[ 11 berichten ] 
 Titel: Nieuwe Canon 60D onscherp?
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jul 2012 10:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb eergisteren mijn nieuwe Canon 60D binnen gekregen. Deze vervangt nu mijn 1000D.
Ik heb de camera gister in de studio getest in combinatie met de Canon 15-85 IS, welke met de 1000D haarscherpe platen oplevert. Helaas is zijn de foto's met de 60D érg onscherp. Instellingen zijn allemaal hetzelfde als normaal, dus daar kan het dan niet aan liggen lijkt me

Net heb ik hem getest met mijn Canon 70-200 F4, nu lijken de foto's wel scherp, in ieder geval een stúk scherper.
Waar kan dit nu aan liggen? Moet ik de camera met de 15-85 laten calibreren?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jul 2012 11:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zo een topic vraagt om voorbeelden. Maar het eerste wat in mij opkomt is dat dit riekt naar human error.
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jul 2012 11:40 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Niet per ongeluk de 15-85 met IS ingeschakeld op een statief gezet???
Cameraatjes, lensjes, geheugenkaartjes, tasjes, statiefjes, fotootjes... www.lowspark.nl

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Nieuwe Canon 60D onscherp?
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jul 2012 11:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Hier 2 crops met de 60D
http://sannemikfotografie.nl/images/dpz/crop60d.jpg
http://sannemikfotografie.nl/images/dpz/crop60da.jpg
Hier 1 met de 1000D
http://sannemikfotografie.nl/images/dpz/crop1000d.jpg

In alle gevallen in de studio met de zelfde belichting.
ISO 100, 1/160 en F10.0

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jul 2012 15:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zozo, dat ziet er inderdaad niet scherp uit. En dat op F10.0
Weet je zeker dat het geen front- of backfocus is?
[5D][17-40L] [50 1.4] [28-105 USM] [70-200 L 2.8] [430EX]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jul 2012 15:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zou niet weten wat anders? Dus lijkt me back of frontfocus dan toch?

Moet ik 'm dan met beide lenzen laten calibreren? Of moet ik 'm terug doen? Ik heb geen idee hoe dat gaat.. Ik vind het wel vreemd dat ik zo'n body krijg, dat moet toch goed zijn?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jul 2012 15:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nou, ik kan aan je voorbeelden nog niet zien, of hij ergens wél scherp is.
Kan je nog wat meer voorbeelden posten?
[5D][17-40L] [50 1.4] [28-105 USM] [70-200 L 2.8] [430EX]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Jul 2012 22:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Om uit te zoeken of je last hebt van front/back focus is het handig als je kunt zien wáár je scherp gesteld hebt, en waar het uiteindelijke scherpte punt ligt.

Misschien kun je ook nog proberen met de hand en live-view scherp te stellen. Dan weet je iig zeker wat je kan verwachten qua optimale scherpte.

Je moet er wel rekening mee houden dat je door het bijna dubbele aantal Mpixels (10MP voor de 1000d en 18MP voor de 60D) eerder lensfouten zult zien. Ik kan het even niet zo snel met zekerheid zeggen, maar best kans dat je bij de 60D bij f/10 al last hebt van optische diffractie van het objectief (onscherpte die optreedt bij extreem kleine diafragma openingen). Probeer dus ook eens wat verschillende diafragma waarden.

Als je 70-200 f/4 wél scherpe foto's opleverd, maar je 15-85 niet, riekt het toch naar fouten in het objectief, niet naar fouten van de camera. Verschil in MPixels verklaart wellicht waarom het je niet eerder is opgevallen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Jul 2012 19:10 
 Profiel
Hoe staan je interne verscherping instellingen in de camera?
Ik moet je wat beCanon. Iets wat ik eerder Nikon. Ik ben je Sony.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 14 Aug 2012 05:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik had vorige week telefonisch contact met een fotograaf die ook net een nieuwe 60D had gekocht en precies dezelfde problemen had. Hij was absoluut ontevreden over de scherpte van z'n foto's. Hij vroeg me welke camera ik in gebruik had en heb 'm de 7D geadviseerd. Omdat hij de camera nog maar net had mocht hij 'm omruilen en z'n nieuwe 7D is wel haarscherp.
Overigens heb ik dit probleem ook al elders gelezen, dus het lijkt meer op een front-/backfocus van de camera zelf. Mogelijk weer een gevalletje matige QC bij Canon.
Iceland - Photographic Journey | Werkaandemuur
EOS 5D mark III | EF 16-35 f/2.8L II | EF 24-70 f/2.8L | EF 70-200 f/2.8L IS II

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Nieuwe Canon 60D onscherp?
UNREAD_POSTGeplaatst: 03 Okt 2012 19:48 
 Profiel
Ik heb mijn splinternieuwe 60D ook binnen enkele dagen omgeruild omdat de foto's gewoon niet scherp waren.

Zonder gezeur een andere meegekregen, maar nogsteeds zit die er af en toe onverklaarbaar behoorlijk naast en ben ik niet echt heel tevreden over de scherpte. Met alle lenzen, digitaal en analoog (handmatig scherpstelle, geen last van front/backfocus dis).

Overigens vind ik hem af en toe ook fors veel ruis hebben.

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Camera's (SLR/DSLR/COMPACT)
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 11 berichten ] 

Grijswaarden