[ 13 berichten ] 
 Titel: Grijskaart vraag, waar meet je hem?
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jul 2012 10:57 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Hallo allen,

Ik neem opnames in RAW en pas de witbalans aan in PS en gebruik hiervoor een grijskaart die ik bij de eerste opname gebruik.

Als ik dat beeld open in PS, en de waardes meet van de grijskaart zie ik dat die nogal uiteen lopen van de linker hoek van de kaart naar de rechterhoek van de kaart. Op het oog lijkt de lichtverdeling op de kaart gelijk.
(De grijskaart neemt trouwens ongeveer 1 tiende van het totale beeld in beslag.)

Linkerzijde van de kaart:
R 109
G 107
B 106
Kleur temp: 3000
Kleur: -2

Rechterzijde van de kaart:
R 69
G 69
B 70
Kleur temp: 3300
Kleur: -8

En als ik dus met deze waardes aan de slag ga op de def opname zie je dus best een afwijkend resultaat.

Moet ik een gemiddelde nemen in dit geval of moet ik iets aanpassen in de setting?

Ik hoor graag van jullie. Bedankt alvast.

gr Mark
Ik kna 300 aanslgfen epr minuuy tikkken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jul 2012 11:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Grijskaart is niet bedoeld om je witbalans mee te corrigeren, deze is om je lichtmeting te doen!
De kaart reflecteert 18% grijs en je camera meet alles op 18% grijs, dus als je de kaart meet is je wit wit en zwart zwart!
Als je de camera wit laat meten wordt het 18% grijs en hetzelfde als je zwart meet!

Om voor witbalans te gebruiken moet je het onder een bepaalde hoek houden, zodat het geen rare licht reflecties geeft. Verder moet je ervoor zorgen dat je geen vette vingers op de grijskaart krijgt en ook dat deze altijd in het donker wordt bewaart om verkleuring tegen te gaan!

Hou er ook rekening mee dat alles dat kleur heeft dit reflecteert en dat het ook in de grijskaart te zien is!
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jul 2012 11:49 
 Profiel
Misschien is het goed om deze discussie ook even door te lezen?
'Nuff stuff

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jul 2012 12:08 
Gebruikers-avatar
 Profiel
@Flipperkoning:

Maar de beste man in onderstaand filmpje past toch zijn witbalans in PS aan door middel van een grijskaart?
Ik doe het precies zo namelijk. En lees dat heel veel mensen het zo doen.
http://www.youtube.com/watch?v=aCCYszvIDCM

En ook voor de custom white balance op de camera gebruik ik een grijskaart. Beeld schieten met spotmeting op MF, van de grijskaart, en deze instellen voor je custom white balance.

Mag ik vragen hoe jij je witbalans juist instelt? Op je camera en in post production...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jul 2012 13:00 
 Profiel
Kijk eens naar het ColorChecker Passport :)
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jul 2012 13:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
T.o.m. schreef:

Kijk eens naar het ColorChecker Passport :)

+1

Verder gebruik ik Lightroom en schuif ik de temp en tint schuif heen en weer tot ik het resultaat fijn vind om naar te kijken. Soms gebruik ik een Expodisc, maar die ligt al een hele tijd werkloos in de kast, als ik producten zo nauwkeurig mogelijk wil fotograferen!
Op het moment staat mijn witbalans op 5000K in de camera en ik zie dat Lightroom daar 4800K -5 van maakt.
Flickr Hans wie is dat?

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jul 2012 13:43 
 WWW  Profiel
Het feit dat veel mensen het doen wil niet zeggen dat het goed is. Ik gebruik ook een colorchecker passport. Erg makkelijk in je workflow als je LR gebruikt.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 15 Jul 2012 13:43 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Als dit over studio gebruik gaat, dan lijkt het me wat overbodig.
Ik witbalans nooit, vaste custom waarde - 5600K - dat wat (stabiel) uit m'n flitsers komt.

En daglicht doe ik achteraf op gevoel ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Jul 2012 07:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Grijskaart is idd prima voor witbalans, zeker als je de `custom white balans' optie van je camera wilt gebruiken (probeer dat maar eens met een colorchecker), maar idd wel belangrijk dat ie gelijkmatig belicht is. En als de ene kant zeer anders van kleur is dan de ander, dan heb je gemengde lichtbronnen, en gaat één witbalans voor je foto sowiezo niet lukken...

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Jul 2012 13:34 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Thanks allemaal, ik ga hier mee aan de slag!

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 16 Jul 2012 14:11 
 Profiel
B.J.Scharp schreef:

Grijskaart is idd prima voor witbalans, zeker als je de `custom white balans' optie van je camera wilt gebruiken (probeer dat maar eens met een colorchecker), maar idd wel belangrijk dat ie gelijkmatig belicht is. En als de ene kant zeer anders van kleur is dan de ander, dan heb je gemengde lichtbronnen, en gaat één witbalans voor je foto sowiezo niet lukken...

Hou er dan wel rekening mee dat je een grijskaart pakt die voor witbalans bedoeld is. Grijskaarten zijn in eerste instantie bedoeld voor lichtmeting, waarbij een kleurzweem helemaal niet zo belangrijk is (licht meten doe je bij gebrek aan een grijskaart ook prima op een groen grasveld).
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Jul 2012 13:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Even een selectieve quote :P
B.J.Scharp schreef:

Grijskaart is idd prima voor witbalans, zeker als je de `custom white balans' optie van je camera wilt gebruiken (probeer dat maar eens met een colorchecker)

Als je de Colorchecker openklapt kom je ook een grijskaart tegen ;)
Afbeelding
Je weet niet wat je niet weet?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 17 Jul 2012 14:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
HaarGel.nl schreef:

Als je de Colorchecker openklapt kom je ook een grijskaart tegen ;)
[ http://www.bristolcameras.co.uk/images/xrite-cc-passport-main.jpg ]

... dan is tegen de OP zeggen dat hij voor witbalans geen grijskaart maar een colorchecker moet gebruiken, hetzelfde als zeggen:

Als je dorst hebt moet je geen sinas drinken, maar Fanta!

:D O-)

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Beeldverwerking
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 13 berichten ] 

Grijswaarden