[ 26 berichten ] 
 Titel: Photoshop herkent werkgeheugen niet
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Nov 2008 15:16 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ik heb een PC met Windows Vista Home Premium en 4 GB interngeheugen. Windows herkent mijn geheugen als zijnde 4 GB. Echter bij de Edit - Preferences - Performance geeft Photoshop CS3 slechts 1649 MB te kunnen gebruiken. Ik zou daar graag iets van 3 GB willen zetten, maar dat kan dus niet want hij geeft aan dat 1649 MB 100% is.

Wat gaat hier fout?
CanonVivitarIlfordDellNikonSandiskMinoltaWacomEizoFujifilmLaCieManfrottoKodak

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Photoshop herkent werkgeheugen niet
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Nov 2008 15:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Niets... Photoshop geeft het maximaal beschikbare geheugen aan. Mocht jouw computer voor andere taken (zoals je OS) een deel van het geheugen nodig hebben dan is dat niet beschikbaar voor Photoshop.

Teminste... zo werkt het op een Mac.
Get a (i)Life

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Nov 2008 15:49 
Gebruikers-avatar
 Profiel
ìs het geheugen later uitgebreid? Zo ja misschien gewoon een herinstallatie van photoshop doen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Nov 2008 15:59 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Freek. schreef:

Niets... Photoshop geeft het maximaal beschikbare geheugen aan. Mocht jouw computer voor andere taken (zoals je OS) een deel van het geheugen nodig hebben dan is dat niet beschikbaar voor Photoshop.

Teminste... zo werkt het op een Mac.

Ik denk niet dat mijn PC 2,5 GB nodig heeft om normaal te draaien aangezien hij het hiervoor ook gewoon deed met 2 GB.

barat schreef:

ìs het geheugen later uitgebreid? Zo ja misschien gewoon een herinstallatie van photoshop doen.

Ik heb er inderdaad 2 GB bij geprikt; ik zal een herinstallatie eens proberen.

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Nov 2008 16:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nee, niet herinstalleren. Vista Home Premium SP1 zegt wel dat hij 4GB ziet, maar bij een 32 bits systeem is sowieso een gedeelte van je geheugen in gebruik door I/O, Bios, etc, waardoor je effectief 3,2GB overhoudt (dat is ook wat je zag voor SP1).

Sowieso heeft iedere applicatie 2GB adresruimte maximaal op een 32 bit OS. Ik heb dit al eens eerder uitgelegd, maar kan de posting niet meer vinden zie viewtopic.php?p=972237#p972237.
Afbeelding

Laatst gewijzigd door Devster op 06 Nov 2008 16:48, in totaal 3 keer gewijzigd.
Link gevonden :)

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 06 Nov 2008 17:02 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Devster schreef:

Nee, niet herinstalleren. Vista Home Premium SP1 zegt wel dat hij 4GB ziet, maar bij een 32 bits systeem is sowieso een gedeelte van je geheugen in gebruik door I/O, Bios, etc, waardoor je effectief 3,2GB overhoudt (dat is ook wat je zag voor SP1).

Zie nergens staan dat ie 32 danwel 64 bit heeft. Maar goed het is wel een veel voorkomend misverstand.

Devster schreef:

Sowieso heeft iedere applicatie 2GB adresruimte maximaal op een 32 bit OS. Ik heb dit al eens eerder uitgelegd, maar kan de posting niet meer vinden zie viewtopic.php?p=972237#p972237.

Ik geloof wel dat dat zo is maar zou PS dan niet max 2GB als keuze moeten aangeven ipv 1.6GB?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 16:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
barat schreef:

Ik geloof wel dat dat zo is maar zou PS dan niet max 2GB als keuze moeten aangeven ipv 1.6GB?

Het programma zelf neemt natuurlijk ook wat geheugen in beslag, dus 1,6Gb vind ik dan niet zo vreemd.
Afbeelding

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 16:11 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
barat schreef:

Lijkt me sowieso een heel rare gang van zaken: je prikt er geheugen bij en vervolgens moet je Photoshop opnieuw installeren. :?:
Get a (i)Life

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 16:24 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Heb nog geen tijd gehad voor een herinstallatie. Maar is er niemand die ook Windows Vista 32 bit met 4 GB en Photoshop draait? Of ben ik inmiddels de enige op dit forum die gezwicht is voor mac?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 16:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
martijn_sch schreef:

gezwicht is voor mac?

Ehhh... wat bedoel je nou?
Get a (i)Life

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 16:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Even lezen Martijn... niet herinstalleren ;)

Mijn laptop heeft Vista Ultimate 32 Bit, 4GB RAM en Photoshop CS3. Ik zal eens kijken wat die aangeeft.
Afbeelding

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 16:29 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik kan hem ook maximaal op 1659MB zetten, wat niet zo gek is gezien de 2GB memory limiet per applicatie (zoals ik hierboven al uitlegde).
Afbeelding

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 16:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
1846 hier, windows xp :p

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 17:21 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Devster schreef:

Ik kan hem ook maximaal op 1659MB zetten, wat niet zo gek is gezien de 2GB memory limiet per applicatie (zoals ik hierboven al uitlegde).

Oké dankjewel! Dus geen paniek inderdaad. Dit is gewoon het maximaal haalbare met mijn configuratie! Bedankt allemaal!

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 17:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
3255 hier windows xp 64bit 8-)

Afbeelding
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
kijken/niet kijken
TonValk.nl

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 20:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Op Vista SP1 64 kan ik met CS3 3255MB toekennen, net als met 32 bit CS4. Met de 64bit versie van CS4 kan ik 6996MB (van de 8GB) toekennen... 8-)
Afbeelding

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 20:23 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Devster schreef:

Het programma zelf neemt natuurlijk ook wat geheugen in beslag, dus 1,6Gb vind ik dan niet zo vreemd.

CS3 net opgestart is nog geen 70MB bij mij.

Maar goed naar aanleiding van dit topic ook even bij mezelf gekeken en wat geprobeerd. Heb 4GB mem onder XP 32bit (3.2GB bruikbaar) en standaard maximaal 1717MB toe te wijzen in PS. Maar mbv de "3GB switch" dit weten op te hogen naar 2656MB in PS.

Zo heb ik de /3GB toegevoegd: rechter muis Computer -> eigenschappen -> tabblad Geavanceerd -> onder Opstart-en herstelinstellingen knop Instellingen -> onder Systeem start knop Bewerken -> notepad opent met de boot.ini file en voeg /3GB toe op de onderste regel zoals ook getoont is op de windows link, opslaan en herstarten

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 20:45 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik kan nu 2564 MB toekennen onder XP32. Weet niet of ik nou net niet goed keek of dat er ineens 700 MB bij is gekomen :p

Irritant trouwens dat ik m'n post niet meer kan wijzigen :|

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 22:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik zal wel een middeleeuwse aap zijn, maar waar heb je in godesnaam zoveel ram voor nodig dan?

Ik heb 1735 beschikbaar en heb het op 55% staan zie ik net.. geen idee waarom/waarvoor. Ik fotografeer best regelmatig kan ik wel zeggen, en al mn tifs zijn minimaal 70Mb groot.. laad er gewoon 8 in en shop er aan, gaat prima. Hoe snel die 8 openen ligt niet aan je ram toch?

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 22:21 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Let wel op met die /3GB switch, daarmee limiteer je je Kernel Space naar 1GB.

http://bink.nu/news/3gb-switch-myths.aspx

en dan met name http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archi ... 09840.aspx
Citaat:

Kernel address space consequences of the /3GB switch
One of the adverse consequences of the /3GB switch is that it forces the kernel to operate inside a much smaller space.

One of the biggest casualties of the limited address space is the video driver. To manage the memory on the video card, the driver needs to be able to address it, and the apertures required are typically quite large. When the video driver requests a 256MB aperture, the call is likely to fail since there simply isn't that much address space available to spare.

All of kernel's bookkeeping needs to fit inside that one gigabyte. Page tables, page directories, bitmaps, video driver apertures. It's a very tight squeeze, but if you're willing to cut back (for example by not requiring such a large video aperture), you can barely squeak it through. (A later entry will discuss another casualty of the reduced address space.)

It's like trying to change your clothes inside a small closet. You can do it, but it's a real struggle, you're going to have to make sacrifices, and the results aren't always very pretty.

Afbeelding

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 22:25 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

ik zal wel een middeleeuwse aap zijn, maar waar heb je in godesnaam zoveel ram voor nodig dan?

Ik doe meer met mijn computer dan alleen Photoshop ;)
Afbeelding

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 22:31 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
ik zal geen grappen maken :)

Mare.. ik doelde op het topic, dat over photoshop gaat

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 07 Nov 2008 22:35 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk ook niet dat het slim is om hem maximaal te zetten. Er wordt een "ideale waarde" opgegeven door Photoshop. Dat is niet zonder reden denk ik.
Afbeelding

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Jan 2009 01:01 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
8 gb werkt iedergeval lekker door. De reden dat 32 max 3.2gb aankan is het aantal combinaties die die kan maken met 32bit. Vista 32bit ziet wel dat er bijvoorbeeld 4 in zit maar gebruikt toch maar 3.2gb. en 8gb merk je zeker wel in je snelheid met photoshop!
1D mark IIII, (2x) EOS 5D mkII, 2,8/16-35mm L USM, 1,8/28mm 1.2/50mm L USM, 2.8/90mm MACRO, 2.8/70-200mm IS II L USM, 4.5-5.6/100-400mm IS L USM, 2.8/300mm IS USM, Extender 2.0, 550EX, 580EX II

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 24 Jan 2009 09:07 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je bedoelt, hij kan tot 3 addreseren, maar hij gebruikt het dan nog niet. Dat zelfde geldt voor de 8 gb, waar je 't met Photoshop over hebt. Het verschil tussen 4 en 8 gigabyte is niet echt merkbaar, zolang je nog niet met gigantische files werkt. Lomp ram upgraden heeft dus geen zin. 4 of 8 is merkbaar als je naast Photoshop ook andere apps hebt lopen die veel geheugen innemen.
-- Voorzitter van het bewerk-politbureau. --

wel mooie site

Licht Donker  
.
UNREAD_POSTGeplaatst: 25 Jan 2009 11:24 
 Profiel
dreamb0y schreef:

8 gb werkt iedergeval lekker door. De reden dat 32 max 3.2gb aankan is het aantal combinaties die die kan maken met 32bit. Vista 32bit ziet wel dat er bijvoorbeeld 4 in zit maar gebruikt toch maar 3.2gb. en 8gb merk je zeker wel in je snelheid met photoshop!

Welnee. Een 32bits OS kan maximaal 4gb adresseren. Dat er meer geheugen dan alleen RAM in je computer zit moge duidelijk zijn.
Die 3.2 is in ieder geval geen vast getal. Dat kan net zogoed 2.1 of 3.8 zijn.
Wie dit leest is een zwartkijker.

Licht Donker  
.
Forumindex » Digitale Doka » Microsoft Windows
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 26 berichten ] 

Grijswaarden