[ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jun 2012 10:38 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Herkenbaar, komt helaas maar al te vaak voor, mensen vragen je wat, je doet er moeite voor en uiteindelijk komen ze terug met een product waarvan ik denk, euhhhmmmm

Want:
- deze was lekker goedkoop
- deze kan 20x megazoomen, en die dure camera die ik aanraadde had maar 3x zoom, 18 tot 55mm
- deze kan filmpjes maken
- die ik adviseerde was er niet in het paars..... :)

Daarom ben ik er mee gestopt, mijn advies is altijd, dat alle camera's binnen dat segment in principe goed zijn, slechte camera's zijn er niet meer. Zeker niet als het gaat om een 550d/600d/d5100/d3200/k5/nex 5/samsung nx11 etc etc.

Alleen bij mensen die echt interesse hebben wil ik wel wat moeite doen om me in te lezen, en dat komt meestal uit bij een advies dat ik gegeven heb.

Ik raad vaker aan om een beginner een 2e hands cameraatje te laten kopen, een 350d met kitlens oid, om eens te zien of ze het wel leuk vinden. Zou zo zonde zijn als je 1000 euro uitgeeft aan de set en deze ligt met 2 maanden in de kast omdat ie te ingewikkeld of te zwaar is.

Liever een 2e hands, 3e hands 350d/400d/d80 om te beginnen en als je het leuk vind, eerst je lenzen uit te breiden en daarna pas de body te upgraden.
Ik heb net een sprookjeshuwelijk, iedere keer als ik thuiskom, zit er een heks op de bank....

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Jun 2012 10:51 
 WWW  Profiel
Peterpan schreef:

Iemand die al een compact heeft (iedereen tegenwoordig?) en echt met fotografie in de weer wil (optische zoeker!); instap dslr!

Ben ik het niet mee eens. Ik ben zelf overgestapt van DSLR naar m4/3. DSLR heeft voor mij maar één echt voordeel en dat is de optische zoeker. Voor sommige zou de betere autofocus voor sport nog een voordeel kunnen zijn. Maar de voordelen van m4/3 (kleiner,lichter,goedkopere lenzen,sensor stabilisatie bij Olympus) wegen voor mij zwaarder. En de elektronische zoeker is in het begin even wennen maar (voor mij althans) heel goed te doen en aangezien ik nauwelijks sport of snel bewegende onderwerpen fotografeer mis ik die (iets) betere DSLR AF ook niet. Kies wel voor een recente m4/3 body/lenzen want de oudere modellen hebben toch vaak mindere AF.
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Aug 2012 08:33 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
De Sony RX100 maakt indruk.
C:5DII|24|35|40|50|100|135 N:FM|50 R:GRD|XR1|28|35|50 B:ECTL|50|80 A:TLR|75 Y:TLR|75

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 09 Aug 2012 08:34 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vond ik ook. Mooie tussenvorm tussen die grote 4/3 dingen en de Canon S100

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 18:13 
 Profiel
Ik gebruik de RX100 nu een paar weken (incl Rome tocht) en ik ben echt onder de indruk van dit kleine wondertje....
Wat als je een eendags vlieg bent en je hebt je dag niet :D

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 18:26 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
care to share? ben wel benieuwd hoe die het in praktijksituaties doet :)
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 18:34 
 Profiel
Wat wil je weten ?

Ok even zomaar wat plaatjes uit de camera, alleen even door DPP gehaald om het selecteren en verkleinen
te vergemakkelijken.

Alles zo als JPG uit de camera.

Let op hoog vakantiekiek gehalte :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Sep 2012 21:05 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Thanks, maar hmm, lastig, Zo met foto's die ik totaal zelf niet zou schieten en een diafragma dat ik niet weet / foto waar t er niet eens toe doet.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Sep 2012 07:59 
 Profiel
Blijven "ik loop rond in een groep en point and shoot" foto's. oftewel vakantie kiekjes.

Voor wie de hoge iso zou willen zien..

Als je op http://www.rumpff.nl/rome/ kijkt en dan de R10,11,12 zie je op fullsize een paar
iso 3200 vakantiekiekjes met ook flink veel donkere delen erin.

Dit zijn jpg's zo uit de camera, waarbij ik wel zie dat ze toch wat onderbelicht zijn en waarschijnlijk ook wat beweging's onscherpte.

Ik blijft het "onnatuurlijk" vinden om een camera zo te moeten vasthouden.

De settings waren :

NR-lang-belicht op aan
NR bij hoge-iso op laag (is het minimum) bij jpg-fine.
En de camera stond op "scene+" waarbij die zelf alles uitvogelt/

Was ook de eerste keer in mij leven dat ik op jpg heb geschoten na 10 jaar RAW ;)

Als ik tijd heb een dezer dagen zal ik eens een "wetenschappelijke" test doen op iso3200 vanaf een statief en een vast onderwerp op RAW en de "A" stand. :*)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Sep 2012 09:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Voor mijn laatste twee vakanties had ik beide keren besloten een andere camera mee te nemen dan de spiegelreflex. Na ontzettend veel Googelen, reviews lezen etc bleek continu de beste optie de Olympus E-PM1 met bv. de 45mm 1.8. De eisen: klein en er spiegelreflex kwaliteit. En dat red je zeker met dit setje. Zie enkele voorbeelden van MartijnGizmo:

Afbeelding
Path by MartijnKoevoets, on Flickr

Afbeelding
Berries by MartijnKoevoets, on Flickr

Helaas vind ik de investering (bij elkaar toch al snel €800,-) dan net weer iets te gortig, zeker omdat het slechts voor 'erbij' is. En alleen 45mm als bereik is ook niet alles. Dus moet er toch nog een allroundlensje bij. Desondanks blijf ik overtuigd van de Olympus Pen serie, zeker in combi met een mooie lichtgevoelige pancake. Staat op de wishlist! :)

Maar, dat wil men niet, ze willen niet €450,- betalen voor een vast brandpunt lensje. De normale mens wil zoomen, vogeltjes scherp, portret maken met dslr kwaliteit door onscherpe achtergrond en mooie bokeh blablabla op 1 klein goedkoop apparaatje. Ik raad dan ze altijd iedere Canon spiegelreflex aan die er maar bestaat, net hoeveel geld je hebt (zelfs de Canon 350D voor €150,- tweedehands is beter dan de Olympus) + een Tamron 17 - 50 2.8. Willen ze geen DSLR, dan kunnen ze bv. beter voor de Canon S95 kiezen dan voor de Olympus Pen met standaard lens.
5D III | 5D II | 15 - 30 | 24 - 70 2.8 | 50 1.4 | 85 1.8 | 100 L 2.8 IS | 135 L 2.0 USM | 70 - 200 2.8 IS USM L II http://twitter.com/stevie_k |

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Sep 2012 09:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Oldsmelly schreef:

Als ik tijd heb een dezer dagen zal ik eens een "wetenschappelijke" test doen op iso3200 vanaf een statief en een vast onderwerp op RAW en de "A" stand. :*)

En gewoon je vriendin op 2 mtr afstand op 35mm equivalent en t grootst mogeljke diafragma zou ook wel prettig zijn. Of je broer. Of een boom. :)

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Camera's (SLR/DSLR/COMPACT)
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Grijswaarden