[ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 16:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kan een ieder die de D800 heeft zich vinden in dit verhaal?
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 26 Jun 2012 18:40 
Gebruikers-avatar
 Profiel
FWIW:Ik sprak een fotografe bij Nikon Beverwijk die last had van onverklaarbare out-of-focus beelden (zowel studio als locatie).
Natuurlijk maar één geval, maar toch.
Wij zijn droevig, maar er is geen aangewezen gelijke aan uw verzoek.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 27 Jun 2012 23:08 
 WWW  Profiel
Nou ik kan je vertellen dat mijn D800 ook vaag is qua scherpte. Kan het corrigeren in AF-finetune maar dan is de lens op een andere brandpunt afstand weer een beetje uit focus (een 70-200 2.8) Ga er toch ook maar eens mee terug naar Calumet. Mmmm, dacht dat het eerst een beetje een bij effect was van de enorme hoeveelheid pixels.. Maar dat was bij nader inzien naief..
Nikon d700, 24-70 2.8 80-200 2.8. Elinchrom, Alienbees, Macbookje. en 10pond Photoshop.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 28 Jun 2012 19:07 
Gebruikers-avatar
 Profiel
wat ik weet, is dat elke lens geen plat scherp beeld produceert op de sensor (het is meer een soort platte golf). het is zelfs per golflengte verschillend. de lensfabrikant doet er via coatings en lens ontwerp layout wel alles aan om het zo goed mogelijk te krijgen. maar het blijft een soort polderoplossing/compromis. wellicht, in combinatie met de resolutie van de D800, is dit iets wat (een deel van) het out-of-focus verschijnsel verklaart.

@otto, finetune je de camera an sich? ik wist niet dat dit kon. ik kan op mijn D800 per lens de AF finetunen (bij zoomlenzen doe ik dat in de meest ingezoomde stand) en de camera onthoudt dat in principe automatisch. je kunt zelfs 2 dezelfde lensen, bv. als je toevallig twee keer de 24-70 2.8 hebt, apart in het geheugen zetten (elk exemplaar zal net een andere waarde hebben en dit geeft al aan dat een deel van het verschijnsel verklaard wordt door de lens en dat denken dat het puur en alleen aan de camera ligt, wss niet de hele waarheid is). ook mijn manual lenzen heb ik kunnen finetunen.
'I want more than I want' (Salman Rushdie, The ground beneath her feet.)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Nieuwe d800, wat vinden jullie ervan?
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Jun 2012 17:21 
 WWW  Profiel
:-) had ook nog nooit eerder mn cam's autofocus ge-fine-tuned. Nu wel met deze d800. Al voelt het een beetje als een lapmiddeltje. De lenzen die ik heb zijn op de D700's echt prima scherp en daar twijfel ik niet aan de scherpte. Maar als ik mn D800 op -15 finetune en dat het dan 'zo ongeveer op alle brandpuntafstanden van de 70-200' ok is voelt raar.. Ik ben benieuwd of het iets fimware oplosbaars is of dat het echt iets dieper ligt.
Vooral omdat er veel mensen over klagen en niemand een vaste waarde (front of back-focus) heeft.
Nu is mn D800 wel ok denk ik. Als kan ik niet goed een vergelijk maken met de D700 in die zin dat ik niet weet hoe ik de enorme berg extra pixels moet waarderen ten opzichte van de scherpte van de 12mp van de D700 (grotere pixels geven sneller de illusie dat iets scherp is denk ik..) Dank voor de tips trouwens.
Nikon d700, 24-70 2.8 80-200 2.8. Elinchrom, Alienbees, Macbookje. en 10pond Photoshop.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jul 2012 13:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zojuist het contact afgerond met NPS nederland. Mijn camera gaat binnenkort naar Beverwijk om daar gefixt te worden op focus.. Er is inmiddels een erkend probleem wat betreft het linker focus veld ( Zal ik als ik jou was ook ff checken otto ). Ik kwam hier achter op de vakantie naar Kroatië, het was een kiekje maar de focus lag achter het gefotografeerde object. Terwijl het qua contrast niet kon dat er slecht gefocust was.

http://nikonrumors.com/2012/07/17/confi ... ssue.aspx/
Website : Patrickstroobach.nl
Nikon D800, 14-24 mm 2.8,24-70 mm 2.8, 50 mm 1.8, 90 mm 2.8 Macro

Licht Donker  
.
Forumindex » Fotoapparatuur » Camera's (SLR/DSLR/COMPACT)
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Grijswaarden