[ 3 berichten ] 
 Titel: 5D Mk 3 en DxO Optics Pro
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jul 2012 21:29 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Sinds een tijdje gebruik ik DxO Optics Pro, wat ik er bijzonder aan waardeer is dat het aan de hand van combinatie van je camera body + lens kan corrigeren voor bv vignetting en chromatische abberatie (CA). Heb het met RAW foto's van mijn 5D veelvuldig gebruikt.

Heb sinds enkele dagen een 5D Mk 3. Deze camera heeft deze functionaliteit ook maar dan build-in. Geweldig. Maaaar, ik wil de foto's nog steeds in DxO Optics Pro kunnen bewerken, nou viel mij vandaag echter op dat foto's die door de camera ZELF al gecorrigeerd zijn voor vignetting en CA in DxO nog steeds OOK gecorrigeerd kunnen worden hiervoor. Dit is vervelend want als je bv op een dag foto's maakt met verschillende lenzen waarvan de ene WEL al in-camera gecorrigeerd wordt en de andere NIET (bv een non-Canon lens) dan is er geen manier in DxO om die van elkaar te onderscheiden (anders dan bij iedere foto te kijken met welke lens die gemaakt is).

Het zou dus mooi zijn als in de EXIF een vlaggetje zou staan als de camera zelf al vignetting heeft gecorrigeerd EN een vlaggetje voor CA (misschien gebeurt dit overigens ook wel, dat weet ik (nog) niet) en dat DxO indien die vlaggetjes staan voor een bewuste foto de correcties niet NOGMAALS gaat toepassen.

Iemand anders die hier ook tegenaan liep?

[Edit]Had in eerste instantie vignetting en distortion staan, het blijkt echter om vignetting en chromatische abberatie te gaan, dus aangepast in bericht[/Edit]
5D Mk III, 50 1.8 Mk II, 17-40 4.0 L, 70-200 4.0 L, Tamron 28-75 2.8, Sigma 150 2.8 Macro, 400 5.6 L, 420 EX, Jinbei 250Ws studio set, Velbon Sherpa 600

Laatst gewijzigd door Diagraaf op 12 Jul 2012 22:18, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: 5D Mk 3 en DxO Optics Pro
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jul 2012 22:03 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zijn die in-camera correcties dan ook van invloed op het RAW-bestand?
Ik dacht dat die alleen toegepast werden op de Jpeg. Daarnaast kan ik me voorstellen dat DPP die instellingen overneemt...

Licht Donker  
.
 Titel: Re: 5D Mk 3 en DxO Optics Pro
UNREAD_POSTGeplaatst: 12 Jul 2012 22:24 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wieger schreef:

Zijn die in-camera correcties dan ook van invloed op het RAW-bestand?
Ik dacht dat die alleen toegepast werden op de Jpeg. Daarnaast kan ik me voorstellen dat DPP die instellingen overneemt...

Zeer goede vraag (en je hebt gelijk zo blijkt)! Ben naar aanleiding van je reactie nog even op zoek gegaan en kwam het volgende tegen http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1100872

Samengevat:

De profielen worden alleen gebruikt in-camera voor JPG, NIET voor RAW. DPP neemt inderdaad de instellingen over. DxO kan nog steeds zijn eigen profielen gebruiken, ze correcties worden niet dubbel toegepast.
5D Mk III, 50 1.8 Mk II, 17-40 4.0 L, 70-200 4.0 L, Tamron 28-75 2.8, Sigma 150 2.8 Macro, 400 5.6 L, 420 EX, Jinbei 250Ws studio set, Velbon Sherpa 600

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Beeldverwerking
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 3 berichten ] 

Grijswaarden