Okay, nog een keer proberen en met een zelfgemaakte foto proberen om het duidelijker te krijgen.
Ik heb dus:
1 foto gemaakt van mijn grijskaart welke ik voor een groen A4'tje heb geplaatst. Daarna het groene A4'tje vervangen door een blauw A4'tje en met dezelfde instellingen (camera en flitsset) binnen 1 minuut een foto gemaakt.

Daarna in Nikon Capture NX via een rechthoekmeting (waarbij ik ongeveer de gehele grijskaart als gebied heb aangegeven) de witbalans-correctie gemeten van beide foto's.
Bij het groene A4'tje geeft hij de correctie aan:
Red: 1.07
Blue: 0.84
Bij het blauwe A4'tje geeft hij de correctie aan:
Red: 1.05
Blue: 0.89
Omdat het mij in eerste instantie leek dat de grijskaarten al veel qua kleur verschillen in de foto heb ik via Photoshop en het pipetje de waardes van de grijskleuren van de kaart gekeken en ook daar kom ik wel wat kleine verschillen tegen in 1 foto (het grote verschil komt denk ik door de optische illusie veroorzaakt door de omliggende groene en blauwe kleur).
Bij de 'groene' foto lopen de kleurwaardes (gemeten met het pipetje) uiteen van:
R: 144 (aan de linkerkant) tot 152 (aan de rechterkant)
G: 148 (aan de linkerkant) tot 156 (aan de rechterkant)
B: 174 (aan de linkerkant) tot 182 (aan de rechterkant)
Bij de 'blauwe' foto lopen de kleurwaardes (gemeten met het pipetje) uiteen van:
R: 140 (aan de linkerkant) tot 146 (aan de rechterkant)
G: 142 (aan de linkerkant) tot 150 (aan de rechterkant)
B: 155 (aan de linkerkant) tot 162 (aan de rechterkant)
Dus.....
Vraag 1)
Hoewel ik dacht dat ik de grijskaart goed egaal heb uitgelicht, zou het kunnen dat de linkerkant van de grijskaart iets anders belicht is dan de rechterkant. Ik had op een afstand van ca 4 meter een flitskop links en op 4 meter rechts een flitskop staan. Is het dan mogelijk dat op zoiets 'kleins' als een grijskaartje de belichting toch verschillend kan zijn aan de linker- en de rechterkant (terwijl ik er toch heilig van overtuigd ben dat ik met mijn lichtmeter dezelfde waardes heb gemeten aan de linker- en rechterkant van de grijskaart)
Vraag 2)
Ik heb in Capture NX dus de witbalanscorrectie gemeten. Ik heb niet een klein gedeelte van de grijskaart genomen (om juist zo te voorkomen dat ik een punt nam waarbij een verschillende waarde was) maar ik heb de gehele grijskaart geselecteerd om de correctie te meten. En dan zie je dus bij beide foto's dat er een verschillende blauw- en rood-correctie gemeten wordt. Hoe zit dat dan?