Geen goed idee dus
Kissyfur schreef:
Als ik je een tip mag geven: doe die kleur en contrastbewerkingen in PS en niet in DPP. Als je ooit toch weer anders wil moet je helemaal naar DPP en weer opnieuw beginnen om 2 files samen te voegen etc.
Neuh.. Mijn bewerkingen zijn vrijwel altijd definitief. Hooguit dat ik nog iets meer contrast of kleur toevoeg maar zelden minder. In DPP werkt het ook anders dan in PS qua resultaat.
Citaat:
Nog een tipje: adjustmentlayers gebruiken ipv je hele pixel layer dupliceren en dan daar de bewerking fixed op zetten. Scheelt in filesize, en je bent veel flexibeler om later weer iets aan te passen.
Ja misschien. Ik vind de adjustment layer alleen zeer irritant om mee na te bewerken omdat de controles kleiner zijn. En elke stap is meteen een undo, ook irritant.
Citaat:
En verscherpen om daarna de verkleinen zodat t smoother is? Ik ken wel het verkleinen om daarna te verscherpen omdat bij t verkleinen de scherpte er aan is gegaan. Waarom verscherp je niet gewoon niet, of minder? Beetje zonde om pixels weg te gooien lijkt me.
Helemaal mee eens maar iStock gaf vaak afkeurig ivm. 'artifacten', en sinds ik het zo doe niet meer... Ik vergat te zeggen dat zo een bewerking opgeslagen wordt als jpeg in de 'istock' map...