[ 5 berichten ] 
 Titel: Back up schijf problemen mac WD
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Dec 2010 11:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb aan m'n imac 2 WD mybook mac (silveren behuizing, waren al geformateerd voor mac) harde schijven hangen die allebei als backup werken. Eentje via usb en eentje via firewire (imac heeft maar 1x firewire uitgang)

Even terug gingen ze opeens moeilijk doen. Soms word een schijf niet herkend en moet je opnieuw opstarten voor die het weer doet ect.

Nu doet sinds begin deze week de usb schijf niets meer. Het lampje doet het wel, ook hoor je de schijf gewoon draaien als die aangesloten word op de computer. Maar op het bureaublad verschijnt het icoontje niet.

Gelukkig is het de 2e back up schijf dus is er geen foto verloren, maar nu heb ik dus maar 1 schijf over.
En daarnaast was het ding pas 1 of 1,5 jaar oud.

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Hoe kun je in osx zien of een schijf aan de computer hangt als die niet word herkent?

En, het lijkt me dat ik nieuwe schijven moet kopen. Maar ik vertrouw die WB dingen dus niet echt meer. Iemand ervaring met een (niet al te dure) backup schijf oplossing? Welke schijven zijn goed?
Leica M9P - 18/3.8 ASPH - 28/2 ASPH - 35/2 ASPH - 50/2

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Dec 2010 13:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
grote kans dat je hem van de computer afgehaald hebt zonder hem te "unmounten" en nu herkend de computer de schijf niet meer. heb je al met schijfhulpprogramma gekeken of je de schijf al kan mounten en anders moet je eens kijken of je het programma diskwarrior kan vinden, hiermee kan je schijven die een schrijffout hebben in het eerste deel van het boot record weer tot leven brengen.
verder kan je firewire producten doorlussen, hierdoor kan je meerdere apparaten op een firewire aansluiting op de computer hebben.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Dec 2010 14:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dank je. Ik ga het meteen proberen.
In schijfhulpprogramma zie ik de schijf trouwens wel staan, maar staat die als uitgeschakeld. Ook na schijfEHBO kan die niet worden aangezet.

Ik kom er trouwens net achter dat de Imac 2 firewire aansluitingen heeft... :roll: Heeft me maar 2 jaar gekost om daar achter te komen....
Leica M9P - 18/3.8 ASPH - 28/2 ASPH - 35/2 ASPH - 50/2

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Dec 2010 14:04 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Ik heb ook slechte ervaringen met MyBooks icm Mac.
Via USB werkten de mijne wel maar via Firewire alleen als ik ze aan m'n Lacie hing (en die dus aan m'n iMac).
Het ligt denk ik niet zozeer aan de schijf maar meer aan de interface van de MyBook.

Aangezien het eerder wel goed werkte kan het ook best iets heel anders zijn, want ik heb ze nooit direct aan de praat gekregen.

Inmiddels is er ook een Lacie 1TB overleden, terwijl de schijven nog wel gewoon goed zijn. Ik hou het dus voorlopig even op een Sharkoon Quickport en gebruik de schijven gewoon lekker "bloot".
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 11 Dec 2010 14:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik heb alleen ervaring met lacie en de drobo en twee van mijn vijf lacies hebben de geest gegeven. dit was wel mijn eigenschuld, het waren de porsche design en die zijn niet gemaakt voor 24/7 wat ik wel van ze verlangde. de elektronica van het kastje maakte kortsluiting en de draden die de schijf van data voorzien waren gesmolten, maar de schijf zelf was nog steeds bruikbaar.
verder gebruik ik de d2 voor mijn media en de drobo voor de backup(kopie voor de puristen) hiervan en voor timemachine.
een andere oplossing is een los kastje voor een usb schijf en een losse schijf erin, die kan je dan makkelijk vervangen als de schijf te klein wordt.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Computer hardware
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 5 berichten ] 

Grijswaarden