Radar schreef:
Renamen nadat je je selectie hebt gemaakt heeft ook weer z'n voordelen; de klant valt het dan minder op dat je een selectie gemaakt hebt en zal wellicht minder snel vragen waarom ze wel nr. 10 en 12 krijgen maar niet nr. 11. Bij het importeren geef ik ze een naam als bijv. Adam-Eva [origineel nummer uit de camera]. Als ik mijn definitieve selectie heb, hernoem ik deze naar Adam-Eva 001, Adam-Eva 002 etc. De afvallers gaan in een apart mapje en na een paar maanden de prullenbak in.
Renamen? Ik geef mijn foto's bij de definitieve export wel een naam. De bestandsnamen zoals ze in mijn library staan geven aan:
- uit welke body de foto komt (om dubbele namen te voorkomen)
- welke fotograaf ze gemaakt heeft (ik werk regelmatig samen met collega's)
- op welke datum hij gemaakt is
- hoeveel exports en re-imports er geweest zijn (een foto die ik vanuit LR twee keer naar PS doe heet dan <naam>-Edit-Edit.DNG)
LR regelt dat hele naambeheer voor mij, daar hoef ik allemaal niet over na te denken
Afhankelijk van welke exportpreset ik gebruik krijgen de uiteindelijke JPG's een bepaalde naam die totaal onafhankelijk is van hoe de bestanden oorspronkelijk hebben geheten. Iets van 'Bruiloft Henk en Ingrid-Reportage-HiRes-001.jpg' ofzo. Helemaal gestuurd vanuit de IPTC data in de foto's zelf (die ik na de import zet voor de hele shoot). Overigens bewaar ik zo'n geexporteerde set foto's altijd n een collectie, zodat ik achteraf altijd weet welke foto's ik aan iemand heb gegeven. Kost nauwlijks diskruimte (een paar records in de LR database), maar is erg handig als je later nog meer wilt bewerken (voor bijvoorbeeld je portofolio) of anders raten
Overigens doe ik het filteren ook met flags:
- zet alle flags uit
- ga door de set heen, geef alles dat goed genoeg is een flag
- zet filter op 'flagged only'
- select all; increase raring
- verwijder alle flags
- zet filter op aantal sterren dat je nu zit
- repeat
Op die manier haal ik in een paar iteraties steeds meer dan de helft van de foto's uit de set. Bewerken gebeurt pas als ik de set klaar heb. bewerken kost veel tijd, dus dat doe ik alleen op de foto's die het waard zijn. Afhankelijk van de omstandigheden selecteer ik alleen op kwaliteit, of op het aantal foto's dat uiteindelijk nodig zijn.