[ 7 berichten ] 
 Titel: Fujifilm X-E 1
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Aug 2012 09:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vanmorgen zijn de eerste foto´s gelekt van de instap Fujifilm X, die de naam X-E1 mee krijgt. Een paar kleine dingen die opvallen: hij heeft geen optische viewfinder, enkel een electronische en hij krijgt een pop up fkitser mee.

Afbeelding

Ook is de 18-55 XF gelekt, hetgeen me daar opvalt is dat hij geen diafragmaring heeft, enkel een schakelaar waar je kan kiezen tussen handmatige diafragma keus, of automatische. Je zal dan waarschijnliijk op de camera je diafragmakeus moeten maken. Dit zal uiteraard gedaan zijn omdat de lens geen vaste maximale opening heeft.

Afbeelding
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Sep 2012 14:26 
 WWW  Profiel
De XE1 is te koop voor €999.- wat toch een héél stuk goedkoper is dan de Xpro1 die nog steeds voor €1699.- van eigenaar wisselt. Persoonlijk vind ik de optische viewfinder ontzettend prettig werken, maar als je die niet denkt nodig te hebben of te zullen gebruiken is de XE1 natuurlijk wel een uitstekend alternatief voor de Xpro1!
Fuji Xpro1 met 18/2.0, 35/1.4, adapter en Nikkor 50/1.8 en 85/2.0, Fuji X10 en een (grote) kast vol analoog spul.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fujifilm X-E 1
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Nov 2012 12:48 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Niet al te veel interesse in deze camera zo te zien?
Ik sta op het punt deze camera + 18-55 +35/1.4 aan te schaffen. De camera los is hier in Sydney voor A$995 te koop (ca. 800 euro) en de kit A$1400 (pre-order).
De X-Pro los is niet heel veel duurder (A$1200), maar wat ik er zo van heb gelezen is de X-E1 de betere keus voor mij; kleiner, en de ingebouwde flitser is wel zo handig. Ik heb overigens geen van beide camera's ooit in mijn handen gehad, dus ik weet niet of dit toch voor de X-Pro 1 zal doen kiezen.

Ik heb al weer ruim 6 jaar een D200 en een verzameling lenzen, maar sinds de geboorte van mijn dochter 3 jaar terug neem ik de camera nooit meer mee. Het ding is te lomp om mee te zeulen met al het andere spul. Ik heb zo af een toe wat fotosessies thuis gehad, maar buiten de deur is het tegenwoordig altijd een Panasonic compact de we bij ons hebben. Nu sinds kort met twee kinderen weet ik zeker dat de D200 het huis nooit meer uit komt.

Ik hou de D200 wel want die brengt amper wat op, en hou waarschijnlijk ook mijn 17-35/2.8 AFS die met kapotte AF motor ook weinig meer waard is (optisch perfect). Daar kan ik zo af toe nog wat leuke timelapse mee doen. Mijn SB800 flitser hou ik ook want die kan op andere camera's ook gebruikt worden als het moet.
De rest van de lenzen (35/1.8 DX, 18-200VR, 10.5/2.8 DX, Micro 105/2.8 VR) ga ik weg doen.
De enige twijfel die ik heb is de 10.5mm fisheye, is dat misschien nog de moeite waard met een adapter op een X-E1?

Ik denk met plezier terug aan de dagen dat ik met mijn F3 in de weer was (ruim 10 jaar terug), heerlijk alles met de hand instellen (nou ja, alles, zelfs de F3 had een automatische stand). Deze X-E1 komt daar wat mij betreft het meest bij in de buurt.
Ik zie over een aantal jaren wel weer als de kinderen wat groter zijn en aan sport etc. doen of ik weer aan een grote DSLR ga beginnen met supersnelle AF, brede selecte lichtsterk glas etc etc.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Nov 2012 13:32 
 Profiel
Ik volg deze camera niet echt maar ik kwam vanmorgen dit artikel tegen.
Er lijken wat kinderziektes in dit toestel te zitten.
Of je daar last van gaat hebben weet je zelf het beste....
'Nuff stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Nov 2012 14:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat zijn toch geen kinderziektes?
these are the dark days
we were asking for it

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Nov 2012 20:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wat een gemiep om niets.
Plaats 'ik vind' voor alles wat ik zeg.
[Mijn Blog] -- [Mijn flickr]

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fujifilm X-E 1
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Dec 2012 04:16 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb deze camera (in het zwart) + 18-55 lens alweer een week, en ben er erg blij mee.
Ik heb de camera ongezien gekocht, en me puur gebaseerd op meningen en reviews van anderen. De camera is niet perfect, maar er waren wat dat betreft weinig verassingen omdat dit uit de verschillende reviews wel was uitgelicht.

De 'kit' lens is fantastisch, dit is totaal niet te vergelijken met het stukje plastic dat je normaal gesproken met iedere instap dslr van Nikon en Canon meegeleverd krijgt. Dat mag ook wel omdat de lens me in feite 360 euro heeft gekost.
Deze lens voelt aan als een brok kwaliteit, en de focus/zoom/diafragma voelt heet precies aan (diafragma word dus wel aan de lens bediend, maar heeft geen markeringen omdat het diafragma variabel is).

Voor mij is upgrade van de D200 een dramatische verbetering wbt beeldkwaliteit, zeker bij hogere iso's. Ik heb de ingebouwde flitser niet meer nodig, en het is fijn om foto's te maken die een sfeer en licht hebben zoals je het met je eigen ogen ook ziet. De flitser is overigens bijna onbruikbaar met de zoomlens, zeker met de zonnekap er nog op.
Focus is snel genoeg voor mij, en heeft vaak wat moeite bij weinig licht, wat een aantal keren wel frustrerend was. Aan de andere kant, als de camera focus vind, dan is het ook echt in focus. Mijn D200 zat er veel vaker naast in deze omstandigheden, waar je pas later op de computer achter kwam.

Het fijnste is voor mij toch wel de bediening, diafragma-ring + shutterspeed, net zoals met mijn Nikon F3.
Ik gebruik zelf bij voorkeur de EVF (ook al is het beetje laggy bij slecht licht), maar mijn vriendin kan het ding zo oppakken en er als een veredelde compact fotos mee maken.

Ik wou oorspronkelijk de 35mm/1.4 lens erbij kopen, maar die was niet in voorraad dus moet daar nog even op wachten. Het word lastig kiezen waarmee ik het systeem mee zal uitbreiden volgend jaar. Voor het eerst sinds lange tijd weer eens een groothoek met de 14mm/2.8, of nog even wachten op de 10-24mm/f4 IOS en het gemak van een zoom?

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Camera's (SLR/DSLR/COMPACT)
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 7 berichten ] 

Grijswaarden