 200,-. De X100 kan ik op zijn minst wel kwijt met alle accessoires voor € 750,- dus dat is in ieder geval haalbaar.

Betreffende de camera-punten, 1.30 is geinstalleerd, RAW button is nu de ND-filter, fn is ISO-instellingen, dat in 1x doordrukken wist ik niet maar aangezien ik een schurfthekel heb aan het aanpassen van het af-punt doe ik altijd eerst focussen op het middelste punt en verander dan de compositie en ik heb geen Mac maar ik formateer wel elke keer de SD-kaart in de camera als ik er foto's vanaf heb gehaald.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 06:46 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kijk.... je huiswerk heb je in ieder geval prima gedaan:-)
Kun je de 5D niet even lenen van iemand, dan er een dagje rondlopen met beide enzo ?

Aan de andere kant, bevalt het niet ruil je de boel weer terug.....
Alle repliek is onwelkom mannen!

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 08:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een 5D 1 wil je imho gewoon niet meer. 5D MKII toch wel minimaal, of anders een 7D oid. De AF en ruisprestaties op een 5D-1 zijn gewoon niet meer van deze tijd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 08:41 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een 7D oid met 40 pancake is niet hetzelfde als een 5D met pancake. En AF van de 5DI en II zijn toch gelijk?
AF is prima met het centrale punt, zoals TS 't ook gebruikt. Ruis is wel lastig vanaf 1600. Zeker met de pancake de maar 2.8 is.

Anyway, je mag m'n 5D met pancake wel even lenen. Ik zit wel in Helmond/Eindhoven. Cameraruildagje ergens halverwege het land doen?
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 11:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik snap het nog niet helemaal. Een D300 met 35mm is te groot en een 5D met 40mm niet? Zit het verschil hem dan echt in die paar cm extra lens?
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 11:36 
Gebruikers-avatar
 Profiel
ik denk dat je nog spijt gaat krijgen van die beslissing. De 5d is inderdaad behoorlijk oud aan het worden, daargelaten dat je een goed exemplaar vind voor 500 euro.

Het gaat je om een compacte dslr, kun je dan niet kijken naar een systeem camera met een pancake erop?
De 5d is namelijk inderdaad lomp groot, en je gaat je flitser missen... enige optie, een grote zware opzetflitser.... voor je het weet heb je weer een hele verzameling glaswerk.
Ik heb net een sprookjeshuwelijk, iedere keer als ik thuiskom, zit er een heks op de bank....

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 11:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dave schreef:

Kijk.... je huiswerk heb je in ieder geval prima gedaan:-)
Kun je de 5D niet even lenen van iemand, dan er een dagje rondlopen met beide enzo ?

Aan de andere kant, bevalt het niet ruil je de boel weer terug.....

Jep, ik zorg er wel voor dat ik voorbereid mijn centen verkeerd uit geef :) Vrouwlief wordt er een beetje gek van maar zolang ik haar niet inruil is er niets aan de hand.

Aires schreef:

Een 7D oid met 40 pancake is niet hetzelfde als een 5D met pancake. En AF van de 5DI en II zijn toch gelijk?
AF is prima met het centrale punt, zoals TS 't ook gebruikt. Ruis is wel lastig vanaf 1600. Zeker met de pancake de maar 2.8 is.

Anyway, je mag m'n 5D met pancake wel even lenen. Ik zit wel in Helmond/Eindhoven. Cameraruildagje ergens halverwege het land doen?

Een crop en een FF vergelijken met dezelfde lens is inderdaad geen vergelijking, ook niet qua prijs aangezien de 7D een stuk duurder is. Als de AF van de MKI en MKII hetzelfde is dan verwacht ik daar geen problemen. Ik heb een paar keer gespeeld met een MKII en had daar niets te klagen over. Ruis is ook niet zo'n probleem, lightroom is best goed in het verwijderen daarvan en anders is het een kwestie van omzetten naar Z/W :)

Bedankt voor het aanbod, de komende 3 weken zit ik vol met vakantie en veel werk. Mocht het nodig zijn dan neem ik wel even contact met je op!!

de klaas schreef:

Ik snap het nog niet helemaal. Een D300 met 35mm is te groot en een 5D met 40mm niet? Zit het verschil hem dan echt in die paar cm extra lens?

Een 5D met de 40mm Pancake is smaller dan een D300 met de 35mm erop. De D300 met de 24mm 2.8 had ook geen probleem geweest, maar die lens liet gewoon erg te wensen over in beeldkwaliteit.

De D300 met de 35mm was ook niet echt een walkaround brandpunt, ik miste gewoon teveel breedhoek waardoor enkel de 24mm nog in aanmerking kwam maar de nadelen daarvan (en andere lensen) zijn in mijn vorige post al verteld!

Marc schreef:

ik denk dat je nog spijt gaat krijgen van die beslissing. De 5d is inderdaad behoorlijk oud aan het worden, daargelaten dat je een goed exemplaar vind voor 500 euro.

Het gaat je om een compacte dslr, kun je dan niet kijken naar een systeem camera met een pancake erop?
De 5d is namelijk inderdaad lomp groot, en je gaat je flitser missen... enige optie, een grote zware opzetflitser.... voor je het weet heb je weer een hele verzameling glaswerk.

Dat de 5D lomp groot is, is nog niet echt zo'n probleem. Het gemis van de flitser wel en daar val ik nu erg over. Ik weet dat de beeldkwaliteit van de 5D gewoon goed is, en ook wat actiewerk is ook nog wel te doen met de 5D. Die verzameling glaswerk is ook weer een nadeel, ik zit er nu ook alweer aan te denken om er een 85mm bij te nemen in de loop der tijd voor als ik weer wat fotowerk ga doen maar het hoofddoel is een handzaam formaat camera met een goede walkaround lens.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 12:08 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
GenesiZ schreef:

..maar het hoofddoel is een handzaam formaat camera met een goede walkaround lens.

-> X100

Je bent gewoon verliefd op die pancake+FF en die 5D ligt binnen het (financiële) bereik. Je keuze is niet geheel logisch, maar dat boeit niet. Je wilt het, dus gewoon doen. Life is short, just to do it, don't regret.. blabla en meer van die onzin;)
www.jordyhuijbregts.com // Facebook // Blog // Tumblr (daily updates)

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 12:17 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
031 schreef:

Je keuze is niet geheel logisch, maar dat boeit niet. Je wilt het, dus gewoon doen.

inderdaad, dit soort keuzes worden zelden tot nooit op basis van ratio gemaakt. gewoon lekker die 5D+pannenkoek kopen, is ook gewoon een uitstekende - maar minder compacte - combinatie.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 12:53 
 WWW  Profiel
Ik mis in jouw rijtje de 20mm 2.8 AF van Nikon.
Is een compacte lens met goede eigenschappen.
is dat geen alternatief dan ?
www.collodion-art.blogspot.com

You don't take a picture, it's given to you

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 13:02 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt nogmaals voor de tips, een 5d met pannekoek lijky me ook gewoon gaaf om te hebben :)

Betreffende de 20mm, ik heb hier een dag mee gewerkt maar was er niet laaiend entausiast over. Kwaliteit was op zich goed maar voor het mooie weer teveel breedhoek, dit was ook een nadeel van de Voigtlander.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 14:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
GenesiZ schreef:

Een 5D met de 40mm Pancake is smaller dan een D300 met de 35mm erop. De D300 met de 24mm 2.8 had ook geen probleem geweest, maar die lens liet gewoon erg te wensen over in beeldkwaliteit.

De 35mm is iets van 70x50mm en de 24mm 65x45mm...
Volgens mij gaan rationele argumenten hier geen zoden aan de dijk zetten. Gewoon kopen dus die 5D.
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 15:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als de 24mm net zo goed was als de 35, dan was het allemaal geen probleem geweest en had ik de D300 nog maar dat is helaas niet :(

De x100 staat compleet te koop, mocht ik hem kunnen verkopen dan gaat er een 5D komen :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Sep 2012 22:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Gister is de X100 opgehaald en ben sinds vanmiddag de eigenaar van een 5D en de 40mm pannekoek en moet zeggen dat ik best tevreden ben over de compactheid en de kunnen van de 5D.

Moet als ex-Nikon-gebruiker wel erg wennen aan de bediening en soms wat onhandigheden van de Canon-body maar ben wel erg blij verrast met de kwaliteit van de 40mm. Zo uit de cam erg scherpe beelden!

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Camera's (SLR/DSLR/COMPACT)
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 20 berichten ] 

Grijswaarden