[ 30 berichten ] 
 Titel: Sony NEX-7 of de Olympus OM-D E-M5?
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Mei 2012 19:28 
 Profiel
Ik ben op zoek naar een nieuwe foto camera.
Op dit moment ben ik in het bezit van een Canon EOS 350D met een EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 en een Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM.

Ik heb ongeveer 5 jaar geleden deze camera gekocht met eend de kit lens en een 55-200mm lens.
Na 3 jaar heb ik de 55-200mm lens verkocht en er een Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM voor terug gekocht.

Toen der tijd heb ik de camera aangeschaft om vliegtuigen te spotten, echter ben ik dat de laatste jaren steeds minder gaan doen.
Ik ben van mening dat een spiegelreflex camera mooie foto's maakt en een Compact camera leuke foto's.

Nu ik mijn camera amper meer gebruik voor het doel waarvoor ik heb hem gebruik ben ik op zoek naar een nieuwe camera.

Ik heb een beetje op het internet gespeurd en kom dan met mijn wensen (een goede camera met spiegelreflex kwaliteiten in een compacte versie0 op de Sony NEX-7 of de Olympus OM-D E-M5.

Welke camera bevelen jullie mij aan om te gebruiken?

Reinoud

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Sony NEX-7 of de Olympus OM-D E-M5?
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Mei 2012 20:03 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
the_aviator schreef:

Ik heb ongeveer 5 jaar geleden deze camera gekocht met eend de kit lens en een 55-200mm lens.

Aparte deal voor een vliegtuigspotter ;)

Denk dat je goed moet nadenken waarvoor je de nieuwe wilt gebruiken en of je het belangrijk vind om een viewfinder te hebben.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Mei 2012 22:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Weet niet hoeveel haast er is met het kopen van een nieuwe camera, maar ik zou even wachten tot de Photokina!
Zou jammer zijn als je nu iets koopt dat je niet 100% het juiste vind en dat dan in september je droom camera uitkomt.
Voor wat meer info over beidde camera's vind ik de website van Steve Huff altijd wel leuk om door te bladeren.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Mei 2012 23:11 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wat zit je in de weg om je huidige camera te blijven te gebruiken? Je gebruikt hem niet meer voor waar je hem voor gekocht hebt, maar dat lijkt me nog geen reden voor vervanging. Is de 350D te groot en wil je iets kleiners? Wil je meer pixels? Financieel gezien is houden wat je hebt de beste keuze.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 19 Mei 2012 23:37 
 WWW  Profiel
Ik heb voor de Olympus em5 gekozen vanwege de lenzen. Veel meer aanbod. En de lenzen zijn ook kleiner/lichter. Voor mij een voordeel
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 09:25 
 Profiel
Catflap schreef:

Denk dat je goed moet nadenken waarvoor je de nieuwe wilt gebruiken en of je het belangrijk vind om een viewfinder te hebben.

Dit maakt mij niet zo veel uit, ik kan zowel met viewfinder als via het beeldscherm goed werken, Beide camera's kunnen hetzelfde.

Bastiaan schreef:

Wat zit je in de weg om je huidige camera te blijven te gebruiken? Je gebruikt hem niet meer voor waar je hem voor gekocht hebt, maar dat lijkt me nog geen reden voor vervanging. Is de 350D te groot en wil je iets kleiners? Wil je meer pixels? Financieel gezien is houden wat je hebt de beste keuze.

Financieel gezien heb je gelijk, het is wel weer een investering. Wat ik altijd die bij grote aankopen is dat ik het bedrag afschrijf in 5 jaar, per maand is het dan een klein bedrag.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik steeds minder foto's ben gaan maken, en een spiegelreflex camera neem je niet zo snel ergens mee naar toe en het is best een hoop werk voordat je klaar bent om een foto te maken, en met een systeemcamera heb je dat niet. Deze zijn makkelijk mee te nemen en kunnen weer wat meer.

Ik zou ook wel meer pixels willen, maar het verschil tussen pixels tussen de Canon EOS 350D en de Olympus OM-D E-M5 is niet zo super groot. wel weer met de NEX-7, maar goed, zoveel pixels zijn ook niet nodig, per slot van rekening ga ik geen foto's maken die op een billboard moeten :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 09:35 
 WWW  Profiel
Volgens sommige reviews is de beeld kwaliteit van de em5 zelfs beter dan de nex7

En ik herken me in je opmerking dat je te weinig foto's maakt omdat je geen zin hebt om je kanon mee te zeulen. Daarom ben ik ook overgestapt. Tip: loop een winkel in waar ze beide camera's in de vitrine hebben liggen en oordeel zelf.
www.amphora.nl, www.kruijk.nl, Olympus OM-D EM-5, 12-50, 14/2.5, 20/1.7, 45/1.8, Metz 44

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 11:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
the_aviator schreef:

het is best een hoop werk voordat je klaar bent om een foto te maken

Deze snap ik niet. Camera uit de tas halen, lensdop eraf, aanzetten, en je bent toch klaar? Wat dat betreft is er geen enkel verschil met de nieuwe camera's die je noemt.

Citaat:

en met een systeemcamera heb je dat niet. Deze zijn makkelijk mee te nemen

Het ligt eraan wat voor systeem je neemt. De Olympus is inderdaad kleiner, maar bij de NEX is er vrijwel geen verschil. De body is wel kleiner, maar de objectieven helemaal niet.

Citaat:

en kunnen weer wat meer.

Wat kan een systeemcamera wat een spiegelreflex niet kan?
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 12:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedenk voor jezelf wat je precies wilt.

De NEX heeft een ontzettend groot aanbod aan adapters om er MF lenzen op te zetten als M42, leica M of contax G lensjes.
Zie laatste (meetzoeker lenzen) zijn ook allemaal flink kleiner dan de standaard NEX lens of SLR lenzen wat de set erg compact maakt.

De OM heb ik zelf geen ervaring mee maar de Steve Huff review is erg lovend. De vorm van de OM spreekt me meer aan dan die van de NEX. Is meer alsof je een oude SLR gebruikt.

Mocht een EVF niet het meest belangrijke zijn dan kun je ook altijd nog een NEX 5N overwegen, doet het beter dan de NEX 7 met meetzoeker lenzen. EVF kun je daarop ook krijgen, maar je hoeft hem niet altijd mee te nemen wat het formaat ten goede komt.
Leica M9P - 18/3.8 ASPH - 28/2 ASPH - 35/2 ASPH - 50/2

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 14:00 
 Profiel
dubbel post..

Laatst gewijzigd door iKremers op 20 Mei 2012 14:02, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 14:02 
 Profiel
Ik zit ook te kijken naar beide camera's :) Laatste tijd een smaak voor straatfotografie ontwikkeld en een dSLR vind ik gewoon te zwaar/groot om de hele dag mee te lopen zuilen... Ik gebruik daar nu mijn Fuji x10 voor maar ik mis soms het niet van lenzen kunnen wisselen.

Overigens is de OM-D body weather sealed, net als een aantal lenzen (zoals de meegeleverde kitlens), dat is voor mij al reden genoeg om voor deze te kiezen i.p.v. de NEX7. Wat ik verder vervelend vind van de NEX serie is dat de lenzen alleen in zilver te krijgen zijn, OM-D lezen zijn zowel in zilver als zwart verkrijgbaar.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 17:09 
 Profiel
Arumes schreef:

Deze snap ik niet. Camera uit de tas halen, lensdop eraf, aanzetten, en je bent toch klaar? Wat dat betreft is er geen enkel verschil met de nieuwe camera's die je noemt.

Als ik mijn 70-300mm lens op mijn camera heb zitten, kan ik deze niet in mijn tas doen.
Dus standaard zit mijn camera met de 18-55mm lens in de tas, als ik dan een foto wil maken met mijn 70-300mm lens dan moet ik deze weer gaan wisselen etc.

Citaat:

Wat kan een systeemcamera wat een spiegelreflex niet kan?

Filmen, Niet dat ik daarom een systeemcamera wil, maar dat kunnen we wel.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 17:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
the_aviator schreef:

Als ik mijn 70-300mm lens op mijn camera heb zitten, kan ik deze niet in mijn tas doen.
Dus standaard zit mijn camera met de 18-55mm lens in de tas, als ik dan een foto wil maken met mijn 70-300mm lens dan moet ik deze weer gaan wisselen etc.

Waarom overweeg je dan een Nex? De Sony 70-300 is 136mm x 83mm. Dat scheelt vrijwel niks met de Canon, die 143mm x 77mm is.
Een andere tas is natuurlijk ook een optie. Er zijn zat compacte rug- en schoudertassen te krijgen waar een body met 70-200/2.8 in past; dan lukt het ook met de 70-300/4-5.6.

En wat is "etc"? Nog meer werk?

Citaat:

Filmen, Niet dat ik daarom een systeemcamera wil, maar dat kunnen we wel.

Dat kan een spiegelreflex ook.

Kijk, dat je graag Iets Nieuws wilt kopen is jouw zaak; daar zit ik natuurlijk niet mee. Maar de argumenten waarmee je die aankoop verdedigt vind ik niet erg overtuigend. Zeg dan gewoon dat het niet om rationele argumenten gaat, maar dat het geld in je zak brandt. :)
Fotootjes

Mede mogelijk gemaakt door Canon, Sigma, Hoya, B+W, Gitzo, Calumet, Ubuntu en Douwe Egberts.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 18:16 
 Profiel
Arumes schreef:

Zeg dan gewoon dat het niet om rationele argumenten gaat, maar dat het geld in je zak brandt. :)

dit is misschien wel een beetje waar ;-)
Maar ik heb wel meer het gevoel dat ik veel meer leuke foto's wil maken, spontane foto's, dan echt gemaakte foto's die je krijgt met een echte SLR camera.

Maar dit is wel een aankoop waar ik me goed over laat informeren, daarom kwam ik uit op de NEX7 en de OM-D E-M5. en als ik de reviews lees dan is de Olympus OM-D E-M5 wel iets beter dan de NEX-7.
en het feit is dat Sony een hele slechte after sales service heeft, en dat heeft olympus daar in tegen weer wel.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Mei 2012 19:45 
 WWW  Profiel
the_aviator schreef:

Dan heb je wellicht niet de handigste tas...

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Mei 2012 13:08 
 Profiel
Ik heb nu een weekje de em5.
Wat een fijn dingetje is dit. De de antibibber is echt ongelofelijk.
Het geluid lijkt een beetje op dat van de HD van mijn nieuwe MacBook Pro.
Merk je niets van alleen als het echt stil is.
Nex zou ik nooit doen omdat de objectieven veel groter zijn, en er is veel minder keuze.
Wat ik wel fijn vind van de Nex7 is de vormgeving met meer logische plaatsing van de zoeker, maar met vormgeving maak je geen foto's. Al had ik liever zoals bij de Nex7 het oculair aan de zijkant gehad.
Bovendien is de open standaard van M4/3 meer sympathiek.
Sony heeft een handje van eigenstandaarden waarvoor je veel moet betalen.
Olympus doet het natuurlijk ook met hun gesloten AP2 poort. Het is een verdien model.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Mei 2012 14:42 
Gebruikers-avatar
 Profiel
@minimaal, wat zijn uw ervaringen met de hogere iso's? en heeft u ook een spiegelreflex?
zo ja wat is uw voorkeur tussen een 4/3 en een spiegelreflex?

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Mei 2012 15:52 
 WWW  Profiel
metalbernd schreef:

@minimaal, wat zijn uw ervaringen met de hogere iso's? en heeft u ook een spiegelreflex?
zo ja wat is uw voorkeur tussen een 4/3 en een spiegelreflex?

Ik heb zelf jaren Canon DSLR's gebruikt (laatste een 60D) en ga nu helemaal over op 4/3.
ISO is tot 3200 zonder problemen te gebruiken en 6400 is ook nog acceptabel als ik in Lightroom (ik schiet alles RAW) een beetje tweak met ruisreductie.
Voor de beeldkwaliteit heeft een APS-C DSLR wat mij betreft geen voordelen. Full frame is natuurlijk altijd nog een grote stap voorwaarts maar met dito prijs en gewicht. 4/3 lenzen zijn zo veel kleiner en daardoor veel fijner mee te nemen en te gebruiken (vind ik). Nadeel van M4/3 is dat je geen optische zoeker meer hebt. In het begin moest ik nog even aan de EVF van de Olympus wennen maar vind het nu heel acceptabel. Als je veel sport of snelle bewegende onderwerpen fotografeert kan je denk ik wel beter een DSLR nemen.
Maar dit is beetje offtopic. the_aviator twijfelt tussen OM-D en NEX en niet DSLR :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Mei 2012 16:40 
Gebruikers-avatar
 Profiel
@amphora, bedankt voor je ervaring, ik was nieuwsgierig hoe zoiets bevalt. Ik kan me voorstellen dat je alleen al valt voor het uiterlijk van deze retro camera's en later spijt krijgt als de beeldkwaliteit tegen valt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 22 Mei 2012 17:24 
 Profiel
De x10 heeft een 2/3" sensor en is beduidend kleiner dan een 4/3 of APS-c, maar de kwaliteit van de foto's is erg goed. Nog niet geprint maar op internetformaat zie je het verschil niet met een APS-C camera.

Hier een artikel met overzicht van de verschillende formaten: http://www.cameradebate.com/2011/nikon- ... omparison/ . Super groot verschil is er niet tussen APS-C en 4/3.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Mei 2012 21:41 
 Profiel
Dus als ik het goed lees op dit forum en een beetje samenvat kom het er op neer dat de Olympus OM-D E-M5 beter is dan de Sony NEX-7?

Of heb ik dat mis?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Mei 2012 23:05 
 WWW  Profiel
the_aviator schreef:

Dus als ik het goed lees op dit forum en een beetje samenvat kom het er op neer dat de Olympus OM-D E-M5 beter is dan de Sony NEX-7?

Yep :)
Naar mijn mening wel. Camera's zijn aan elkaar gewaagd maar Olympus wint het vanwege de lenzen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 23 Mei 2012 23:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Digitalrev.com heeft een lowlight test gedaan van deze camera's:
http://www.digitalrev.com/article/fuji- ... 0OTE5MTU_A
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 31 Mei 2012 11:28 
 Profiel
Ooit, ik denk 20 jaar geleden, was ik het zat om iedere keer rond te zeulen met mijn OM spul. De bergen op de lanen in. Ik had ook bedacht dat een Contax T2 beperkt was maar perfect in wat hij deed. Zoals van in de beperking toont zich de meester. Op het laatst ging kadreren al snel voordat ik de kamera aan mijn oog had. Ik gebruik nog steeds vaste brandpunten.
Mijn E-P3 was ook heel fijn in de lagere iso's. Die past zo in mijn jaszak met de panne 20 mm, maar ik miste het extra instel wieltje.
Ik gebruik de E-M5 met Muted kleuren, omdat die het dichst bij de realiteit komt.
Ik draai eigenlijk meestal overlicht weg. De opnamen zijn dan te donker maar het is verbasingwekkend hoeveel detail er nog in de schaduw zit. Dat vergt wat simpele nabewerking, maar dan heb je wat.

Uiteindelijk gaat het nu nog om de goede platen. Dat blijft het moeilijkst.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 20 Jun 2012 17:24 
 Profiel
En nog iets.
Die Nex-7 heeft veel megapixels maar ik krijg de indruk dat de nex-5 betere pixels heeft.

Er werd nog gevraagd hoe de em5 bij mindere lichtomstandigeheden werkt.
Ik kan alleen zeggen dat het beter gaat dan in mijn film tijd.
Met de antibibber heb je een leuk stel.
Nikon heeft echt wel iets beters, maar ik zou nooit ruilen.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 13 Jul 2012 20:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
TS,
Je stelt dat je spontane foto's gaat maken met een Nex / Oly dan met een echte DSLR. Waar haal je die wijsheid vandaan? Ik heb net een weekje straatfotografie gedaan, met een ff dslr, in Havanna. Ik geloof er geen biet van dat ik spontanere foto's had gemaakt met een Oly of een Nex. En kleine dof en fraaie bokeh spreken van mijn gebruikte combinatie van lenzen en camera mij wel aan.
Fotografie en fotocursussen: www.annohuidekoper.nl
Reviews van camera's, lenzen, fotoboeken en printers: http://www.camerastuffreview.com

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Jul 2012 11:08 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dat kan ik me wel voorstellen.
Situatie, je gaat met je gezin naar het strand, de camera gaat niet mee, want stel je voor, zwaar, en als ie stuk gaat door zand/water of gestolen wordt ben je de sigaar.

Kleine nex/oly/samsung NX gaat wel mee en wordt gebruikt ook. Gevolg, ik kom 's avonds thuis met foto's van mijn kinderen, foto's die ik anders had gemist omdat ik geen camera bij me had.
Ik heb net een sprookjeshuwelijk, iedere keer als ik thuiskom, zit er een heks op de bank....

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Jul 2012 11:12 
 WWW  Profiel
Marc schreef:

Dat kan ik me wel voorstellen.
Situatie, je gaat met je gezin naar het strand, de camera gaat niet mee, want stel je voor, zwaar, en als ie stuk gaat door zand/water of gestolen wordt ben je de sigaar.

Kleine nex/oly/samsung NX gaat wel mee en wordt gebruikt ook. Gevolg, ik kom 's avonds thuis met foto's van mijn kinderen, foto's die ik anders had gemist omdat ik geen camera bij me had.

Precies de reden dat ik ben overgestapt van Canon. En nog geen seconde spijt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Jul 2012 13:51 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
idem van Canon naar Fuji
“Tell me and I’ll forget, but show me and I’ll remember.”

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 05 Aug 2012 19:29 
 WWW  Profiel
Met mijn Sony nex5 maak ik ook wel meer spontanere foto's dan voorheen met een Nikon D300. Op feesten en festivals waar spiegelreflexen niet toegestaan zijn loop ik met mijn nex5 +16mm zo binnen. Het werken gaat ook meer als een meetzoeker en het uitklapbare schermpje vind ik ideaal voor onopvallende hipshots.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Camera's (SLR/DSLR/COMPACT)
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 30 berichten ] 

Grijswaarden