[ 10 berichten ] 
 Titel: Begraafplaats: Jodenbergje
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 17:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Vandaag even op het jodenbergje in Hardenberg geweest:

De oude begraafplaats is gebouwd op een kleine terp bij de Overijsselse Vecht, waardoor deze de naam Jodenbergje, officieel Judenbarchien, gekregen heeft.

Het Jodenbergje wordt door historici gekenmerkt als één van de meest merkwaardige Joodse begraafplaatsen in Nederland.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
alles is te lopen, als je maar tijd genoeg hebt

nikon D90, , Nikkor 85 mm micro, Nikkor 70-300mm, Nikkor AF-S 18-105mm, Tamron 17-50mm F 2,8, Nikon SB-600, manfrotto statief + kop

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 19:26 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Tja, ik vind het moeilijk om er iets over te zeggen.

Bij #1 vallen bij een paar dingen op.
- De foto heeft een soort flets wazig beeld. Vooral hier goed te zien in de uiteinden van de takken. Het ziet er niet scherp uit.
- De witte auto (rechts in beeld) in de verte. Mijn oog werd er toch naar toegetrokken, zou ik weg hebben gehaald.
- De grond is erg contrast loos. Zou denk ik zelf wat meer contrast erin hebben gegooid.

#2 vond ik erg grappig om te zien. Bij foto 1 heb je het idee van die berg is oranje van kleur. En bij deze foto is hij groen. :)
Zelf mis ik wat diepte, het is zo'n zit gat. En horizon zoals in foto 3 had ik persoonlijk mooier gevonden.

#3 Daar vind ik zelf dat de focus verkeerd ligt. Zo te zien zit hij op de zijkant van de rechter steen. Ik had hem denk ik zelf op de voorste op middelste steen gelegd met misschien meer scherpe diepte.

Het zijn leuke foto's en ook een mooi en interessant onderwerp maar is vast mooier in beeld te brengen.
1D Mark III | 15 fish | 16-35 2.8 | 50/1.8 II | 70-200 2.8 IS | 1.4x extender | Fotoblog: André Nauta | Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 20:47 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Bedankt voor het commentaar, ik ga er mee aan de slag,
#1 het wazige beeld van foto 1 is denk ik het gevolg van een te laag diafragma,overige neem ik mee

#2 was mij ook opgevallen, aan de oranje kant liggen wat meer bladeren en is het gras wat meer weggetrapt, de horizon vanuit die hoek vond ik geen meerwaarde hebben, daar staat een boerderij of deels een viaduct en die kreeg ik er niet netjes op.

#3 de focus was wel expres op de rechter steen gelegd, deze was nog het best leesbaar dus die wilde ik er het scherpst op.

Ik zal er zeker nog terug komen maar dan wel met wat betere temperaturen

nikon D90, , Nikkor 85 mm micro, Nikkor 70-300mm, Nikkor AF-S 18-105mm, Tamron 17-50mm F 2,8, Nikon SB-600, manfrotto statief + kop

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 21:15 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
KillerDream schreef:

- De witte auto (rechts in beeld) in de verte. Mijn oog werd er toch naar toegetrokken, zou ik weg hebben gehaald.

Voor de kijkers links dus :D :D

-

Maar deel verder de mening, het is een leuk apart onderwerp, maar het zou spannende uitgewerkt kunnen worden. Ga nog eens een keer terug als er wat ander licht is bijvoorbeeld. Deze situatie zorgde voor erg egaal en dus schaduwloos licht.
Denk niet dat het bergje wegloopt, toch?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 21:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
fotojeroen schreef:

Voor de kijkers links dus :D

:bonk: Dat bedoel ik inderdaad :)
1D Mark III | 15 fish | 16-35 2.8 | 50/1.8 II | 70-200 2.8 IS | 1.4x extender | Fotoblog: André Nauta | Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 21:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik zal er zeker nog terugkomen, het bergje ligt hier 5 minuten fietsen vandaan en het bied een hoop mogelijkheden, minpuntje blijft de achtergrond vanuit bepaalde hoeken.

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 21:44 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Maar als je de auto's op de eerste en de tweede (en ja, ook de tweede heeft er eentje; zoek zoek) wegdenkt, dan is de achtergrond nog niet eens zo storend. Juist het man-made-object in de achtergrond is hetgene wat afbreuk doet, en die auto's schreiden langzaam voort door het Nederlandse langschap, dus die zijn op een gegeven moment ook weer uit beeld. Sterker nog, daar kun je op wachten.
De boerderij in de derde is met een klein stapje waarschijnlijk ook buiten het beeld te krijgen (en anders iets sterker 'aanschnijden')

Ik denk dat er met deze achtergronden ook best meer uit te halen is. En 5 minuten fietsen is een peuleschil

Licht Donker  
.
 Titel:
UNREAD_POSTGeplaatst: 29 Dec 2009 22:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Toch nog even een paar extra foto’s hier en daar wat gecropt, wat geretoucheerd en met kleursturingspunten gespeeld, foto's zonder auto op de achtergrond vanuit die hoek gaat bijna niet lukken, (de weg is een zeer drukke provinciale weg) commentaar enz. zijn welkom

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Begraafplaats: Jodenbergje
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2009 10:50 
Gebruikers-avatar
 Profiel
foto #1 (van de laatste serie) lijkt in de haast geschoten te zijn. Laat teveel van de omgeving zien waardoor het tafereel de spanning mist. de andere 3 doen het wel goed
I know it's out of fashion
And a trifle uncool
But I can't help it
I'm a romantic fool

Nikon D70, Nikon 50mm 1.8 - Tokina 100mm 2.8 Macro, Tamron 17-50 2.8, SB-800

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
UNREAD_POSTGeplaatst: 30 Dec 2009 10:55 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
wilco1 schreef:

commentaar enz. zijn welkom

vind die eerste foto uit je tweede serie (doornummeren is handiger ;) ) heel erg goed, de rest vind ik te obvious.
Afbeelding dat vind je leuk, he?

"Je moet vooral niet teveel foto's maken, daar wordt iedereen gek van" - Callie Shell

Licht Donker  
.
Forumindex » Showcase / Testcase archief 2007-2009 » Testcase
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 10 berichten ] 

Grijswaarden