[ 7 berichten ] 
 Titel: Bewerking drieluik...
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Okt 2012 22:22 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb vorige week mijn eerste babyshootje gedaan met een eenvoudig studiosetje.
Normaalgesproken pik ik er een paar leuke foto's uit en bewerk deze dan na elkaar. Ik bewerk op gevoel en net zolang tot ik tevreden ben over het resultaat. Nou is dat niet zo erg als je een serie hebt die nogal afwijkt van elkaar, maar ik heb nu 3 foto's die echt bij elkaar moeten passen qua huidtint en achter- en voorgrond.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik heb al een aantal pogingen gedaan om nummer 2 en 3 net zo te bewerken als de eerste foto die ik heb bewerkt, maar er is toch steeds verschil... Ik gebruik trouwens Photoshop CS2...

Voorbeeld van de onbewerkte rawbestanden...
Afbeelding

Voorbeeld van de Jpeg bestanden, iets bewerkt...
Afbeelding

Voorbeeld van eindresultaat...
Afbeelding
Nikon D80/Nikkor 18-200 VR/AF Nikkor 50mm 1.8

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 09:47 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Het lijkt erop alsof de middelste harder (meer) belicht is dan de andere foto's, dat maakt sowieso al een verschil in het beoordelen van de drieluik. Ik zou zeggen, probeer eerst de middelste qua belichting gelijk te maken aan de andere twee. De andere twee lijken namelijk aardig gelijk op het eerste oog. Bekijk daarna of dat er eventueel kleurverschillen zitten die je nog moet aanpakken.

Verder vraag ik me af waarom dat je hier een drieluik van wilt maken? Niet dat het lelijke foto's zijn (dat zijn ze niet) maar ze lijken voor mij zó veel op elkaar dat een drieluik eigenlijk weinig toevoegt voor mijn idee. Als er meer variatie in had gezeten in de blik of positie van het kind, dan wel. De tweede en derde foto zijn welliswaar leuke foto's, maar wat mij betreft niet bruikbaar om wat meer uit te buiten. De eerste vind ik daarvoor veel geschikter. Dit kan persoonlijk zijn natuurlijk, en als je opdrachtgevers het een leuk idee (blijven) vinden dan is het natuurlijk allemaal prima. :)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 09:53 
 Profiel
Probeer volgende keer tijdens de fotosessie zelf de belichting uniformer te houden, scheelt in de nabewerking nogal (tenzij dat je doel is).

Zoals HugoArts zegt: probeer de belichting gelijk te maken. Photoshop heeft daar een functie "Match Color" voor die je daar bij kan helpen.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Bewerking drieluik...
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 12:40 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Bedankt voor de reacties!

Hugo: het is geen echte opdracht geweest hoor... gewoon een vriendin van mijn dochter die haar kindje op de kiek wilde hebben. Ik heb ook geen idee wat ze met de foto's wil doen. Ook niet of ze deze "drieluik" aan de muur wil hebben of misschien één van de drie. Maar... ik wil gewoon graag voor mezelf weten hoe ik foto's die duidelijk bij elkaar horen hetzelfde kan bewerken, zodat ze goed bij elkaar passen.

Waldo: de functie "match color" ga ik onderzoeken... ik ben niet zo'n photoshopdeskundige, maar kom steeds weer een stapje verder... Ik dacht eerst ik ga alles precies noteren wat ik doe met foto 1 en doe dan foto 2 net zo... maar helemaal precies gelijk wordt dat dan nog niet, want de basisfoto's verschillen al van elkaar...

Nog een vraag.... Ik vind het vaak ook wel lastig om te zien of de huidtinten goed zijn... soms iets te roze/rood, soms iets te grauw. Is hier nog iets zinnigs over te zeggen of is dit gewoon een kwestie van gevoel en misschien smaak? Als ik met een bepaalde foto aan het bewerken ben, dan lijkt mij het eindresultaat wel oké, maar zie ik de foto dan naast de andere foto, dan begin ik weer te twijfelen, omdat het verschil wel heel duidelijk is...

Te roze???
Afbeelding

Te grauw???
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Bewerking drieluik...
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 12:53 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
janine schreef:

Ik dacht eerst ik ga alles precies noteren wat ik doe met foto 1 en doe dan foto 2 net zo... maar helemaal precies gelijk wordt dat dan nog niet, want de basisfoto's verschillen al van elkaar...

je kan gewoon 2 foto's tegelijk in PS openen en complete layers van t ene beeld naar t andere slepen. In de raw convertor kun je Synchronizen.

Waarom verschillen de basisfoto's van elkaar? Heb je de lamp verplaatst, gediafragmeerd/iso'd, lamp anders ingesteld? Of heb je een crappy lamp die niet steeds dezelfde output geeft. Aan de basis dingen fixen is voor de volgende keer erg nuttig denk ik.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 13:13 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dank je Kissyfur.... Die eerste regel is een beetje abracadabra voor mij hoor.... maar het is ongetwijfeld een advies dat mij verder kan helpen. Geen idee hoe het werkt, maar ik ga erin duiken!
Volgens mij heb ik de lampen bij deze serie foto's niet verplaatst.
Iso 200, f 8, 1/100 s bij alle foto's hetzelfde.
Mate van inzoomen verschilt wel (iets) per foto.
Misschien ligt het wel aan mijn crappy lamp ;-).............. (neuhhhh... ik denk het niet!)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Okt 2012 13:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
open 1 foto in photoshop. Open nog een foto in photoshop. Maak de vensters zo groot dat je ze naast elkaar hebt staan. Bewerk 1 foto met Adjustment Layers. Sleep die layers gewoon naar de andere foto.

Als t dan nog abracadabra is: www.lynda.com een paar maanden bezoeken, superleerzaam

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Beeldverwerking
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 7 berichten ] 

Grijswaarden